Numer e‑materiału: 1.3.4.1
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Die Köchin kocht eine Suppe / Kucharka gotuje zupę
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy: A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat pracy kucharza lub kucharki

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
4) popularne zawody.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (wita się, prosi, dziękuje, żegna się).

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwę zawodu, jaki wykonuje osoba na ilustracji;

  • stosuje poznane środki językowe do opisu czynności kucharki.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze, zabawie językowej;

  • ma możliwość relacji i kooperacji z innymi dziećmi;

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających mu na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań.

Strategie uczenia się
  • tworzenie skojarzeń myślowych;

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego;

  • używanie gestów, mimiki, obrazu i dźwięku;

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności: powtarzamy z różną intonacją; powtarzamy za nagraniem, za nauczycielem.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • pogadanka;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • gra dydaktyczna „głuchy telefon”;

  • kalambury;

  • burza mózgów;

  • pantomima;

  • zgadywanka werbalna;

  • scenka sytuacyjna;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (animacja);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • miękka piłka;

  • rekwizyty: surowe marchewki (np. pokrojone plasterki lub w całości), ewentualnie sztuczne;

  • karty obrazkowe.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Nauczyciel dzieli klasę na grupy i przekazuje uczniom zapis tekstu animacji w kopercie (pocięty na paskach). Zadaniem uczniów jest ułożenie poprawnego dialogu. Po ułożeniu dialogu uczniowie czytają go z podziałem na role.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel rozpoczyna lekcję od powitania uczniów, pyta o samopoczucie, zaprasza na środek sali lub na dywan.

plenum

15 min

pogadanka na dywanie

Nauczyciel prezentuje rekwizyty związane z zawodem kucharza (np. chochlę, fartuch, czapkę kucharską, deskę) i pyta o możliwy temat lekcji.

rekwizyty

Nauczyciel moderuje rozmowę. Uczniowie wskazują tematykę lekcji. Rozmawiają o zawodzie kucharza, wymieniają czynności podczas gotowania, podają ulubione dania, a w szczególnosci zupy.

Nauczyciel prosi o zapisanie tematu lekcji. Uczniowie zapisują temat lekcji do zeszytu.

w ławkach

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie próbują zgadnąć, na jaki temat rozmawiają osoby przedstawione na ilustracjach. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel prezentuje dialog. Uczniowie słuchają nagrania i śledzą tekst.

Nauczyciel powtarza zdania z nagrania, wskazuje przy tym odpowiednie szczegóły na ilustracji: Das ist die Oma von Tim. Sie ist Köchin von Beruf. Sie kocht eine Suppe.

Uczniowie wskazani przez nauczyciela powtarzają za nim wybrane zdanie.

miękka piłka

Nauczyciel używa miękkiej piłki, aby wybrać ucznia, który powtórzy po nim zdanie.

Uczniowie zapisują w zeszycie słowa: die Suppe, das Gemüse, der Topf oraz polskie tłumaczenie.

praca indywidualna

Uczniowie utrwalają poznane słówka, wykonując ćwiczenie polegające na połączeniu wyrazu ze zdjęciem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje zdjęcie kucharki podczas gotowania i je opisuje: Sie ist Köchin von Beruf. Sie kocht eine Suppe.

plenum

15 min

zdjęcie

Nauczyciel odtwarza uczniom animację na temat gotowania (e‑materiał: Multimedium) i prosi o uważne oglądanie oraz słuchanie.

Nauczyciel prosi o zrelacjonowanie scenki z animacji w języku polskim i wskazuje uczniom trzy podstawowe czynności w zawodzie kucharza/kucharki: kroi, miesza, próbuje.

Nauczyciel prosi uczniów o powstanie i powtarzanie zdań z animacji: Sie schneidet, Sie mischt, Sie probiert. Nauczyciel prosi o pokazywanie znaczenia tych czasowników za pomocą gestów.

przy ławkach,

powtarzanie gestów

Uczniowie mogą ponadto narysować zupę marchewkową i podpisać: Karottensuppe.

Nauczyciel imituje gestami czynności i prosi uczniów o podanie zdań.

Uczniowie umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca indywidualna

Nauczyciel odtwarza nagranie z odgłosem krojenia warzyw na desce (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Uczniowie wybierają wspólnie poprawne zdanie.

praca w parach

Uczniowie czytają na głos zdanie: Sie mischt alles im Topf i wykonują gest mieszania zupy w garnku.

Uczniowie wpisują brakujące wyrazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 7). Uczniowie zapisują nazwy czynności pracy kucharza do zeszytu.

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Nauczyciel proponuje zabawę w kalambury. Chętni uczniowie prezentują czynności wykonywane przez kucharza, pozostali uczniowie wypowiadają zdania w języku niemieckim, używając poznanych na lekcji wyrazów: schneiden, mischen, probieren.

plenum

15 min

kalambury

Nauczyciel prosi o wyjście na środek sali i tworzy trzy rzędy. Uczniowie będą bawić się w „głuchy telefon”. Nauczyciel podaje te same zdania (np. Die Köchin schneidet das Gemüse) każdej grupie i na hasło: start uczniowie szeptem przekazują je kolejnej osobie. Wygrywa rząd, który wypowie zdanie poprawnie jako pierwszy.

zabawa w „głuchy telefon” na dywanie

Uczniowie zajmują miejsca w ławkach i układają puzzle (e‑materiał: Sprawdź się, polecenie 1). Na końcu mówią, kim jest z zawodu osoba na ilustracji.

praca indywidualna

w ławkach

Nauczyciel zachęca uczniów do mówienia w języku niemieckim. Chętni uczniowie opisują zdjęcia, które przedstawiają czynności wykonywane przez kucharza (e‑materiał: Sprawdź się, polecenie 3).

Nauczyciel sygnalizuje koniec zajęć (zgodnie z przyjętym rytuałem może to być piosenka lub rymowanka na pożegnanie). Uczniowie wychodząc z sali wołają: Tschüs!

plenum

Faza wprowadzająca

Nauczyciel rozpoczyna lekcję od powitania uczniów, pyta o samopoczucie, zaprasza na środek sali lub na dywan.

plenum

15 min

pogadanka na dywanie

Nauczyciel prezentuje rekwizyty związane z zawodem kucharza (np. chochlę, fartuch, czapkę kucharską, deskę) i pyta o możliwy temat lekcji.

rekwizyty

Nauczyciel moderuje rozmowę. Uczniowie wskazują tematykę lekcji. Rozmawiają o zawodzie kucharza, wymieniają czynności podczas gotowania, podają ulubione dania, a w szczególnosci zupy.

Nauczyciel prosi o zapisanie tematu lekcji. Uczniowie zapisują temat lekcji do zeszytu.

w ławkach

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie próbują zgadnąć, na jaki temat rozmawiają osoby przedstawione na ilustracjach. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel prezentuje dialog. Uczniowie słuchają nagrania i śledzą tekst.

Nauczyciel powtarza zdania z nagrania, wskazuje przy tym odpowiednie szczegóły na ilustracji: Das ist die Oma von Tim. Sie ist Köchin von Beruf. Sie kocht eine Suppe.

Uczniowie wskazani przez nauczyciela powtarzają za nim wybrane zdanie.

miękka piłka

Nauczyciel używa miękkiej piłki, aby wybrać ucznia, który powtórzy po nim zdanie.

Uczniowie zapisują w zeszycie słowa: die Suppe, das Gemüse, der Topf oraz polskie tłumaczenie.

praca indywidualna

Uczniowie utrwalają poznane słówka, wykonując ćwiczenie polegające na połączeniu wyrazu ze zdjęciem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje zdjęcie kucharki podczas gotowania i je opisuje*: Sie ist Köchin von Beruf. Sie kocht eine Suppe.*

plenum

15 min

zdjęcie

Nauczyciel odtwarza uczniom animację na temat gotowania (e‑materiał: Multimedium) i prosi o uważne oglądanie oraz słuchanie.

Nauczyciel prosi o zrelacjonowanie scenki z animacji w języku polskim i wskazuje uczniom trzy podstawowe czynności w zawodzie kucharza/kucharki: kroi, miesza, próbuje.

Nauczyciel prosi uczniów o powstanie i powtarzanie zdań z animacji: Sie schneidet, Sie mischt, Sie probiert. Nauczyciel prosi o pokazywanie znaczenia tych czasowników za pomocą gestów.

przy ławkach,

powtarzanie gestów

Uczniowie mogą ponadto narysować zupę marchewkową i podpisać: Karottensuppe.

Nauczyciel imituje gestami czynności i prosi uczniów o podanie zdań.

Uczniowie umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca indywidualna

Nauczyciel odtwarza nagranie z odgłosem krojenia warzyw na desce (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Uczniowie wybierają wspólnie poprawne zdanie.

praca w parach

Uczniowie czytają na głos zdanie: Sie mischt alles im Topf i wykonują gest mieszania zupy w garnku.

Uczniowie wpisują brakujące wyrazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 7). Uczniowie zapisują nazwy czynności pracy kucharza do zeszytu. 

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Nauczyciel proponuje zabawę w kalambury. Chętni uczniowie prezentują czynności wykonywane przez kucharza, pozostali uczniowie wypowiadają zdania w języku niemieckim, używając poznanych na lekcji wyrazów: schneiden, mischen, probieren.

plenum

15 min

kalambury

Nauczyciel prosi o wyjście na środek sali i tworzy trzy rzędy. Uczniowie będą bawić się w „głuchy telefon”. Nauczyciel podaje te same zdania (np. Die Köchin schneidet das Gemüse) każdej grupie i na hasło: start uczniowie szeptem przekazują je kolejnej osobie*.* Wygrywa rząd, który wypowie zdanie poprawnie jako pierwszy.

zabawa w „głuchy telefon” na dywanie

Uczniowie zajmują miejsca w ławkach i układają puzzle (e‑materiał: Sprawdź się, polecenie 1). Na końcu mówią, kim jest z zawodu osoba na ilustracji.

praca indywidualna

w ławkach

Nauczyciel zachęca uczniów do mówienia w języku niemieckim. Chętni uczniowie opisują zdjęcia, które przedstawiają czynności wykonywane przez kucharza (e‑materiał: Sprawdź się, polecenie 3).

Nauczyciel sygnalizuje koniec zajęć (zgodnie z przyjętym rytuałem może to być piosenka lub rymowanka na pożegnanie). Uczniowie wychodząc z sali wołają: Tschüs!

plenum