Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.8.4
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wo übernachten wir?/Gdzie nocujemy?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat miejsc noclegowych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wyraża swoje zdanie na temat miejsc noclegowych;
przedstawia swoją opinię na temat glampingu;
opisuje na blogu swoje wrażenia z wycieczki klasowej.
Cele motywacyjne
Uczeń:
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
opowiada o swoich osobistych doświadczeniach.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji – czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównywanie struktur z językiem ojczystym;
tłumaczenie wyrazów, tworzenie zdań złożonych wymagających użycia szyku prostego i przestawnego;
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie językowym).
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: opis, pogadanka, tekst źródłowy, plik audio;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat możliwości noclegowych w górach. Następnie zadaje uczniom pytanie: Wo übernachtest du während deiner Reise in die Berge? Wo kann man in den Bergen übernachten? Uczniowie udzielają odpowiedzi, które nauczyciel zapisuje na tablicy.
Następnie uczniowie przeglądają zdjęcia z ofertami noclegów w Alpach z sekcji Przeczytaj i odpowiadają na pytanie: Welches Angebot findest du am interessantesten? Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst Urlaub in den Alpen, starając się zrozumieć jego treść
(w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np. Czego dowiedziałeś/aś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?). Następnie nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy: Hotel, Jugendherberge, Pension. Uczniowie przygotowują streszczenie fragmentu tekstu dotyczącego danej formy noclegu, które później prezentują na forum klasy.Uczniowie zaznaczają, które zdania są zgodne z treścią ogłoszeń, czym ogłoszenia przyciągają gości, dopasowują szczegóły oferty do odpowiedniego miejsca noclegowego (Übungen 1‑2 z sekcji Przeczytaj).
Uczniowie pracują w parach. Każdy uczeń z pary wybiera sobie jedno z pytań:
1. Wo hast du deinen letzten Urlaub verbracht? Berichte darüber. 2. Was ist dir bei der Urlaubsplanung besonders wichtig? Warum? Uczniowie zapisują odpowiedzi, które odczytują później drugiej osobie w parze. Wybrane pary prezentują swoje odpowiedzi na pytania na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.Uczniowie słuchają tekstu z sekcji Plik audio, dopasowując zdania do wypowiedzi poszczeglnych osób (Übung 1 z sekcji Plik audio). Następnie nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy (uczniowie losują karteczkę z imieniem Jorg, Anton, Lena, Hilde). Słuchają tekstu ponownie, a każda z grup skupia się na fragmencie dotyczącym osoby, której imię wylosowali. Kolejno każda z grup na forum klasy opowiada, dlaczego ich bohaterka/bohater wybrali na nocleg ekskluzywne miejsce kempingowe w Tyrolu.
Uczniowie w parach zaznaczają informacje zgodne z opisem kempingu w nagraniu (Übung 2 z sekcji Plik audio) oraz odpowiadają na pytania (Übung 3 z sekcji Plik audio).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie dobierają się w pary i zadają sobie pytania związane z tematem lekcji (Was ist deine Lieblingsunterkunft in den Bergen? Was ist deine Lieblingsunterkunft am Meer? Wie soll eine geeignete Unterkunft für einen Schulausflug sein? Wie soll die richtige Unterkunft für einen Urlaub mit der Familie sein?). W razie trudności nauczyciel wspiera uczniów w doborze odpowiedniego słownictwa do pytań oraz udzielenia odpowiedzi. Nauczyciel wskazuje na możliwość zastosowania w wypowiedziach szyku prostego, przestawnego lub zdań podrzędnie złożonych.
Praca domowa
Uczniowie tworzą wpis na blog, w którym opisują wycieczkę klasową (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: Uczniowie przygotowują informacje na temat glampingu (luksusowego biwakowania);
w trakcie lekcji: praca z materiałem audio. Uczniowie streszczają wypowiedzi uczestników glampingu, mogą również wcielić się w parach w ich role i zaprezentować wywiady z nimi w formie dramy;
po lekcji: wykorzystanie do utrwalenia słownictwa z zakresu tematycznego: Podróżowanie i Turystyka. Uczniowie poszukują za pomocą Internetu inne podobne, ekskluzywne miejsca kempingowe i przygotowują opis tych miejsc.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0