Autorka e‑materiału: Justyna Płachta

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Digital Nomads / Cyfrowi nomadzi

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Poziom nauczania: podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, I.12, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, III.6, III.7, V.1, V.2, V.8, V.9, VII.5, VIII.1, VIII.2, XI, XII, XIII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z nowymi trendami pracy zdalnej.

  2. Uczeń potrafi opisać cechy pracy zdalnej oraz wyrazić i uzasadnić swoją opinię na jej temat.

  3. Uczeń potrafi porównać wady i zalety pracy zdalnej.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat pracy zdalnej i kształtuje świadomość własnych preferencji oraz możliwości w zakresie pracy zdalnej.

  2. Uczeń kształtuje postawę zdrowej organizacji czasu pracy i nauki i umiejętność organizacji pracy/nauki zdalnej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z plikiem audio)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Do you like online classes? Why/why not? Would you like to work online in the future? Why/why not? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie w parach grają w memo (Przeczytaj). Chętni podają definicje wyrażeń z ćwiczenia i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Digital Nomads (Przeczytaj), a następnie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 1 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy i uzasadniają, cytując odpowiedni fragment tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i uzupełniają Exercise 2 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Uczniowie powtarzają te czynności w Exercise 3 (Przeczytaj).

  3. Na podstawie infografiki w Exercise 4 (Przeczytaj) uczniowie uzupełniają tekst ćwiczenia. Chętna osoba odczytuje odpowiedzi na forum klasy i nanosi je na tablicę multimedialną.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, żeby wykonali Exercise 5 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Uczniowie sprawdzają poprawność zadania na forum klasy.

  5. W ramach przygotowania do pracy z nagraniem uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie słuchają nagrania i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Podają je na forum klasy i uzasadniają.

  7. Uczniowie ponownie słuchają nagrania i uzupełniają Exercise 3 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie, pracując w parach, uzupełniają Exercise 4 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 12 (Sprawdź się). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie, rozmawiając w parach lub niewielkich grupach, odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • What is the greatest advantage of remote working?

  • What is the biggest drawback of telecommuting?

  • Would you ever consider becoming a snowbird/ a sunbird? Why/why not?

Przedstawiciele relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek z pary lub grupy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have just talked to a friend who decided to become a digital nomad for a month. Write a blog post in which you describe the experience of this person. Include the following:

  • what reason they had to become a digital nomad;

  • how they prepared for a month of working remotely;

  • what advantages of the situation they noticed;

  • what difficulties they had with remote working.

Write 100–150 words.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie, korzystając z informacji zawartych w pliku audio, przygotowują miniporadnik: Jak efektywnie pracować zdalnie (How to work efficiently online).