Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.4.1
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Die Köchin kocht eine Suppe / Kucharka gotuje zupę
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy: A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat pracy kucharza lub kucharki
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od powitania uczniów, pyta o samopoczucie, zaprasza na środek sali lub na dywan. | plenum | 15 min | pogadanka na dywanie |
Nauczyciel prezentuje rekwizyty związane z zawodem kucharza (np. chochlę, fartuch, czapkę kucharską, deskę) i pyta o możliwy temat lekcji. | rekwizyty | ||
Nauczyciel moderuje rozmowę. Uczniowie wskazują tematykę lekcji. Rozmawiają o zawodzie kucharza, wymieniają czynności podczas gotowania, podają ulubione dania, a w szczególnosci zupy. | |||
Nauczyciel prosi o zapisanie tematu lekcji. Uczniowie zapisują temat lekcji do zeszytu. | w ławkach | ||
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie próbują zgadnąć, na jaki temat rozmawiają osoby przedstawione na ilustracjach. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel prezentuje dialog. Uczniowie słuchają nagrania i śledzą tekst. | |||
Nauczyciel powtarza zdania z nagrania, wskazuje przy tym odpowiednie szczegóły na ilustracji: Das ist die Oma von Tim. Sie ist Köchin von Beruf. Sie kocht eine Suppe. | |||
Uczniowie wskazani przez nauczyciela powtarzają za nim wybrane zdanie. | miękka piłka Nauczyciel używa miękkiej piłki, aby wybrać ucznia, który powtórzy po nim zdanie. | ||
Uczniowie zapisują w zeszycie słowa: die Suppe, das Gemüse, der Topf oraz polskie tłumaczenie. | praca indywidualna | ||
Uczniowie utrwalają poznane słówka, wykonując ćwiczenie polegające na połączeniu wyrazu ze zdjęciem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania. | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje zdjęcie kucharki podczas gotowania i je opisuje: Sie ist Köchin von Beruf. Sie kocht eine Suppe. | plenum | 15 min | zdjęcie |
Nauczyciel odtwarza uczniom animację na temat gotowania (e‑materiał: Multimedium) i prosi o uważne oglądanie oraz słuchanie. | |||
Nauczyciel prosi o zrelacjonowanie scenki z animacji w języku polskim i wskazuje uczniom trzy podstawowe czynności w zawodzie kucharza/kucharki: kroi, miesza, próbuje. | |||
Nauczyciel prosi uczniów o powstanie i powtarzanie zdań z animacji: Sie schneidet, Sie mischt, Sie probiert. Nauczyciel prosi o pokazywanie znaczenia tych czasowników za pomocą gestów. | przy ławkach, powtarzanie gestów Uczniowie mogą ponadto narysować zupę marchewkową i podpisać: Karottensuppe. | ||
Nauczyciel imituje gestami czynności i prosi uczniów o podanie zdań. | |||
Uczniowie umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel odtwarza nagranie z odgłosem krojenia warzyw na desce (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Uczniowie wybierają wspólnie poprawne zdanie. | praca w parach | ||
Uczniowie czytają na głos zdanie: Sie mischt alles im Topf i wykonują gest mieszania zupy w garnku. | |||
Uczniowie wpisują brakujące wyrazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 7). Uczniowie zapisują nazwy czynności pracy kucharza do zeszytu. | praca indywidualna | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel proponuje zabawę w kalambury. Chętni uczniowie prezentują czynności wykonywane przez kucharza, pozostali uczniowie wypowiadają zdania w języku niemieckim, używając poznanych na lekcji wyrazów: schneiden, mischen, probieren. | plenum | 15 min | kalambury |
Nauczyciel prosi o wyjście na środek sali i tworzy trzy rzędy. Uczniowie będą bawić się w „głuchy telefon”. Nauczyciel podaje te same zdania (np. Die Köchin schneidet das Gemüse) każdej grupie i na hasło: start uczniowie szeptem przekazują je kolejnej osobie. Wygrywa rząd, który wypowie zdanie poprawnie jako pierwszy. | zabawa w „głuchy telefon” na dywanie | ||
Uczniowie zajmują miejsca w ławkach i układają puzzle (e‑materiał: Sprawdź się, polecenie 1). Na końcu mówią, kim jest z zawodu osoba na ilustracji. | praca indywidualna | w ławkach | |
Nauczyciel zachęca uczniów do mówienia w języku niemieckim. Chętni uczniowie opisują zdjęcia, które przedstawiają czynności wykonywane przez kucharza (e‑materiał: Sprawdź się, polecenie 3). Nauczyciel sygnalizuje koniec zajęć (zgodnie z przyjętym rytuałem może to być piosenka lub rymowanka na pożegnanie). Uczniowie wychodząc z sali wołają: Tschüs! | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od powitania uczniów, pyta o samopoczucie, zaprasza na środek sali lub na dywan.
plenum
15 min
pogadanka na dywanie
Nauczyciel prezentuje rekwizyty związane z zawodem kucharza (np. chochlę, fartuch, czapkę kucharską, deskę) i pyta o możliwy temat lekcji.
rekwizyty
Nauczyciel moderuje rozmowę. Uczniowie wskazują tematykę lekcji. Rozmawiają o zawodzie kucharza, wymieniają czynności podczas gotowania, podają ulubione dania, a w szczególnosci zupy.
