Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Przenoszenie energii w reakcjach redoks

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Energia i metabolizm.
2. Przenośniki energii oraz protonów i elektronów w komórce. Uczeń:
2) przedstawia znaczenie NAD+, FAD, NADP+ w procesach utleniania i redukcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym są reakcje redoks;

  • przedstawia budowę i funkcje nukleotydu FAD;

  • przedstawia budowę i funkcje nukleotydu NAD.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • gra dydaktyczna;

  • praca z filmem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Film samouczek”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów:
    – Czym są reakcje typu redoks i na czym polegają?
    – Jakie związki występują w formie utlenionej i zredukowanej?
    – Jakie pełnią funkcje?
    Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z filmem samouczkiem pt. „Przenoszenie energii w reakcjach redoks”. Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie 3 (wyjaśniają, co oznacza stwierdzenie, że pierwiastek znajduje się na pierwszym stopniu utlenienia). Następnie nauczyciel wyświetla film samouczek i uczniowie weryfikują swoją odpowiedź. Prowadzący zajęcia wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  2. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 2 („Podaj nazwę reakcji charakterystycznej dla komórek miękiszu asymilacyjnego, w której rolę uniwersalnego przenośnika elektronów i protonów pełni cząsteczka NADP. Zastanów się, czy NADP jest w tej reakcji utleniaczem czy reduktorem”). Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.

  3. Praca z tekstem. Uczniowie na podstawie treści w sekcji „Podsumowanie” zapisują na kartkach minimum pięć pytań dotyczących tematu lekcji. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.

  4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia od 6 do 8 w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. Chętni lub wybrani uczniowie omawiają budowę NAD i FAD w kontekście reakcji typu redoks, wykorzystując grafiki z sekcji „Podsumowanie” wyświetlone na tablicy interaktywnej.

  2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 4 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 1, 2 i 3 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka:

  • Film samouczek można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu i utrwaleniu wiedzy uczniów.