Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Movie Time! / Czas na film!
Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, II.2, II.5, III.4, V.2, V.5, V.8, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z oglądaniem filmów.
Uczeń potrafi opisać ulubiony film.
Uczeń zna formę składania propozycji w konstrukcji let's + verb
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat filmów.
Uczeń rozwija świadomość konwencji filmowych charakterystycznych dla różnych gatunków filmu.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (plik audio, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów:
Do you like going to the cinema?
What films do you watch?
What is your favourite film?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst What Should We Watch? (Przeczytaj). Wynotowują gatunki filmów w nim wspomniane i wymieniają je na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 2 i 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.
Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 4 i 5 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku w sekcji Przeczytaj i odnajdują w czytance zdania, w których one występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania wyrażeń. Jeden uczeń podaje wyrażenie po angielsku, a drugi jego polski odpowiednik.
Uczniowie samodzielnie uzupełniają Exercise 6 (Przeczytaj). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy.
Nauczyciel wprowadza konstrukcję let’s + verb, zapisując ją na tablicy. Uczniowie ćwiczą wyrażenie w parach, tworząc dialog, w którym jedna osoba zaprasza drugą do kina. Następnie zamieniają się rolami. Chętna para odgrywa dialog na forum klasy.
W ramach utrwalenia wprowadzonej konstrukcji gramatycznej, uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 7 (Przeczytaj). Odpowiedzi są sprawdzane na forum klasy, nauczyciel wyjaśnia niejasności.
W ramach przygotowania do pracy z materiałem audio uczniowie na wyścigi łączą ilustracje z nazwami filmów w Exercise 1 (Plik audio). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę. Następnie uczniowie na forum klasy odpowiadają na pytania:
What is your favourite type of movies?
What is your favourite movie of this type?
Uczniowie słuchają nagrań (Plik audio), zaznaczając odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Ponownie słuchają nagrania i sprawdzają odpowiedzi, a następnie porównują je w parach. Odczytują zdania na forum klasy.
Uczniowie słuchają nagrań raz jeszcze i samodzielnie wykonują Exercise 3 i 4 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach uzupełniają Exercise 5 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Nadal pracując w parach, zadają sobie zagadki, w taki sposób, że jedna osoba podaje definicję gatunku filmowego, a druga jego nazwę. Następnie zamieniają się rolami.
Uczniowie pracują w parach lub grupach trzyosobowych. Najpierw samodzielnie łączą wyrazy z nazwami filmów w Exercise 1 (Sprawdź się), a następnie każda osoba wybiera jedną z ilustracji i krótko ją opisuje. Nauczyciel pomaga uczniom w kwestii słownictwa.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 2–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): W rite an email to your friend about the types of films you like watching to a friend from England. In the email:
list your favourite types of films;
tell who watches with you;
specify when you watch them.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie, wzorując się na materiale audio, tworzą listę trzech ulubionych filmów oraz ich krótkie opisy.