Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Skazana na klęskę? Pierwsze lata Republiki Weimarskiej (1919–1924)

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXXIX. Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) ocenia sytuację Niemiec w latach dwudziestych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • ustala, dlaczego Rzesza Niemiecka po zakończeniu I wojny światowej otrzymała miano Republiki Weimarskiej;

  • wyjaśnia, dlaczego uważa się za cud to, że Republika Weimarska przetrwała pierwsze lata;

  • bierze udział w dyskusji na temat mocnych i słabych stron Republiki Weimarskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja za i przeciw.

Formy pracy:

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią e‑materiału oraz multimedium i wynotowanie najważniejszych informacji. Mają przygotować się do dyskusji na temat: „Czy Republika Weimarska była skazana na klęskę?”. Uczniowie przygotowują odpowiednie argumenty tak, aby mogli w trakcie zajęć uczestniczyć w debacie.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina, że uczniowie przed lekcją mieli się zapoznać z treścią lekcji. Zapowiada, że wezmą udział w dyskusji za i przeciw na temat: „Czy Republika Weimarska była skazana na klęskę?”.

  2. Przed rozpoczęciem dyskusji nauczyciel ustala z uczniami zasady, według których będzie ona prowadzona. Przykładowo – że nie należy przerywać wypowiedzi innych uczestników, trzeba przestrzegać czasu wyznaczonego na wypowiedź itp.

  3. Dyskusja za i przeciw. Uczniowie dyskutują, przedstawiając na zmianę argumenty za i przeciw. Nauczyciel moderuje dyskusję.

  4. Po dyskusji nauczyciel prosi jednego lub kilku uczniów o jej podsumowanie. Jeśli to potrzebne, uzupełnia informacje. Następnie prosi uczniów, by zastanowili się, jakie teraz jest ich stanowisko wobec pytania: Czy Republika Weimarska była skazana na klęskę?, które argumenty ich przekonały. Zarządza głosowanie: kto jest za, a kto przeciw. W zależności od wyniku głosowania nauczyciel wskazuje zwycięską grupę, której argumenty były bardziej przekonujące.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Skazana na klęskę? Pierwsze lata Republiki Weimarskiej (1919–1924)”.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć oraz pracę uczniów w trakcie lekcji.

Praca domowa:

Wynotuj najważniejsze wydarzenia, osoby i pojęcia związane z Republiką Weimarską.

Materiały pomocnicze:

P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Puls Publications, Londyn 1992.

M. Kitchen, Historia Europy 1919–1939, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 1992.

A. Kitson, Germany 1858–1990: Hope, Terror and Revival, Oxford University Press, 2001.

A. Bullock, Hitler: A Study of Tyranny, NY: Harper & Row, 1962.

E. Kolb, The Weimar Republic, Unwin Hyman, Londyn 1988.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie na podstawie sekcji „Film edukacyjny” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.