Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.8.2.
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Radeln/Jazda na rowerze
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat środków transportu (rowerów i e‑bike'ów) oraz ich zalet.
Cele szczegółowe lekcji
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
opowiada o tym, dlaczego warto jeździć na rowerze;
przedstawia statystykę na temat środków lokomocji wybieranych przez Niemców;
analizuje wyniki ankiety dotyczącej korzystania z rowerów i e‑bike’ów.
Cele motywacyjne
Uczeń:
pracuje w oparciu o autentyczne materiały językowe;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
opinie ucznia są ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, które zadanie z pracy domowej wybierze.
Strategie uczenia się
używanie obrazu i dźwięku - wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych;
ćwiczenie tworzenia stopniowania przymiotników i przysłówków;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii pozajęzykowych - ilustracje, diagramy, wykresy;
koncentrowanie uwagi - podczas uczenia się unika się czynników rozpraszających uwagę.
Metody/techniki nauczania
podająca – techniki: opis, praca z źródłem drukowanym;
technika: termometr;
praktyczna: technika Think‑Pair‑Share
kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy.
Formy zajęć
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
praca w plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
zestaw 10 zdjęć z prezentacji,
termometr zaangażowania,
tekst z sekcji Przeczytaj bez danych liczbowych,
plakat z pytaniem: „Wie bist du heute zur Schule gekommen?” i listą środków transportu,
plakaty z odpowiedziami,
zdjęcie niemieckiej szkoły z parkingiem rowerowym.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel przed lekcją zawiesza na drzwiach plakat z pytaniem: „Wie bist du heute zur Schule gekommen?” i zamieszcza proponowane odpowiedzi – a. mit dem Bus,
b. mit der Straßenbahn,
c. zu Fuß,
d. mit dem Auto,
e. mit dem Fahrrad,
f. mit dem Roller.Uczniowie wchodząc do klasy, wstawiają krzyżyk przy wybranej odpowiedzi. Nauczyciel prosi o omówienie wyników (na tablicy wyświetla zwroty potrzebne do opisu statystyki). Następnie nauczyciel pokazuje przykładowe zdjęcie niemieckiej szkoły, przed którą widać parking rowerowy. Nauczyciel pyta: „Warum sind Fahrräder bei deutschen Jugendlichen so beliebt?”.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat korzystania przez Niemców z rowerów i e‑bike'ów. Następnie prosi uczniów o oszacowanie, jak ta sytuacja wygląda w Polsce.
Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, że w Polsce tylko 10 % ludności systematycznie jeździ na rowerze.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel przygotowuje tekst z sekcji Przeczytaj, usuwając z niego dane liczbowe, np. 14, 49, 53. Każdy uczeń próbuje samodzielnie dopasować dane do luk w tekście. W parach porównują wyniki, a uzupełniony tekst zostaje wyświetlony na tablicy. Uczniowie wykonują polecenia do tekstu.
W trakcie pracy z częścią multimedium (prezentacja multimedialna) nauczyciel może wykorzystać w pracy z uczniami metodę Think‑Pair‑Share, która polega na trzech głównych krokach:
pomyśl (pracuj sam, przeczytaj, zrozum, zrób notatki);
skonfrontuj swoją wiedzę i podziel się nią, pracując w parze;
przedstaw wyniki swojej pracy na forum.
W grupach uczniowie otrzymują zestaw 10 zdjęć (materiał multimedialny). Zadaniem uczniów jest połączenie zdjęć w jedną spójną historię oraz przedstawienie, dlaczego powinno się częściej jeździć na rowerze. Nauczyciel proponuje następujące formy prezentacji: napisanie historii lub odegranie scenki. Efekty pracy grup prezentowane będą na lekcji kolejnej.
c) Faza podsumowująca
W ramach ewaluacji lekcji nauczyciel korzysta z techniki termometru. Uczniowie wychodząc z klasy, zaznaczają na termometrze swoją ocenę zaangażowania podczas lekcji (w skali -5 do +5).
Praca domowa
Uczeń sam decyduje, które informacje wykorzysta w pracy domowej na wybrany przez niego temat:
porównanie możliwości jazdy na rowerze w wybranych krajach DACHL oraz w Polsce,
zalety i wady jazdy na rowerze,
bezpieczna jazda na rowerze itp.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej
przed lekcją: uczeń pisze najpierw na kartce, co wie na temat jazdy na rowerze, np. od kiedy ludzie jeżdżą na rowerze, w jakim celu jeżdżą na rowerze, jakie typy rowerów istnieją, jakie skutki zdrowotne ma codzienna jazda na rowerze, jak nazywają się części roweru po niemiecku, jakie synonimy istnieją do niemieckiego słowa Fahrrad itd. Pytania, na które nie potrafi odpowiedzieć sam, wpisuje do rubryki: „Czego chciałbym się dowiedzieć?” i dopisuje ewentualne własne pytania.
w trakcie lekcji: weryfikowanie odpowiedzi udzielonych na kartce w domu, wpisywanie odpowiedzi, na które uczeń nie potrafił odpowiedzieć sam.
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego tematu na bazie materiału ilustracyjnego (nauczyciel usuwa tekst z danego slajdu, prezentuje tylko zdjęcie, uczniowie wypowiadają się na podstawie zdjęcia, które widzą, na temat powodów częstszego korzystania z roweru).
Wykaz źródeł
Paweł Przywara, Die Deutschen fahren immer mehr Rad, [na podstawie:] Fahrrad‑Monitor Deutschland 2019, Ergebnisse einer repräsentativen Online‑Befragung, www.bmvi.de.
Knapp jeder zweite Radfahrer trägt nie einen Helm, de.statista.com.
RadKULTUR Baden‑Württemberg - für Gemeinden, Städte und Landkreise, Ministerium für Verkehr Baden‑Württemberg, 2016.