Numer e‑materiału: 1.3.3.4
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: In der Pause / Na przerwie
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania, co rówieśnik robi w czasie przerwy

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
3) moja szkoła.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia; 3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • podaje przykłady czynności, które rówieśnik wykonuje w czasie przerwy;

  • czyta na głos lub prezentuje z pamięci wyliczankę.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w lekcji:

    • podejście komunikacyjne;

    • podająca;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z plikiem audio;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • formy pracy:

    • praca w parach;

    • praca w grupach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, słuchawki, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio: wyliczanka);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty pracy;

  • puzzle wykonane przez nauczyciela;

  • paski ze zdaniami;

  • karty obrazkowe;

  • puzzle.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (wyliczanka)

Nauczyciel zapisuje wersy wyliczanki na paskach papieru. Każdy uczeń otrzymuje jeden wers, którego uczy się w ciągu zajęć. Pod koniec zajęć, uczniowie ustawiają się w takiej kolejności, aby po przeczytaniu powstała poprawna treść wyliczanki.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów oraz prosi ich o krótkie zastanowienie się, co chętnie robią na placu zabaw. 

plenum

15 

min

Nauczyciel prosi każdego chętnego ucznia na środek sali. Uczeń prezentuje za pomocą gestów ulubioną czynność wykonywaną na placu zabaw. Pozostali uczniowie nazywają te czynności w języku niemieckim.

Jeżeli uczniowie nazwą daną czynność w języku polskim, nauczyciel podaje odpowiednik w języku niemieckim.

Nauczyciel wywiesza na tablicy nazwy czynności, które uczniowie wymieniali w czasie zabawy.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie skupiają się na tym, czy zebrane na tablicy słownictwo pojawiło się w dialogu. 

Uczniowie zwracają uwagę, że w dialogu pani Kluge i Sophie rozmawiają o Benie, Mili i Linie, a nie o sobie, czyli w 3 os. liczby pojedynczej. Nauczyciel wywiesza na tablicy pełne frazy z wcześniej prezentowanego dialogu.

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe wraz z pasującymi do nich zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wykonują zadanie zgodnie z poleceniem.

praca w parach

wcześniej przygotowane karty pracy

Nauczyciel rozdaje ilustrację chłopca i ilustrację dziewczynki oraz wyrazy er i sie napisane na osobnych kartkach. Uczniowie dopasowują ilustrację chłopca do zaimka er, a ilustrację dziewczynki do zaimka sie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Uczniowie otrzymują ilustracje od nauczyciela.

Nauczyciel czyta na głos zdania, nad którymi wcześniej pracowali uczniowie, a uczniowie powtarzają je (e‑materiał: Przeczytaj, ćwiczenie 3).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje plik audio (e‑materiał: Multimedium).

praca w grupach

20

min

Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia do dialogu. Każda grupa otrzymuje komplet materiałów potrzebnych do wyżej wymienionych ćwiczeń.

Podczas słuchania rymowanki uczniowie pokazują odpowiednie dzieci na ilustracjach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

ilustracja z wyliczanki

Podczas ponownego słuchania rymowanki uczniowie układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

karty obrazkowe i tekst

Przy kolejnym słuchaniu wyliczanki uczniowie uzupełniają tekst podanymi wyrazami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

karty pracy

Nauczyciel ponownie odtwarza wyliczankę. Tym razem uczniowie słuchają i wyliczają. Ten, na kogo wypadnie, podaje jedną czynność, którą zapamiętał z wyliczanki (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Faza podsumowująca

Uczniowie pracują w parach metodą stacji zadaniowych. Podchodzą do stanowisk z poszczególnymi zadaniami i rozwiązują je w parach.

praca w parach

15 

min

Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy pasują do siebie i zaznaczają ja lub nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca na tabletach

Uczniowie układają puzzle oraz mówią w języku niemieckim, co robi dziewczynka na zdjęciu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie słuchają nagrania z odgłosami i na tej podstawie zgadują, co robią dzieci (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

laptop i słuchawki

Uczniowie w parach mówią, co robi chłopiec przedstawiony na zdjęciu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

ilustracja 

Uczniowie słuchają wyliczanki i dopowiadają zakończenia wersów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

laptop i słuchawki

Uczniowie układają wersy zgodnie z kolejnością w wyliczance. Następnie dopasowują do nich ilustracje i czytają powstałą wyliczankę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6).

karta pracy 

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów oraz prosi ich o krótkie zastanowienie się, co chętnie robią na placu zabaw. 

plenum

15 

min

Nauczyciel prosi każdego chętnego ucznia na środek sali. Uczeń prezentuje za pomocą gestów ulubioną czynność wykonywaną na placu zabaw. Pozostali uczniowie nazywają te czynności w języku niemieckim.

Jeżeli uczniowie nazwą daną czynność w języku polskim, nauczyciel podaje odpowiednik w języku niemieckim.

Nauczyciel wywiesza na tablicy nazwy czynności, które uczniowie wymieniali w czasie zabawy.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie skupiają się na tym, czy zebrane na tablicy słownictwo pojawiło się w dialogu. 

Uczniowie zwracają uwagę, że w dialogu pani KlugeSophie rozmawiają o Benie, Mili i Linie, a nie o sobie, czyli w 3 os. liczby pojedynczej. Nauczyciel wywiesza na tablicy pełne frazy z wcześniej prezentowanego dialogu.

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe wraz z pasującymi do nich zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wykonują zadanie zgodnie z poleceniem.

praca w parach

wcześniej przygotowane karty pracy

Nauczyciel rozdaje ilustrację chłopca i ilustrację dziewczynki oraz wyrazy er i sie napisane na osobnych kartkach. Uczniowie dopasowują ilustrację chłopca do zaimka er, a ilustrację dziewczynki do zaimka sie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Uczniowie otrzymują ilustracje od nauczyciela.

Nauczyciel czyta na głos zdania, nad którymi wcześniej pracowali uczniowie, a uczniowie powtarzają je (e‑materiał: Przeczytaj, ćwiczenie 3).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje plik audio (e‑materiał: Multimedium).

praca w grupach

20

min

Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia do dialogu. Każda grupa otrzymuje komplet materiałów potrzebnych do wyżej wymienionych ćwiczeń.

Podczas słuchania rymowanki uczniowie pokazują odpowiednie dzieci na ilustracjach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

ilustracja z wyliczanki

Podczas ponownego słuchania rymowanki uczniowie układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

karty obrazkowe i tekst

Przy kolejnym słuchaniu wyliczanki uczniowie uzupełniają tekst podanymi wyrazami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

karty pracy

Nauczyciel ponownie odtwarza wyliczankę. Tym razem uczniowie słuchają i wyliczają. Ten, na kogo wypadnie, podaje jedną czynność, którą zapamiętał z wyliczanki (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Faza podsumowująca

Uczniowie pracują w parach metodą stacji zadaniowych. Podchodzą do stanowisk z poszczególnymi zadaniami i rozwiązują je w parach.

praca w parach

15 

min

Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy pasują do siebie i zaznaczają ja lub nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca na tabletach

Uczniowie układają puzzle oraz mówią w języku niemieckim, co robi dziewczynka na zdjęciu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie słuchają nagrania z odgłosami i na tej podstawie zgadują, co robią dzieci (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

laptop i słuchawki

Uczniowie w parach mówią, co robi chłopiec przedstawiony na zdjęciu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

ilustracja 

Uczniowie słuchają wyliczanki i dopowiadają zakończenia wersów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

laptop i słuchawki

Uczniowie układają wersy zgodnie z kolejnością w wyliczance. Następnie dopasowują do nich ilustracje i czytają powstałą wyliczankę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6).

karta pracy 

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec