Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Rozdział XII – zmiana konstytucji

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

3) porównuje ścieżkę legislacyjną wymaganą do zmiany Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, tworzenia ustaw, ustawy budżetowej i projektów uznanych za pilne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje przebieg wprowadzania zmian do konstytucji;

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących XII rozdziału Konstytucji RP;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • quiz;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery;

  • kartki z cyframi (tyle kartek, ile grup).

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału w celu aktywnego uczestnictwa w zajęciach.

Faza wstępna

1.Uczniowie proszeni są o sformułowanie celów lekcji. Zostają one zapisane na tablicy.

2Wykozystjac burze mózgów, uczniowie charakteryzują pojęcie i znaczenie konstytucji dla społeczeństwa w państwie demokratycznym.

Faza realizacji

1. Uczniowie zostają podzieleni na sześć grup . Każda otrzymuje kartki i markery. Na podstawie informacji zawartych w sekcjach „Podsumowanie” i „Film” uczniowie układają pytania dla grup przeciwnych (5–10 pytań, dla każdej grupy po 1, 2 pytania, wszystko zależy od pracy w zespołach).

2. Po upływie czasu na przygotowanie pytań następuje wspólne ustalenie kryteriów rozgrywki:

  • kolejność zadawania pytań, np. losowanie;

  • sposób odpowiedzi, np. grupa pytająca wybiera osobę z grupy przeciwnej, która odpowiada samodzielnie lub z pomocą innej osoby;

  • punktacja: samodzielna odpowiedź – 2 punkty, pomoc przy odpowiedzi – 1 punkt; brak odpowiedzi – 0 punktów

  • informacja zwrotna od grupy pytającej.

3. Nauczyciel przygotowuje tabelę, w której będzie zapisywana punktacja.

4. uczniowie rozpoczynają grę  gra, która toczy się do momentu, kiedy grupy wykorzystają wszystkie przygotowane pytania. Jeden z uczniów podsumowuje i wybrana komisja ocenia uczniów według ustalonego wcześniej kryterium. Ocena jest jawna i uczniowie mogą zgłaszać swoje wątpliwości.

5. Praca w parach. Uczniowie wykonują ćwiczenie pierwsze do filmu. Wybrana lub chętna para przedstawia odpowiedź, pozostali uczniowie mogą przedstawić swoje propozycje – dyskusja, na temat przedstawionych propozycji. 

Faza podsumowująca

1. Uczniowie w parach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia, a następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

2. Nauczyciel podsumowuje zajęcia, przekazując informację zwrotną na temat pracy poszczególnych zespołów, oraz wyjaśnia uczniowskie wątpliwości.

Praca domowa:

Zaproponuj inne materiały źródłowe do wybranego ćwiczenia.

Wykonaj pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

Piotr Okarmus, Czynniki wpływające na trwałość konstytucji, „Administracja: teoria, dydaktyka, praktyka” 2013, nr 4, t. 33.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.

Badanie DGB, Jakie zmiany w polskiej Konstytucji jesteś skłonny poprzeć najbardziej?, forsal.pl, 24.05.2016.

Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film można wykorzystać w fazie wstępnej jako bazę do inicjowania dyskusji.