Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.6.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich mache einen Obstsalat / Robię sałatkę owocową
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o przygotowaniu sałatki owocowej
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat tego, czym można poczęstować gości. Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach. | plenum | 16 min | |
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji: Ich mache einen Obstsalat. Uczniowie odgadują, co oznacza to zdanie. Uczniowie zastanawiają się, z czego można zrobić sałatkę owocową. Podają propozycje w języku niemieckim. Nauczyciel zapisuje je na tablicy i opatruje kartami obrazkowymi. | Nauczyciel korzysta z kart obrazkowych ze składnikami na sałatkę owocową. Jeśli zabraknie karty z danym owocem, nauczyciel rysuje ilustrację kredą. | ||
Nauczyciel czyta wyrazy widoczne na tablicy. Uczniowie powtarzają chórem. | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje przedstawiające Sophie i mamę w kuchni (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie szukają na ilustracjach składników na sałatkę. Sprawdzają, czy (oprócz zebranych przed chwilą na tablicy propozycji) na ilustracji są widoczne inne składniki. Jeśli tak, wraz z nauczycielem uzupełniają listę. | |||
Nauczyciel wyjmuje przygotowane wcześniej worki z prawdziwymi owocami w środku, jak np. jabłka, kiwi, banany, pomarańcze. W każdym worku znajdują się dwa, trzy owoce tego samego gatunku. Uczniowie siedzą na dywanie w kole. Nauczyciel podaje poszczególnym dzieciom worek. Dziecko z zamkniętymi oczami wkłada rękę do worka i odgaduje, jakie to owoce. Podaje niemiecką nazwę w liczbie mnogiej (Bananen, Kiwis …). Następnie wyjmuje owoce tak, aby wszyscy mogli zobaczyć, co to jest. | praca indywidualna | praca na dywanie, worki z owocami | |
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). W razie potrzeby wyjaśnia znaczenie nieznanych wyrazów. | plenum | ||
Nauczyciel rozdaje uczniom po dwie tabliczki: jedną z napisem richtig, drugą z napisem falsch. Nauczyciel upewnia się, czy wszyscy uczniowie znają znaczenie tych słów. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy i czyta na głos trzy zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie decydują, czy zdanie jest fałszywe, czy prawdziwe, i podnoszą do góry odpowiednią tabliczkę. | praca indywidualna | tabliczki z napisem richtig, falsch | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje animację. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają, co się wydarzyło. Ustalają, jaką niespodziankę przygotowała Sophie. Wspólnie odkrywają puentę tej opowieści. | plenum | 16 min | |
Nauczyciel ponownie prezentuje fragment animacji, w którym pojawia się pytanie taty: Was machst du? Prosi uczniów, aby skupili się na tym pytaniu i powtórzyli je głośno. | rozsypanka wyrazowa w formacie XXL do powieszenia na tablicy, magnesy | ||
Nauczyciel przypina do tablicy za pomocą magnesów rozsypankę wyrazową, z której uczniowie utworzą pytanie: Was machst du? Uczniowie przepisują pytanie do zeszytów. | rozsypanka wyrazowa w formacie XXL do powieszenia na tablicy, magnesy | ||
Następnie uczniowie stają na dywanie w kole. Nauczyciel rzuca do uczniów miękką piłkę. Ten, kto złapie, powtarza pytanie: Was machst du? | miękka piłka | ||
Uczniowie ponownie oglądają animację. Pracują w grupach trzy-, czteroosobowych. Otrzymują od nauczyciela kartę pracy z nazwami owoców, takimi jak: Kiwis, Ananas, Äpfel, Bananen, Melonen, Orangen. Wybierają owoce, które nie znajdą się w sałatce Sophie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | praca w grupach | karta pracy | |
Nauczyciel rozdaje uczniom tablety (jedno urządzenie na parę). Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | praca w parach | W przypadku braku sprzętu nauczyciel powinien przygotować krzyżówkę w formie karty pracy. | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Hasło: Was machst du? | plenum | 13 min | |
Uczniowie przygotowują w grupach czteroosobowych sałatkę owocową. Kroją składniki, umieszczają je w misce i mieszają. Następnie przygotowują etykiety z nazwami użytych przez siebie składników. Na zakończenie lekcji uczniowie zjadają swoje sałatki. | praca w grupach | owoce, miska, nożyk (Uwaga, ostrożnie!), łyżka, jogurt | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat tego, czym można poczęstować gości. Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach.
plenum
16 min
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji: Ich mache einen Obstsalat. Uczniowie odgadują, co oznacza to zdanie. Uczniowie zastanawiają się, z czego można zrobić sałatkę owocową. Podają propozycje w języku niemieckim. Nauczyciel zapisuje je na tablicy i opatruje kartami obrazkowymi.
