Numer e‑materiału: 3.1.8.4

Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Wo übernachten wir?/Gdzie nocujemy?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat miejsc noclegowych.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wyraża swoje zdanie na temat miejsc noclegowych;

  • przedstawia swoją opinię na temat glampingu;

  • opisuje na blogu swoje wrażenia z wycieczki klasowej.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • opowiada o swoich osobistych doświadczeniach.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji – czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • tłumaczenie wyrazów, tworzenie zdań złożonych wymagających użycia szyku prostego i przestawnego;

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie językowym).

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: opis, pogadanka, tekst źródłowy, plik audio;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • plenum,

  • praca w parach,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat możliwości noclegowych w górach. Następnie zadaje uczniom pytanie: Wo übernachtest du während deiner Reise in die Berge? Wo kann man in den Bergen übernachten? Uczniowie udzielają odpowiedzi, które nauczyciel zapisuje na tablicy.

  • Następnie uczniowie przeglądają zdjęcia z ofertami noclegów w Alpach z sekcji Przeczytaj i odpowiadają na pytanie: Welches Angebot findest du am interessantesten? Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają tekst Urlaub in den Alpen, starając się zrozumieć jego treść
    (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np. Czego dowiedziałeś/aś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?). Następnie nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy: Hotel, Jugendherberge, Pension. Uczniowie przygotowują streszczenie fragmentu tekstu dotyczącego danej formy noclegu, które później prezentują na forum klasy.

  • Uczniowie zaznaczają, które zdania są zgodne z treścią ogłoszeń, czym ogłoszenia przyciągają gości, dopasowują szczegóły oferty do odpowiedniego miejsca noclegowego (Übungen 1‑2 z sekcji Przeczytaj).

  • Uczniowie pracują w parach. Każdy uczeń z pary wybiera sobie jedno z pytań:
    1. Wo hast du deinen letzten Urlaub verbracht? Berichte darüber. 2. Was ist dir bei der Urlaubsplanung besonders wichtig? Warum? Uczniowie zapisują odpowiedzi, które odczytują później drugiej osobie w parze. Wybrane pary prezentują swoje odpowiedzi na pytania na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.

  • Uczniowie słuchają tekstu z sekcji Plik audio, dopasowując zdania do wypowiedzi poszczeglnych osób (Übung 1 z sekcji Plik audio). Następnie  nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy (uczniowie losują karteczkę z imieniem Jorg, Anton, Lena, Hilde). Słuchają tekstu ponownie, a każda z grup skupia się na fragmencie dotyczącym osoby, której imię wylosowali. Kolejno każda z grup na forum klasy opowiada, dlaczego ich bohaterka/bohater wybrali na nocleg ekskluzywne miejsce kempingowe w Tyrolu.

  • Uczniowie w parach zaznaczają informacje zgodne z opisem kempingu w nagraniu (Übung 2 z sekcji Plik audio) oraz odpowiadają na pytania (Übung 3 z sekcji Plik audio).

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie dobierają się w pary i zadają sobie pytania związane z tematem lekcji (Was ist deine Lieblingsunterkunft in den Bergen? Was ist deine Lieblingsunterkunft am Meer? Wie soll eine geeignete Unterkunft für einen Schulausflug sein? Wie soll die richtige Unterkunft für einen Urlaub mit der Familie sein?). W razie trudności nauczyciel wspiera uczniów w doborze odpowiedniego słownictwa do pytań oraz udzielenia odpowiedzi. Nauczyciel wskazuje na możliwość zastosowania w wypowiedziach szyku prostego, przestawnego lub zdań podrzędnie złożonych.

Praca domowa

Uczniowie tworzą wpis na blog, w którym opisują wycieczkę klasową (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: Uczniowie przygotowują informacje na temat glampingu (luksusowego biwakowania);

  • w trakcie lekcji: praca z materiałem audio. Uczniowie streszczają wypowiedzi uczestników glampingu, mogą również wcielić się w parach w ich role i zaprezentować wywiady z nimi w formie dramy;

  • po lekcji: wykorzystanie do utrwalenia słownictwa z zakresu tematycznego: Podróżowanie i Turystyka. Uczniowie poszukują za pomocą Internetu inne podobne, ekskluzywne miejsca kempingowe i przygotowują opis tych miejsc.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec