Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Rozdział XII – zmiana konstytucji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) porównuje ścieżkę legislacyjną wymaganą do zmiany Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, tworzenia ustaw, ustawy budżetowej i projektów uznanych za pilne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje przebieg wprowadzania zmian do konstytucji;
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących XII rozdziału Konstytucji RP;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza tekstu źródłowego;
quiz;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery;
kartki z cyframi (tyle kartek, ile grup).
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału w celu aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Faza wstępna
1.Uczniowie proszeni są o sformułowanie celów lekcji. Zostają one zapisane na tablicy.
2Wykozystjac burze mózgów, uczniowie charakteryzują pojęcie i znaczenie konstytucji dla społeczeństwa w państwie demokratycznym.
Faza realizacji
1. Uczniowie zostają podzieleni na sześć grup . Każda otrzymuje kartki i markery. Na podstawie informacji zawartych w sekcjach „Podsumowanie” i „Film” uczniowie układają pytania dla grup przeciwnych (5–10 pytań, dla każdej grupy po 1, 2 pytania, wszystko zależy od pracy w zespołach).
2. Po upływie czasu na przygotowanie pytań następuje wspólne ustalenie kryteriów rozgrywki:
kolejność zadawania pytań, np. losowanie;
sposób odpowiedzi, np. grupa pytająca wybiera osobę z grupy przeciwnej, która odpowiada samodzielnie lub z pomocą innej osoby;
punktacja: samodzielna odpowiedź – 2 punkty, pomoc przy odpowiedzi – 1 punkt; brak odpowiedzi – 0 punktów
informacja zwrotna od grupy pytającej.
3. Nauczyciel przygotowuje tabelę, w której będzie zapisywana punktacja.
4. uczniowie rozpoczynają grę gra, która toczy się do momentu, kiedy grupy wykorzystają wszystkie przygotowane pytania. Jeden z uczniów podsumowuje i wybrana komisja ocenia uczniów według ustalonego wcześniej kryterium. Ocena jest jawna i uczniowie mogą zgłaszać swoje wątpliwości.
5. Praca w parach. Uczniowie wykonują ćwiczenie pierwsze do filmu. Wybrana lub chętna para przedstawia odpowiedź, pozostali uczniowie mogą przedstawić swoje propozycje – dyskusja, na temat przedstawionych propozycji.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w parach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia, a następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
2. Nauczyciel podsumowuje zajęcia, przekazując informację zwrotną na temat pracy poszczególnych zespołów, oraz wyjaśnia uczniowskie wątpliwości.
Praca domowa:
Zaproponuj inne materiały źródłowe do wybranego ćwiczenia.
Wykonaj pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Piotr Okarmus, Czynniki wpływające na trwałość konstytucji, „Administracja: teoria, dydaktyka, praktyka” 2013, nr 4, t. 33.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
Badanie DGB, Jakie zmiany w polskiej Konstytucji jesteś skłonny poprzeć najbardziej?, forsal.pl, 24.05.2016.
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film można wykorzystać w fazie wstępnej jako bazę do inicjowania dyskusji.