Nauczyciel korzysta z kart obrazkowych ze składnikami na sałatkę owocową. Jeśli zabraknie karty z danym owocem, nauczyciel rysuje ilustrację kredą.
Nauczyciel czyta wyrazy widoczne na tablicy. Uczniowie powtarzają chórem.
Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje przedstawiające Sophie i mamę w kuchni (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie szukają na ilustracjach składników na sałatkę. Sprawdzają, czy (oprócz zebranych przed chwilą na tablicy propozycji) na ilustracji są widoczne inne składniki. Jeśli tak, wraz z nauczycielem uzupełniają listę.
Nauczyciel wyjmuje przygotowane wcześniej worki z prawdziwymi owocami w środku, jak np. jabłka, kiwi, banany, pomarańcze. W każdym worku znajdują się dwa, trzy owoce tego samego gatunku. Uczniowie siedzą na dywanie w kole. Nauczyciel podaje poszczególnym dzieciom worek. Dziecko z zamkniętymi oczami wkłada rękę do worka i odgaduje, jakie to owoce. Podaje niemiecką nazwę w liczbie mnogiej (Bananen, Kiwis …). Następnie wyjmuje owoce tak, aby wszyscy mogli zobaczyć, co to jest.
praca indywidualna
praca na dywanie, worki z owocami
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). W razie potrzeby wyjaśnia znaczenie nieznanych wyrazów.
plenum
Nauczyciel rozdaje uczniom po dwie tabliczki: jedną z napisem richtig, drugą z napisem falsch. Nauczyciel upewnia się, czy wszyscy uczniowie znają znaczenie tych słów. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy i czyta na głos trzy zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie decydują, czy zdanie jest fałszywe, czy prawdziwe, i podnoszą do góry odpowiednią tabliczkę.
praca indywidualna
tabliczki z napisem richtig, falsch
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje animację. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają, co się wydarzyło. Ustalają, jaką niespodziankę przygotowała Sophie. Wspólnie odkrywają puentę tej opowieści.
plenum
16 min
Nauczyciel ponownie prezentuje fragment animacji, w którym pojawia się pytanie taty: Was machst du? Prosi uczniów, aby skupili się na tym pytaniu i powtórzyli je głośno.
rozsypanka wyrazowa w formacie XXL do powieszenia na tablicy, magnesy
Nauczyciel przypina do tablicy za pomocą magnesów rozsypankę wyrazową, z której uczniowie utworzą pytanie: Was machst du? Uczniowie przepisują pytanie do zeszytów.
rozsypanka wyrazowa w formacie XXL do powieszenia na tablicy, magnesy
Następnie uczniowie stają na dywanie w kole. Nauczyciel rzuca do uczniów miękką piłkę. Ten, kto złapie, powtarza pytanie: Was machst du?
miękka piłka
Uczniowie ponownie oglądają animację. Pracują w grupach trzy-, czteroosobowych. Otrzymują od nauczyciela kartę pracy z nazwami owoców, takimi jak: Kiwis, Ananas, Äpfel, Bananen, Melonen, Orangen. Wybierają owoce, które nie znajdą się w sałatce Sophie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
praca w grupach
karta pracy
Nauczyciel rozdaje uczniom tablety (jedno urządzenie na parę). Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
praca w parach
W przypadku braku sprzętu nauczyciel powinien przygotować krzyżówkę w formie karty pracy.
Faza podsumowująca
Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Hasło: Was machst du?
plenum
13 min
Uczniowie przygotowują w grupach czteroosobowych sałatkę owocową. Kroją składniki, umieszczają je w misce i mieszają. Następnie przygotowują etykiety z nazwami użytych przez siebie składników. Na zakończenie lekcji uczniowie zjadają swoje sałatki.
praca w grupach
owoce, miska, nożyk (Uwaga, ostrożnie!), łyżka, jogurt
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0