Nauczyciel prosi o zapisanie tematu lekcji. Uczniowie zapisują temat lekcji do zeszytu.
w ławkach
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie próbują zgadnąć, na jaki temat rozmawiają osoby przedstawione na ilustracjach. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel prezentuje dialog. Uczniowie słuchają nagrania i śledzą tekst.
Nauczyciel powtarza zdania z nagrania, wskazuje przy tym odpowiednie szczegóły na ilustracji: Das ist die Oma von Tim. Sie ist Köchin von Beruf. Sie kocht eine Suppe.
Uczniowie wskazani przez nauczyciela powtarzają za nim wybrane zdanie.
miękka piłka
Nauczyciel używa miękkiej piłki, aby wybrać ucznia, który powtórzy po nim zdanie.
Uczniowie zapisują w zeszycie słowa: die Suppe, das Gemüse, der Topf oraz polskie tłumaczenie.
praca indywidualna
Uczniowie utrwalają poznane słówka, wykonując ćwiczenie polegające na połączeniu wyrazu ze zdjęciem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje zdjęcie kucharki podczas gotowania i je opisuje*: Sie ist Köchin von Beruf. Sie kocht eine Suppe.*
plenum
15 min
zdjęcie
Nauczyciel odtwarza uczniom animację na temat gotowania (e‑materiał: Multimedium) i prosi o uważne oglądanie oraz słuchanie.
Nauczyciel prosi o zrelacjonowanie scenki z animacji w języku polskim i wskazuje uczniom trzy podstawowe czynności w zawodzie kucharza/kucharki: kroi, miesza, próbuje.
Nauczyciel prosi uczniów o powstanie i powtarzanie zdań z animacji: Sie schneidet, Sie mischt, Sie probiert. Nauczyciel prosi o pokazywanie znaczenia tych czasowników za pomocą gestów.
przy ławkach,
powtarzanie gestów
Uczniowie mogą ponadto narysować zupę marchewkową i podpisać: Karottensuppe.
Nauczyciel imituje gestami czynności i prosi uczniów o podanie zdań.
Uczniowie umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
praca indywidualna
Nauczyciel odtwarza nagranie z odgłosem krojenia warzyw na desce (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Uczniowie wybierają wspólnie poprawne zdanie.
praca w parach
Uczniowie czytają na głos zdanie: Sie mischt alles im Topf i wykonują gest mieszania zupy w garnku.
Uczniowie wpisują brakujące wyrazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 7). Uczniowie zapisują nazwy czynności pracy kucharza do zeszytu.
praca indywidualna
Faza podsumowująca
Nauczyciel proponuje zabawę w kalambury. Chętni uczniowie prezentują czynności wykonywane przez kucharza, pozostali uczniowie wypowiadają zdania w języku niemieckim, używając poznanych na lekcji wyrazów: schneiden, mischen, probieren.
plenum
15 min
kalambury
Nauczyciel prosi o wyjście na środek sali i tworzy trzy rzędy. Uczniowie będą bawić się w „głuchy telefon”. Nauczyciel podaje te same zdania (np. Die Köchin schneidet das Gemüse) każdej grupie i na hasło: start uczniowie szeptem przekazują je kolejnej osobie*.* Wygrywa rząd, który wypowie zdanie poprawnie jako pierwszy.
zabawa w „głuchy telefon” na dywanie
Uczniowie zajmują miejsca w ławkach i układają puzzle (e‑materiał: Sprawdź się, polecenie 1). Na końcu mówią, kim jest z zawodu osoba na ilustracji.
praca indywidualna
w ławkach
Nauczyciel zachęca uczniów do mówienia w języku niemieckim. Chętni uczniowie opisują zdjęcia, które przedstawiają czynności wykonywane przez kucharza (e‑materiał: Sprawdź się, polecenie 3).
Nauczyciel sygnalizuje koniec zajęć (zgodnie z przyjętym rytuałem może to być piosenka lub rymowanka na pożegnanie). Uczniowie wychodząc z sali wołają: Tschüs!
plenum