Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Przenoszenie energii w reakcjach redoks
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym są reakcje redoks;
przedstawia budowę i funkcje nukleotydu FAD;
przedstawia budowę i funkcje nukleotydu NAD.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
gra dydaktyczna;
praca z filmem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Film samouczek”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów:
– Czym są reakcje typu redoks i na czym polegają?
– Jakie związki występują w formie utlenionej i zredukowanej?
– Jakie pełnią funkcje?
Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Praca z filmem samouczkiem pt. „Przenoszenie energii w reakcjach redoks”. Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie 3 (wyjaśniają, co oznacza stwierdzenie, że pierwiastek znajduje się na pierwszym stopniu utlenienia). Następnie nauczyciel wyświetla film samouczek i uczniowie weryfikują swoją odpowiedź. Prowadzący zajęcia wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 2 („Podaj nazwę reakcji charakterystycznej dla komórek miękiszu asymilacyjnego, w której rolę uniwersalnego przenośnika elektronów i protonów pełni cząsteczka NADP. Zastanów się, czy NADP jest w tej reakcji utleniaczem czy reduktorem”). Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Praca z tekstem. Uczniowie na podstawie treści w sekcji „Podsumowanie” zapisują na kartkach minimum pięć pytań dotyczących tematu lekcji. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia od 6 do 8 w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Chętni lub wybrani uczniowie omawiają budowę NAD i FAD w kontekście reakcji typu redoks, wykorzystując grafiki z sekcji „Podsumowanie” wyświetlone na tablicy interaktywnej.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 4 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1, 2 i 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka:
Film samouczek można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu i utrwaleniu wiedzy uczniów.