Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Skazana na klęskę? Pierwsze lata Republiki Weimarskiej (1919–1924)
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
ustala, dlaczego Rzesza Niemiecka po zakończeniu I wojny światowej otrzymała miano Republiki Weimarskiej;
wyjaśnia, dlaczego uważa się za cud to, że Republika Weimarska przetrwała pierwsze lata;
bierze udział w dyskusji na temat mocnych i słabych stron Republiki Weimarskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja za i przeciw.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią e‑materiału oraz multimedium i wynotowanie najważniejszych informacji. Mają przygotować się do dyskusji na temat: „Czy Republika Weimarska była skazana na klęskę?”. Uczniowie przygotowują odpowiednie argumenty tak, aby mogli w trakcie zajęć uczestniczyć w debacie.
Faza wstępna:
Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina, że uczniowie przed lekcją mieli się zapoznać z treścią lekcji. Zapowiada, że wezmą udział w dyskusji za i przeciw na temat: „Czy Republika Weimarska była skazana na klęskę?”.
Przed rozpoczęciem dyskusji nauczyciel ustala z uczniami zasady, według których będzie ona prowadzona. Przykładowo – że nie należy przerywać wypowiedzi innych uczestników, trzeba przestrzegać czasu wyznaczonego na wypowiedź itp.
Dyskusja za i przeciw. Uczniowie dyskutują, przedstawiając na zmianę argumenty za i przeciw. Nauczyciel moderuje dyskusję.
Po dyskusji nauczyciel prosi jednego lub kilku uczniów o jej podsumowanie. Jeśli to potrzebne, uzupełnia informacje. Następnie prosi uczniów, by zastanowili się, jakie teraz jest ich stanowisko wobec pytania: Czy Republika Weimarska była skazana na klęskę?, które argumenty ich przekonały. Zarządza głosowanie: kto jest za, a kto przeciw. W zależności od wyniku głosowania nauczyciel wskazuje zwycięską grupę, której argumenty były bardziej przekonujące.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Skazana na klęskę? Pierwsze lata Republiki Weimarskiej (1919–1924)”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć oraz pracę uczniów w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Wynotuj najważniejsze wydarzenia, osoby i pojęcia związane z Republiką Weimarską.
Materiały pomocnicze:
P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Puls Publications, Londyn 1992.
M. Kitchen, Historia Europy 1919–1939, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 1992.
A. Kitson, Germany 1858–1990: Hope, Terror and Revival, Oxford University Press, 2001.
A. Bullock, Hitler: A Study of Tyranny, NY: Harper & Row, 1962.
E. Kolb, The Weimar Republic, Unwin Hyman, Londyn 1988.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Film edukacyjny” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.