Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.3.4
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: In der Pause / Na przerwie
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania, co rówieśnik robi w czasie przerwy
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów oraz prosi ich o krótkie zastanowienie się, co chętnie robią na placu zabaw. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prosi każdego chętnego ucznia na środek sali. Uczeń prezentuje za pomocą gestów ulubioną czynność wykonywaną na placu zabaw. Pozostali uczniowie nazywają te czynności w języku niemieckim. | Jeżeli uczniowie nazwą daną czynność w języku polskim, nauczyciel podaje odpowiednik w języku niemieckim. | ||
Nauczyciel wywiesza na tablicy nazwy czynności, które uczniowie wymieniali w czasie zabawy. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie skupiają się na tym, czy zebrane na tablicy słownictwo pojawiło się w dialogu. | |||
Uczniowie zwracają uwagę, że w dialogu pani Kluge i Sophie rozmawiają o Benie, Mili i Linie, a nie o sobie, czyli w 3 os. liczby pojedynczej. Nauczyciel wywiesza na tablicy pełne frazy z wcześniej prezentowanego dialogu. | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe wraz z pasującymi do nich zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wykonują zadanie zgodnie z poleceniem. | praca w parach | wcześniej przygotowane karty pracy | |
Nauczyciel rozdaje ilustrację chłopca i ilustrację dziewczynki oraz wyrazy er i sie napisane na osobnych kartkach. Uczniowie dopasowują ilustrację chłopca do zaimka er, a ilustrację dziewczynki do zaimka sie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | Uczniowie otrzymują ilustracje od nauczyciela. | ||
Nauczyciel czyta na głos zdania, nad którymi wcześniej pracowali uczniowie, a uczniowie powtarzają je (e‑materiał: Przeczytaj, ćwiczenie 3). | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje plik audio (e‑materiał: Multimedium). | praca w grupach | 20 min | |
Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia do dialogu. Każda grupa otrzymuje komplet materiałów potrzebnych do wyżej wymienionych ćwiczeń. | |||
Podczas słuchania rymowanki uczniowie pokazują odpowiednie dzieci na ilustracjach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | ilustracja z wyliczanki | ||
Podczas ponownego słuchania rymowanki uczniowie układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | karty obrazkowe i tekst | ||
Przy kolejnym słuchaniu wyliczanki uczniowie uzupełniają tekst podanymi wyrazami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | karty pracy | ||
Nauczyciel ponownie odtwarza wyliczankę. Tym razem uczniowie słuchają i wyliczają. Ten, na kogo wypadnie, podaje jedną czynność, którą zapamiętał z wyliczanki (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | |||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie pracują w parach metodą stacji zadaniowych. Podchodzą do stanowisk z poszczególnymi zadaniami i rozwiązują je w parach. | praca w parach | 15 min | |
Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy pasują do siebie i zaznaczają ja lub nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca na tabletach | ||
Uczniowie układają puzzle oraz mówią w języku niemieckim, co robi dziewczynka na zdjęciu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Uczniowie słuchają nagrania z odgłosami i na tej podstawie zgadują, co robią dzieci (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | laptop i słuchawki | ||
Uczniowie w parach mówią, co robi chłopiec przedstawiony na zdjęciu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | ilustracja | ||
Uczniowie słuchają wyliczanki i dopowiadają zakończenia wersów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). | laptop i słuchawki | ||
Uczniowie układają wersy zgodnie z kolejnością w wyliczance. Następnie dopasowują do nich ilustracje i czytają powstałą wyliczankę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). | karta pracy | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów oraz prosi ich o krótkie zastanowienie się, co chętnie robią na placu zabaw.
plenum
15
min
Nauczyciel prosi każdego chętnego ucznia na środek sali. Uczeń prezentuje za pomocą gestów ulubioną czynność wykonywaną na placu zabaw. Pozostali uczniowie nazywają te czynności w języku niemieckim.
Jeżeli uczniowie nazwą daną czynność w języku polskim, nauczyciel podaje odpowiednik w języku niemieckim.
Nauczyciel wywiesza na tablicy nazwy czynności, które uczniowie wymieniali w czasie zabawy.
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie skupiają się na tym, czy zebrane na tablicy słownictwo pojawiło się w dialogu.
Uczniowie zwracają uwagę, że w dialogu pani Kluge i Sophie rozmawiają o Benie, Mili i Linie, a nie o sobie, czyli w 3 os. liczby pojedynczej. Nauczyciel wywiesza na tablicy pełne frazy z wcześniej prezentowanego dialogu.
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe wraz z pasującymi do nich zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wykonują zadanie zgodnie z poleceniem.
praca w parach
wcześniej przygotowane karty pracy
Nauczyciel rozdaje ilustrację chłopca i ilustrację dziewczynki oraz wyrazy er i sie napisane na osobnych kartkach. Uczniowie dopasowują ilustrację chłopca do zaimka er, a ilustrację dziewczynki do zaimka sie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Uczniowie otrzymują ilustracje od nauczyciela.
Nauczyciel czyta na głos zdania, nad którymi wcześniej pracowali uczniowie, a uczniowie powtarzają je (e‑materiał: Przeczytaj, ćwiczenie 3).
plenum
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje plik audio (e‑materiał: Multimedium).
praca w grupach
20
min
Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia do dialogu. Każda grupa otrzymuje komplet materiałów potrzebnych do wyżej wymienionych ćwiczeń.
Podczas słuchania rymowanki uczniowie pokazują odpowiednie dzieci na ilustracjach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
ilustracja z wyliczanki
Podczas ponownego słuchania rymowanki uczniowie układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
karty obrazkowe i tekst
Przy kolejnym słuchaniu wyliczanki uczniowie uzupełniają tekst podanymi wyrazami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
karty pracy
Nauczyciel ponownie odtwarza wyliczankę. Tym razem uczniowie słuchają i wyliczają. Ten, na kogo wypadnie, podaje jedną czynność, którą zapamiętał z wyliczanki (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
Faza podsumowująca
Uczniowie pracują w parach metodą stacji zadaniowych. Podchodzą do stanowisk z poszczególnymi zadaniami i rozwiązują je w parach.
praca w parach
15
min
Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy pasują do siebie i zaznaczają ja lub nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca na tabletach
Uczniowie układają puzzle oraz mówią w języku niemieckim, co robi dziewczynka na zdjęciu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Uczniowie słuchają nagrania z odgłosami i na tej podstawie zgadują, co robią dzieci (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
laptop i słuchawki
Uczniowie w parach mówią, co robi chłopiec przedstawiony na zdjęciu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
ilustracja
Uczniowie słuchają wyliczanki i dopowiadają zakończenia wersów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
laptop i słuchawki
Uczniowie układają wersy zgodnie z kolejnością w wyliczance. Następnie dopasowują do nich ilustracje i czytają powstałą wyliczankę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6).
karta pracy
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0