Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Tworzenie piramidy płci i wieku ludności
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa:
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
3) opisuje etapy rozwoju demograficznego ludności na przykładach wybranych krajów świata oraz ocenia konsekwencje eksplozji demograficznej lub regresu demograficznego w wybranych państwach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie struktury wieku i płci,
określa, czym jest piramida wieku i płci,
tworzy piramidę wieku i płci,
interpretuje piramidę wieku i płci.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, dostęp do internetu
Materiały pomocnicze
Okólski M., Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
Okólski M., Reprodukcja ludności modernizacja społeczeństwa: polski syndrom, Książka i Wiedza, Warszawa 1988.
Okólski M., Teoria przejścia demograficznego, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1990.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów, czym jest struktura wiekowa i płci ludności oraz w jaki graficzny sposób można taką strukturę zaprezentować.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel kolejno omawia zagadnienia związane ze strukturą piramidy wieku i płci.
Po przedstawieniu i wyjaśnieniu e‑materiału nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów.
Uczniowie wspólnie zapoznają się z symulacją interaktywną.
Uczniowie indywidualnie na komputerach przygotowują własną piramidę płci i wieku mieszkańców wybranej miejscowości dla lat 1995 i 2020 (należy wykorzystać dane udostępniane przez GUS).
Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania wykresów i w przypadku problemów służy uczniom pomocą.
Po wykonaniu dwóch piramid każdy uczeń przygotowuje opis każdej z nich, jak również ich porównanie.
Jeśli zadanie zostanie ukończone podczas lekcji, wskazani przez nauczyciela uczniowie pokazują swoje wykresy i krótko na forum klasy je interpretują. Pozostali uczniowie oceniają poprawność wykonania zadań oraz na tej podstawie weryfikują poprawność wykonania własnych.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów i ich zaangażowania w wykonanie zadań.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości zawartych w e‑materiale.
Wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (wskazane przez nauczyciela).
Ewentualne dokończenie konstruowania piramid (jeśli nie zostały wykonane do końca podczas lekcji).
Przygotowanie pracy pisemnej na temat zmiany kształtu piramidy wieku i płci w swoim regionie w latach: 1990, 2000, 2010 i 2020.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Symulacja interaktywna zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas innych zajęć dotyczących demografii (zakres podstawowy: VIII. 3, XV. 3).