Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Ela Borowiec
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Things We Need to Play Sports / Rzeczy potrzebne do uprawiania sportów
Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.10, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.2, 7, 8.1, 11
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń nazywa wybrane sporty i sprzęty sportowe.
Uczeń za pomocą wyrażeń bigger than oraz smaller than opisuje, czym różnią się piłki używane w różnych sportach.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija słownictwo dotyczące sportów.
Uczeń rozwija zainteresowanie różnymi formami aktywności sportowej.
Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces nauki.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem/wyjaśnienie)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z katalogiem interaktywnym zabawy ruchowe/polisensoryczne)
Formy zajęć:
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Uczniowie stają w kręgu na środku sali. Nauczyciel demonstruje gesty związane ze sportami – tenisem, pływaniem i bieganiem (może też odnieść się do sportów wspomnianych i demonstrowanych przez uczniów podczas pracy z poprzednim e‑materiałem Let’s Choose an After School Sports Club) i pyta uczniów: What sport is this? Uczniowie odpowiadają i powtarzają nazwę sportu za nauczycielem. Następnie naśladują jego gesty, udając dany sport.
Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje z Exercise 1 (Przeczytaj), odtwarza nagrania, a uczniowie powtarzają.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy historyjkę (Przeczytaj). Najpierw prosi dzieci o nazwanie postaci na pierwszej ilustracji słowami Who is this? Następnie, odtwarza nagranie dwa razy. Za drugim razem zatrzymuje je po kluczowych zwrotach/wyrazach i prosi o powtórzenie. Nauczyciel postępuje analogicznie z pozostałymi częściami historyjki, najpierw prosząc o nazwanie osób/rzeczy (Who/What is this?) a potem dwukrotnie odtwarzając nagranie.
Nauczyciel wyświetla rysunek dwóch rakiet (Zwróć uwagę!) i wyjaśnia wyrażenia bigger than i smaller than. Następnie prezentuje uczniom kilka przedmiotów znajdujących się w klasie – krzesło i biurko, tablicę i okno, zeszyt i drzwi – i pyta np.: Which is bigger: the desk or the chair? Ponieważ uczniowie odpowiedzą najprawdopodobniej jednym słowem (desk), nauczyciel powinien wymodelować wypowiedź: The desk is bigger than a chair/The chair is smaller than the desk i poprosić uczniów o powtórzenie. Jeśli coś jest bigger, dzieci odpowiadają grubym głosem, a jeśli smaller – piskliwym.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie podchodzą do tablicy i łączą kolejne ilustracje z nazwami akcesoriów sportowych. Proszeni są o ułożenie dwóch zdań na temat danej rzeczy z wyrażeniem bigger than i smaller than oraz nazwą innej rzeczy z ćwiczenia lub z sali. Następnie samodzielnie nanoszą na urządzeniach mobilnych odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj).
Uczniowie w parach grają na urządzeniach mobilnych w memo z Exercise 1 (Katalog interaktywny). Ochotnik nanosi rozwiązanie na tablicę.
Nauczyciel wyświetla na tablicy katalog interaktywny. Zaprasza kolejne osoby do tablicy i prosi, żeby odtworzyły poszczególne nagrania. Następnie dana osoba wskazuje piłkę/piłki na obrazku i wymawia jej/ich nazwę/nazwy a klasa powtarza.
Uczniowie kolejno podchodzą do tablicy i łączą ilustracje ze zdaniami w Exercise 2 (Katalog interaktywny). Osoba przy tablicy odczytuje zdanie, a klasa powtarza je chórem.
Nauczyciel rozmieszcza w pięciu miejscach sali karty z nazwami piłek: do tenisa, do koszykówki, piłki nożnej, baseballu i do tenisa stołowego. Odtwarza nagrania z Exercise 3 (Katalog interaktywny), a zadaniem uczniów jest podbiec do odpowiedniej piłki. Nauczyciel nanosi odpowiedzi uczniów na tablicę.
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba literuje, pisząc na plecach kolegi/koleżanki nazwę jednej z piłek lub innych akcesoriów sportowych wymienionych w lekcji. Jeśli partner odgadnie, ma za zadanie utworzyć zdanie z daną nazwą oraz wyrażeniem bigger/smaller than.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.
Materiały pomocnicze:
Karty z nazwami pięciu piłek: do tenisa, do koszykówki, piłki nożnej, do baseballu i do tenisa stołowego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Dzieci pracują w parach. Każdy rysuje 1 lub 2 rebusy do zdań z katalogu interaktywnego. Np. do zdania A football is smaller than a basketball rysują dwie różne piłki, a pomiędzy nimi zapisują wyrażenie is smaller than. Wymieniają się rebusami w parach i je rozwiązują.