Numer e‑materiału: 1.3.6.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich mache einen Obstsalat / Robię sałatkę owocową
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o przygotowaniu sałatki owocowej

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
6) jedzenie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie kierowane do rówieśnika o to, co on robi;

  • wymienia nazwy owoców potrzebnych do zrobienia sałatki owocowej.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji/kooperacji z innymi dziećmi;

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze, zabawie językowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch, smak);

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności;

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

  • umiejscawianie nowych słów w kontekście (etykiety do sałatki).

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane na lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • plik audio;

  • animacja;

  • zabawa w głuchy telefon;

  • przygotowanie sałatki;

– formy pracy:

  • plenum;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu;

  • tablety;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (animacja);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty pracy;

  • rozsypanka wyrazowa;

  • tabliczki (richtig, falsch);

  • owoce (prawdziwe) i 4 nieprzezroczyste worki;

  • magnesy;

  • miękka piłka.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Nauczyciel prezentuje animację bez audio. Uczniowie domyślają się, o czym jest mowa w dialogu. Następnie oglądają animację z audio i porównują ze swoimi pomysłami.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat tego, czym można poczęstować gości. Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach. 

plenum

16 min

Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji: Ich mache einen Obstsalat. Uczniowie odgadują, co oznacza to zdanie. Uczniowie zastanawiają się, z czego można zrobić sałatkę owocową. Podają propozycje w języku niemieckim. Nauczyciel zapisuje je na tablicy i opatruje kartami obrazkowymi.

Nauczyciel korzysta z kart obrazkowych ze składnikami na sałatkę owocową. Jeśli zabraknie karty z danym owocem, nauczyciel rysuje ilustrację kredą.

Nauczyciel czyta wyrazy widoczne na tablicy. Uczniowie powtarzają chórem.

Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje przedstawiające Sophie i mamę w kuchni (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie szukają na ilustracjach składników na sałatkę. Sprawdzają, czy (oprócz zebranych przed chwilą na tablicy propozycji) na ilustracji są widoczne inne składniki. Jeśli tak, wraz z nauczycielem uzupełniają listę.

Nauczyciel wyjmuje przygotowane wcześniej worki z prawdziwymi owocami w środku, jak np. jabłka, kiwi, banany, pomarańcze. W każdym worku znajdują się dwa, trzy owoce tego samego gatunku. Uczniowie siedzą na dywanie w kole. Nauczyciel podaje poszczególnym dzieciom worek. Dziecko z zamkniętymi oczami wkłada rękę do worka i odgaduje, jakie to owoce. Podaje niemiecką nazwę w liczbie mnogiej (Bananen, Kiwis). Następnie wyjmuje owoce tak, aby wszyscy mogli zobaczyć, co to jest.

praca indywidualna

praca na dywanie, worki z owocami

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). W razie potrzeby wyjaśnia znaczenie nieznanych wyrazów.

plenum

Nauczyciel rozdaje uczniom po dwie tabliczki: jedną z napisem richtig, drugą z napisem falsch. Nauczyciel upewnia się, czy wszyscy uczniowie znają znaczenie tych słów. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy i czyta na głos trzy zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie decydują, czy zdanie jest fałszywe, czy prawdziwe, i podnoszą do góry odpowiednią tabliczkę.

praca indywidualna

tabliczki z napisem richtig, falsch

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje animację. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają, co się wydarzyło. Ustalają, jaką niespodziankę przygotowała Sophie. Wspólnie odkrywają puentę tej opowieści.

plenum

16 min

Nauczyciel ponownie prezentuje fragment animacji, w którym pojawia się pytanie taty: Was machst du? Prosi uczniów, aby skupili się na tym pytaniu i powtórzyli je głośno.

rozsypanka wyrazowa w formacie XXL do powieszenia na tablicy, magnesy

Nauczyciel przypina do tablicy za pomocą magnesów rozsypankę wyrazową, z której uczniowie utworzą pytanie: Was machst du? Uczniowie przepisują pytanie do zeszytów.

rozsypanka wyrazowa w formacie XXL do powieszenia na tablicy, magnesy

Następnie uczniowie stają na dywanie w kole. Nauczyciel rzuca do uczniów miękką piłkę. Ten, kto złapie, powtarza pytanie: Was machst du?

miękka piłka

Uczniowie ponownie oglądają animację. Pracują w grupach trzy-, czteroosobowych. Otrzymują od nauczyciela kartę pracy z nazwami owoców, takimi jak: Kiwis, Ananas, Äpfel, Bananen, Melonen, Orangen. Wybierają owoce, które nie znajdą się w sałatce Sophie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca w grupach

karta pracy

Nauczyciel rozdaje uczniom tablety (jedno urządzenie na parę). Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). 

praca w parach

W przypadku braku sprzętu nauczyciel powinien przygotować krzyżówkę w formie karty pracy.

