Numer e‑materiału: 1.1.2.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Mein Zimmer ist klein / Mój pokój jest mały
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania i opisywania wybranych mebli

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
2) moje miejsce zamieszkania.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (historyjki obrazkowe z tekstem):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa meble w pokoju dziecięcym;

  • określa wielkość swojego pokoju (mały/duży);

  • ocenia, czy meble są stare, czy nowe.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • wykorzystuje i rozwija swoją kreatywność.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

  • zapamiętywanie przez działanie;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa, muzyka, śmiech).

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca,

    • podejście komunikacyjne,

    • praktyczna,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • gra eduacyjna - berek wyrazowy,

    • gra językowo‑ruchowa,

    • praca z wykorzystaniem kart obrazkowych,

    • spacer po klasie,

  • formy pracy:

    • praca indywidualna,

    • praca w parach,

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe przedstawiające różne meble.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (berek wyrazowy)
1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację otwierającą i odtwarza wypowiedź Ampla (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia co do tematu lekcji.

plenum

15 min

Uwaga: niektóre dzieci nie mają własnego pokoju, nie wolno sprawić, by poczuły się gorsze. Dobrym sposobem jest powiedzenie, że teraz niektóre dzieci już pokój mają, ale kiedyś to była rzadkość.

Nauczyciel rozmawia krótko z uczniami o ich pokojach, wyposażeniu oraz o wymarzonych pokojach.

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację i dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie uważnie słuchają, śledząc jednocześnie tekst w dymkach.

plenum

Nauczyciel wprowadza nazwy mebli za pomocą kart obrazkowych lub miniaturowych mebli dla lalek. Uczniowie powtarzają głośno za nauczycielem nowe wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Jeśli nauczyciel dysponuje miniaturkami mebli, może zorganizować ich rozpoznawanie za pomocą dotyku (pudło z miniaturkami mebli z dwoma otworami, w które uczeń wkłada dłonie).

karty obrazkowe ze zdjęciami mebli lub zabawkowe miniaturki mebli

Nauczyciel przymocowuje na tablicy trzy karty obrazkowe (RegalStuhlTisch), odtwarza nagranie do polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wskazują kolejność obrazków zgodną z nagraniem.

karty obrazkowe

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w parach w grę berek wyrazowy (e‑materiał: Gra edukacyjna).

praca w parach

18 min

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje z Liną i Benem i odtwarza nagranie ich wypowiedzi (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie je powtarzają, pokazując gestami wielkość pokoju (klein – kurczą się, groß – wstają i rozciągają się).

plenum

Uczniowie wskazują, które meble na zdjęciach pasują do kategorii groß, a które do kategorii klein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

koła z papieru: duże koła z napisem groß, małe z napisem klein

Nauczyciel prezentuje zdjęcia mebli z zadania 3 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie wskazują zdjęcie pasujące do nagrania, np.: Die Kommode ist alt.

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje zdjęcie pokoju dziecięcego, uczniowie podają nazwy znajdujących się w nim mebli (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów. Prosi klasę o powtarzanie za nim.

plenum

12 min

tablica interaktywna

Nauczyciel staje na środku klasy i proponuje zabawę w klein/groß. Rozkłada w sali duże koło z napisem groß i małe z napisem klein. Następnie nauczyciel pokazuje zdjęcia przedstawiające pary przedmiotów, np. małe i duże łóżko, mały i duży stół, małe i duże krzesło itp. Jeśli nauczyciel podniesie do góry zdjęcie przedstawiające np. duży stół, i powie groß, uczniowie wchodzą do koła z napisem groß. Jeśli nauczyciel podniesie do góry zdjęcie przedstawiające mały przedmiot, np. mały stół, i powie klein, uczniowie stają wokół koła z napisem klein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie dopasowują podpisy do zdjęć stołu, regału i krzesła (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Nauczyciel wręcza każdemu uczniowi kartę pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Zadaniem domowym uczniów jest przerysowanie mebli zgodnie z poleceniem.

zadanie domowe

Nauczyciel żegna się z uczniami i dziękuje im za aktywność na lekcji.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację otwierającą i odtwarza wypowiedź Ampla (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia co do tematu lekcji.

plenum

15 min

Uwaga: niektóre dzieci nie mają własnego pokoju, nie wolno sprawić, by poczuły się gorsze. Dobrym sposobem jest powiedzenie, że teraz niektóre dzieci już pokój mają, ale kiedyś to była rzadkość.

Nauczyciel rozmawia krótko z uczniami o ich pokojach, wyposażeniu oraz o wymarzonych pokojach.

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację i dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie uważnie słuchają, śledząc jednocześnie tekst w dymkach.

plenum

Nauczyciel wprowadza nazwy mebli za pomocą kart obrazkowych lub miniaturowych mebli dla lalek. Uczniowie powtarzają głośno za nauczycielem nowe wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Jeśli nauczyciel dysponuje miniaturkami mebli, może zorganizować ich rozpoznawanie za pomocą dotyku (pudło z miniaturkami mebli z dwoma otworami, w które uczeń wkłada dłonie).

karty obrazkowe ze zdjęciami mebli lub zabawkowe miniaturki mebli

Nauczyciel przymocowuje na tablicy trzy karty obrazkowe (RegalStuhlTisch), odtwarza nagranie do polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wskazują kolejność obrazków zgodną z nagraniem.

karty obrazkowe

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w parach w grę berek wyrazowy (e‑materiał: Gra edukacyjna).

praca w parach

18 min

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje z Liną i Benem i odtwarza nagranie ich wypowiedzi (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie je powtarzają, pokazując gestami wielkość pokoju (klein – kurczą się, groß – wstają i rozciągają się).

plenum

Uczniowie wskazują, które meble na zdjęciach pasują do kategorii groß, a które do kategorii klein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

koła z papieru: duże koła z napisem groß, małe z napisem klein

Nauczyciel prezentuje zdjęcia mebli z zadania 3 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie wskazują zdjęcie pasujące do nagrania, np.: Die Kommode ist alt.

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje zdjęcie pokoju dziecięcego, uczniowie podają nazwy znajdujących się w nim mebli (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów. Prosi klasę o powtarzanie za nim.

plenum

12 min

tablica interaktywna

Nauczyciel staje na środku klasy i proponuje zabawę w klein/groß. Rozkłada w sali duże koło z napisem groß i małe z napisem klein. Następnie nauczyciel pokazuje zdjęcia przedstawiające pary przedmiotów, np. małe i duże łóżko, mały i duży stół, małe i duże krzesło itp. Jeśli nauczyciel podniesie do góry zdjęcie przedstawiające np. duży stół, i powie groß, uczniowie wchodzą do koła z napisem groß. Jeśli nauczyciel podniesie do góry zdjęcie przedstawiające mały przedmiot, np. mały stół, i powie klein, uczniowie stają wokół koła z napisem klein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie dopasowują podpisy do zdjęć stołu, regału i krzesła (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Nauczyciel wręcza każdemu uczniowi kartę pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Zadaniem domowym uczniów jest przerysowanie mebli zgodnie z poleceniem.

zadanie domowe

Nauczyciel żegna się z uczniami i dziękuje im za aktywność na lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec