Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Zabawa na karuzeli
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Określisz rodzaj zmian przyspieszenia wykrywanych przez receptory równowagi.
Wyjaśnisz, na czym polega mechanizm pobudzania receptorów przedsionkowych podczas przyspieszeń o charakterze kątowym i liniowym.
Wskażesz struktury tworzące tzw. układ równowagi i wyjaśnisz, dlaczego ich współdziałanie jest niezwykle istotne dla utrzymania statycznej i dynamicznej równowagi ciała.
Przedstawisz przyczyny kinetozy i jej objawy, a także zaproponujesz sposób na zmniejszenie dolegliwości z nią związanych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
symulacja;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Zabawa na karuzeli”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 2 (w którym mają za zadanie zaznaczyć wszystkie struktury błędnika błoniastego, które biorą udział w percepcji położenia ciała w przestrzeni) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zdobytą na poprzednich zajęciach lub podczas przygotowania do lekcji, na temat budowy i działania aparatu przedsionkowego. Zadaje pytania:
– Jak zbudowany jest aparat przedsionkowy i jakie są jego funkcje?
– Od czego – poza poprawnym działaniem aparatu przedsionkowego – zależy utrzymanie statycznej i dynamicznej równowagi ciała?
Następnie pyta uczniów o ich odczucia związane z zabawą na karuzeli i zapowiada, że praca na lekcji pozwoli na poszukanie odpowiedzi, dlaczego niektórzy uwielbiają kręcić się na karuzeli, a inni unikają tej czynności.Nauczyciel wyświetla cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Kula śniegowa. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą kuli śniegowej, poszukując w udostępnionym e‑materiale odpowiedzi na następujące pytania:
– Jak są zbudowane komórki receptorowe obecne w strukturach aparatu przedsionkowego?
– Na czym polega mechanizm pobudzania receptorów przedsionkowych podczas przyspieszeń o charakterze kątowym i liniowym?
– Jakie struktury tworzą układ równowagi i w jaki sposób ich praca jest kontrolowana?
– Jakie są przyczyny występowania objawów typowych dla kintetozy?
Nauczyciel objaśnia wspomnianą wyżej metodę i wynikające z niej kolejne etapy pracy:
1) najpierw uczniowie będą indywidualnie opracowywać odpowiedzi na zadane pytania;
2) potem połączą się w pary i porównają swoje propozycje, a na osobnej kartce zapiszą wspólne odpowiedzi;
3) kolejnym krokiem będzie połączenie się par w czwórki, które – jak poprzednio – skonfrontują swoje odpowiedzi;
4) uczniowie utworzą 8‑osobowe zespoły i znów porównają swoje propozycje;
5) przedstawiciele poszczególnych zespołów 8‑osobowych zaprezentują na forum klasy uzgodnione w grupie odpowiedzi.Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy: uczniowie porównują mechanizm pobudzenia receptorów aparatu przedsionkowego w czasie ruchu liniowego i ruchu wahadłowego, a następnie określają skutki tego pobudzenia. Następnie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 2 (przygotowują uzasadnienie swojej odpowiedzi na pytanie: „Jak sądzisz, czy mechanizm pobudzenia receptorów aparatu przedsionkowego podczas ruchu wahadłowego i ruchu rotacyjnego (obrotowego) jest podobny?”).
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne nr 7 (polegające na określeniu, czy chorobę lokomocyjną należy traktować jako chorobę narządu równowagi) i nr 8 (polegające na zaproponowaniu czynności prowadzącej do zmniejszenia dolegliwości wywołanych przez kinetozę), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 6 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o sformułowanie odpowiedzi, dlaczego niektóre osoby uwielbiają zabawę na karuzeli, a inne jej unikają. Następnie nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów związane z tematem lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 3 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.