Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Movie Time! / Czas na film!

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, II.2, II.5, III.4, V.2, V.5, V.8, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z oglądaniem filmów.

  2. Uczeń potrafi opisać ulubiony film.

  3. Uczeń zna formę składania propozycji w konstrukcji let's + verb

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat filmów.

  2. Uczeń rozwija świadomość konwencji filmowych charakterystycznych dla różnych gatunków filmu.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (plik audio, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Do you like going to the cinema?

  • What films do you watch?

  • What is your favourite film?

Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst What Should We Watch? (Przeczytaj). Wynotowują gatunki filmów w nim wspomniane i wymieniają je na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 23 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 45 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku w sekcji Przeczytaj i odnajdują w czytance zdania, w których one występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania wyrażeń. Jeden uczeń podaje wyrażenie po angielsku, a drugi jego polski odpowiednik.

  5. Uczniowie samodzielnie uzupełniają Exercise 6 (Przeczytaj). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy.

  6. Nauczyciel wprowadza konstrukcję let’s + verb, zapisując ją na tablicy. Uczniowie ćwiczą wyrażenie w parach, tworząc dialog, w którym jedna osoba zaprasza drugą do kina. Następnie zamieniają się rolami. Chętna para odgrywa dialog na forum klasy.

  7. W ramach utrwalenia wprowadzonej konstrukcji gramatycznej, uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 7 (Przeczytaj). Odpowiedzi są sprawdzane na forum klasy, nauczyciel wyjaśnia niejasności.

  8. W ramach przygotowania do pracy z materiałem audio uczniowie na wyścigi łączą ilustracje z nazwami filmów w Exercise 1 (Plik audio). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę. Następnie uczniowie na forum klasy odpowiadają na pytania:

  • What is your favourite type of movies?

  • What is your favourite movie of this type?

  1. Uczniowie słuchają nagrań (Plik audio), zaznaczając odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Ponownie słuchają nagrania i sprawdzają odpowiedzi, a następnie porównują je w parach. Odczytują zdania na forum klasy.

  2. Uczniowie słuchają nagrań raz jeszcze i samodzielnie wykonują Exercise 34 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach uzupełniają Exercise 5 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Nadal pracując w parach, zadają sobie zagadki, w taki sposób, że jedna osoba podaje definicję gatunku filmowego, a druga jego nazwę. Następnie zamieniają się rolami.

  2. Uczniowie pracują w parach lub grupach trzyosobowych. Najpierw samodzielnie łączą wyrazy z nazwami filmów w Exercise 1 (Sprawdź się), a następnie każda osoba wybiera jedną z ilustracji i krótko ją opisuje. Nauczyciel pomaga uczniom w kwestii słownictwa.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): W rite an email to your friend about the types of films you like watching to a friend from England. In the email:

  • list your favourite types of films;

  • tell who watches with you;

  • specify when you watch them.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie, wzorując się na materiale audio, tworzą listę trzech ulubionych filmów oraz ich krótkie opisy.