Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.2.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Mein Zimmer ist klein / Mój pokój jest mały
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania i opisywania wybranych mebli
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację otwierającą i odtwarza wypowiedź Ampla (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia co do tematu lekcji. | plenum | 15 min | Uwaga: niektóre dzieci nie mają własnego pokoju, nie wolno sprawić, by poczuły się gorsze. Dobrym sposobem jest powiedzenie, że teraz niektóre dzieci już pokój mają, ale kiedyś to była rzadkość. |
Nauczyciel rozmawia krótko z uczniami o ich pokojach, wyposażeniu oraz o wymarzonych pokojach. | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację i dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie uważnie słuchają, śledząc jednocześnie tekst w dymkach. | plenum | ||
Nauczyciel wprowadza nazwy mebli za pomocą kart obrazkowych lub miniaturowych mebli dla lalek. Uczniowie powtarzają głośno za nauczycielem nowe wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Jeśli nauczyciel dysponuje miniaturkami mebli, może zorganizować ich rozpoznawanie za pomocą dotyku (pudło z miniaturkami mebli z dwoma otworami, w które uczeń wkłada dłonie). | karty obrazkowe ze zdjęciami mebli lub zabawkowe miniaturki mebli | ||
Nauczyciel przymocowuje na tablicy trzy karty obrazkowe (Regal, Stuhl, Tisch), odtwarza nagranie do polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wskazują kolejność obrazków zgodną z nagraniem. | karty obrazkowe | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie grają w parach w grę berek wyrazowy (e‑materiał: Gra edukacyjna). | praca w parach | 18 min | |
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje z Liną i Benem i odtwarza nagranie ich wypowiedzi (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie je powtarzają, pokazując gestami wielkość pokoju (klein – kurczą się, groß – wstają i rozciągają się). | plenum | ||
Uczniowie wskazują, które meble na zdjęciach pasują do kategorii groß, a które do kategorii klein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | koła z papieru: duże koła z napisem groß, małe z napisem klein | ||
Nauczyciel prezentuje zdjęcia mebli z zadania 3 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie wskazują zdjęcie pasujące do nagrania, np.: Die Kommode ist alt. | tablica interaktywna | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje zdjęcie pokoju dziecięcego, uczniowie podają nazwy znajdujących się w nim mebli (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów. Prosi klasę o powtarzanie za nim. | plenum | 12 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel staje na środku klasy i proponuje zabawę w klein/groß. Rozkłada w sali duże koło z napisem groß i małe z napisem klein. Następnie nauczyciel pokazuje zdjęcia przedstawiające pary przedmiotów, np. małe i duże łóżko, mały i duży stół, małe i duże krzesło itp. Jeśli nauczyciel podniesie do góry zdjęcie przedstawiające np. duży stół, i powie groß, uczniowie wchodzą do koła z napisem groß. Jeśli nauczyciel podniesie do góry zdjęcie przedstawiające mały przedmiot, np. mały stół, i powie klein, uczniowie stają wokół koła z napisem klein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Uczniowie dopasowują podpisy do zdjęć stołu, regału i krzesła (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | |||
Nauczyciel wręcza każdemu uczniowi kartę pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Zadaniem domowym uczniów jest przerysowanie mebli zgodnie z poleceniem. | zadanie domowe | ||
Nauczyciel żegna się z uczniami i dziękuje im za aktywność na lekcji. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację otwierającą i odtwarza wypowiedź Ampla (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia co do tematu lekcji.
plenum
15 min
Uwaga: niektóre dzieci nie mają własnego pokoju, nie wolno sprawić, by poczuły się gorsze. Dobrym sposobem jest powiedzenie, że teraz niektóre dzieci już pokój mają, ale kiedyś to była rzadkość.
Nauczyciel rozmawia krótko z uczniami o ich pokojach, wyposażeniu oraz o wymarzonych pokojach.
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację i dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie uważnie słuchają, śledząc jednocześnie tekst w dymkach.
plenum
Nauczyciel wprowadza nazwy mebli za pomocą kart obrazkowych lub miniaturowych mebli dla lalek. Uczniowie powtarzają głośno za nauczycielem nowe wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Jeśli nauczyciel dysponuje miniaturkami mebli, może zorganizować ich rozpoznawanie za pomocą dotyku (pudło z miniaturkami mebli z dwoma otworami, w które uczeń wkłada dłonie).
karty obrazkowe ze zdjęciami mebli lub zabawkowe miniaturki mebli
Nauczyciel przymocowuje na tablicy trzy karty obrazkowe (Regal, Stuhl, Tisch), odtwarza nagranie do polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wskazują kolejność obrazków zgodną z nagraniem.
karty obrazkowe
Faza realizacyjna
Uczniowie grają w parach w grę berek wyrazowy (e‑materiał: Gra edukacyjna).
praca w parach
18 min
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje z Liną i Benem i odtwarza nagranie ich wypowiedzi (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie je powtarzają, pokazując gestami wielkość pokoju (klein – kurczą się, groß – wstają i rozciągają się).
plenum
Uczniowie wskazują, które meble na zdjęciach pasują do kategorii groß, a które do kategorii klein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
koła z papieru: duże koła z napisem groß, małe z napisem klein
Nauczyciel prezentuje zdjęcia mebli z zadania 3 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie wskazują zdjęcie pasujące do nagrania, np.: Die Kommode ist alt.
tablica interaktywna
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje zdjęcie pokoju dziecięcego, uczniowie podają nazwy znajdujących się w nim mebli (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów. Prosi klasę o powtarzanie za nim.
plenum
12 min
tablica interaktywna
Nauczyciel staje na środku klasy i proponuje zabawę w klein/groß. Rozkłada w sali duże koło z napisem groß i małe z napisem klein. Następnie nauczyciel pokazuje zdjęcia przedstawiające pary przedmiotów, np. małe i duże łóżko, mały i duży stół, małe i duże krzesło itp. Jeśli nauczyciel podniesie do góry zdjęcie przedstawiające np. duży stół, i powie groß, uczniowie wchodzą do koła z napisem groß. Jeśli nauczyciel podniesie do góry zdjęcie przedstawiające mały przedmiot, np. mały stół, i powie klein, uczniowie stają wokół koła z napisem klein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Uczniowie dopasowują podpisy do zdjęć stołu, regału i krzesła (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
Nauczyciel wręcza każdemu uczniowi kartę pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Zadaniem domowym uczniów jest przerysowanie mebli zgodnie z poleceniem.
zadanie domowe
Nauczyciel żegna się z uczniami i dziękuje im za aktywność na lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0