Faza podsumowująca

Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Hasło: Was machst du?

plenum

13 min

Uczniowie przygotowują w grupach czteroosobowych sałatkę owocową. Kroją składniki, umieszczają je w misce i mieszają. Następnie przygotowują etykiety z nazwami użytych przez siebie składników. Na zakończenie lekcji uczniowie zjadają swoje sałatki.

praca w grupach

owoce, miska, nożyk (Uwaga, ostrożnie!), łyżka, jogurt

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat tego, czym można poczęstować gości. Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach. 

plenum

16 min

Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji: Ich mache einen Obstsalat. Uczniowie odgadują, co oznacza to zdanie. Uczniowie zastanawiają się, z czego można zrobić sałatkę owocową. Podają propozycje w języku niemieckim. Nauczyciel zapisuje je na tablicy i opatruje kartami obrazkowymi.

Nauczyciel korzysta z kart obrazkowych ze składnikami na sałatkę owocową. Jeśli zabraknie karty z danym owocem, nauczyciel rysuje ilustrację kredą.

Nauczyciel czyta wyrazy widoczne na tablicy. Uczniowie powtarzają chórem.

Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje przedstawiające Sophie i mamę w kuchni (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie szukają na ilustracjach składników na sałatkę. Sprawdzają, czy (oprócz zebranych przed chwilą na tablicy propozycji) na ilustracji są widoczne inne składniki. Jeśli tak, wraz z nauczycielem uzupełniają listę.

Nauczyciel wyjmuje przygotowane wcześniej worki z prawdziwymi owocami w środku, jak np. jabłka, kiwi, banany, pomarańcze. W każdym worku znajdują się dwa, trzy owoce tego samego gatunku. Uczniowie siedzą na dywanie w kole. Nauczyciel podaje poszczególnym dzieciom worek. Dziecko z zamkniętymi oczami wkłada rękę do worka i odgaduje, jakie to owoce. Podaje niemiecką nazwę w liczbie mnogiej (Bananen, Kiwis). Następnie wyjmuje owoce tak, aby wszyscy mogli zobaczyć, co to jest.

praca indywidualna

praca na dywanie, worki z owocami

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). W razie potrzeby wyjaśnia znaczenie nieznanych wyrazów.

plenum

Nauczyciel rozdaje uczniom po dwie tabliczki: jedną z napisem richtig, drugą z napisem falsch. Nauczyciel upewnia się, czy wszyscy uczniowie znają znaczenie tych słów. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy i czyta na głos trzy zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie decydują, czy zdanie jest fałszywe, czy prawdziwe, i podnoszą do góry odpowiednią tabliczkę.

praca indywidualna

tabliczki z napisem richtig, falsch

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje animację. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają, co się wydarzyło. Ustalają, jaką niespodziankę przygotowała Sophie. Wspólnie odkrywają puentę tej opowieści.

plenum

16 min

Nauczyciel ponownie prezentuje fragment animacji, w którym pojawia się pytanie taty: Was machst du? Prosi uczniów, aby skupili się na tym pytaniu i powtórzyli je głośno.

rozsypanka wyrazowa w formacie XXL do powieszenia na tablicy, magnesy

Nauczyciel przypina do tablicy za pomocą magnesów rozsypankę wyrazową, z której uczniowie utworzą pytanie: Was machst du? Uczniowie przepisują pytanie do zeszytów.

rozsypanka wyrazowa w formacie XXL do powieszenia na tablicy, magnesy

Następnie uczniowie stają na dywanie w kole. Nauczyciel rzuca do uczniów miękką piłkę. Ten, kto złapie, powtarza pytanie: Was machst du?

miękka piłka

Uczniowie ponownie oglądają animację. Pracują w grupach trzy-, czteroosobowych. Otrzymują od nauczyciela kartę pracy z nazwami owoców, takimi jak: Kiwis, Ananas, Äpfel, Bananen, Melonen, Orangen. Wybierają owoce, które nie znajdą się w sałatce Sophie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca w grupach

karta pracy

Nauczyciel rozdaje uczniom tablety (jedno urządzenie na parę). Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). 

praca w parach

W przypadku braku sprzętu nauczyciel powinien przygotować krzyżówkę w formie karty pracy.

Faza podsumowująca

Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Hasło: Was machst du?

plenum

13 min

Uczniowie przygotowują w grupach czteroosobowych sałatkę owocową. Kroją składniki, umieszczają je w misce i mieszają. Następnie przygotowują etykiety z nazwami użytych przez siebie składników. Na zakończenie lekcji uczniowie zjadają swoje sałatki.

praca w grupach

owoce, miska, nożyk (Uwaga, ostrożnie!), łyżka, jogurt

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec