Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Przyszłość rynku pracy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VI. Wybrane problemy polityki publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

3) przedstawia działania w celu ograniczenia bezrobocia i wykluczenia społecznego na przykładzie działalności urzędu pracy w swoim powiecie.

Zakres rozszerzony

IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

9) przedstawia politykę państwa na rynku pracy w Rzeczypospolitej Polskiej; rozróżnia formy polityki aktywnej oraz świadczeń socjalnych dla bezrobotnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest rynek pracy;

  • charakteryzuje trendy na rynku pracy;

  • ocenia przydatność swoich kompetencji na rynku pracy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda burzy mózgów;

  • metoda kuli śnieżnej;

  • debata za i przeciw.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów lekcji.

2. Uczniowie poznają definicję rynku pracy – metoda kuli śniegowej.

3. Uczniowie w parach ustalają definicję rynku pracy, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie na tablicy zapisują swoje skojarzenia z tematem: „Jak wygląda sytuacja na rynku pracy w Polsce?”.

2. Następnie uczniowie zapoznają się ze schematem i wykonują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

3. Na podstawie powyższej wiedzy (pkt 1 i 2) uczniowie przystępują do debaty na temat trendów oraz sytuacji ludzi młodych na rynku pracy. Na koniec wybrana osoba podsumowuje debatę.

4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 do schematu. Następnie na ich podstawie kończą ustnie zdanie: „Moje kompetencje, które mogą mi ułatwić wejście na rynek pracy, to…”.

Faza podsumowująca

1. Każdy z uczniów przygotowuje jedno pytanie na temat lekcji. Następnie uczniowie dobierają się w pary i zadają to pytanie drugiej osobie, a ona ma na nie odpowiedzieć, po czym zamieniają się rolami.

Praca domowa:

Wykonaj pozostałe e‑ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

The Future of Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution, www3.weforum.org (aktualne informacje GUS, EUROSTAT oraz prasowe na temat rynku pracy).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie multimedium uczniowie mogą przygotować referaty dotyczące poszczególnych wymienionych tam zjawisk.