Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Trudne dziedzictwo. Polityka zagraniczna Kazimierza Wielkiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje wyzwania w polityce zagranicznej, z jakimi zmierzyć się musiał Kazimierz po objęciu tronu po śmierci ojca Władysława Łokietka;
charakteryzuje politykę zagraniczną Kazimierza Wielkiego;
wskazuje na mapie zasięg terytorialny państwa Kazimierza Wielkiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Trudne dziedzictwo. Polityka zagraniczna Kazimierza Wielkiego „. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Mapa interaktywna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali prezentację w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj”, aby w fazie wstępnej przedstawić ją na forum klasy.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu w postaci pytań, na jakie uczniowie chcą uzyskać odpowiedź w czasie lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie powinni krótko omówić skutki rozbicia dzielnicowego oraz panowanie Władysława Łokietka, a także prowadzoną przez niego politykę zagraniczną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta polecenie nr 3: „Wyjaśnij, dlaczego dla Kazimierza Wielkiego priorytetem było porozumienie z Czechami” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w pierwszym z filmów, który za chwilę obejrzą. Wybrana dwójka uczniowska (wskazana przez prowadzącego lub zgłaszająca się na ochotnika) przedstawia swoją propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą się do niej odnosić.
W kolejnym kroku nauczyciel odtwarza drugi z filmów, polecając wcześniej, aby uczniowie dobrali się w małe grupy (maksymalnie do pięciu osób). Uczniowie zapoznają się z filmem i w zespołach pracują nad poleceniem nr 4: wymieniają ziemie przyłączone do Polski przez Kazimierza Wielkiego, a tkaże wskazują skutki polityczne, kulturowe i ekonomiczne poszerzenia terytorium Polski. Przedstawiciel jednej z grup prezentuje odpowiedż, inni uczniowie mogą dopowiadać informacje istotne według nich. Nauczyciel w razie potrzeby ją koryguje.
Prowadzący, nawiązując do polecenia na 5, zadaje uczniom pytania: Jak oceniacie politykę prowadzoną przez Kazimierza Wielkiego? Czy zgadzasz się z ekspertem i jego oceną? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje wraz z argumentację, mogą krótko dyskutować.
Faza podsumowująca:
Uczniowie podsumowują swoją wiedzę z wykorzystaniem mapy myśli, wviąż pracując w dotychczasowych grupach. Każda grupa na środku kartki A4 wpisuje główne hasło „Polityka zagranczna Kazimierza Wielkiego” i rysuje gałęzie mapy. Powinny rozchodzić się promieniście i rozdzielać na kolejne gałęzie. Słowa, które zostaną umieszczone nad gałęziami, powinny być słowami kluczami, które wyrażają istotę myśli lub zagadnienia. W zależności od hierarchii informacji i odległości od środka mapy można stosować gradację wielkości liter: im bliżej środka, tym większe litery; im dalej, tym mniejsze. Ważne, aby cała mapa zmieściła się na jednej stronie.
Po wykonaniu pracy, w zależności od liczebności klasy i czasu, nauczyciel prosi o omówienie mapy myśli przedstawicieli wybranych lub wszystkich grup.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Ocenia przedstawioną na początku zajęć prezentację.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Wykonaj polecenia dołączone do mapy interaktywnej.
Materiały pomocnicze:
T. Maresz, K. Juszczyk, Historia w tekstach źródłowych, t. 1, Rzeszów 1997.
J. Wyrozumski, Kazimierz Wielki, Ossolineum, Wrocław 1986.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z materiałami filmowymi, aby przygotować się do późniejszej pracy. Zarówno mapa interaktywna, jak i nagrania filmowe mogą być wykorzystane jako wprowadzenie w lekcjach poświęconych końcowi dynastii piastowskiej i przejęciu rządów w Polsce przez Andegawenów.