Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Wesele Stanisława Wyspiańskiego a następne pokolenia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje nawiązania do Wesela w tekstach literackich pochodzących z późniejszych epok,
ocenia, czy dramat Wyspiańskiego można dziś uznać za aktualny,
wskazuje uniwersalne wątki w dramacie Stanisława Wyspiańskiego,
interpretuje współczesny plakat do spektaklu Wesele.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
drama.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „WeseleStanisława Wyspiańskiego a następne pokolenia”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią metariału przed lekcją i przygotowują pytania, jakie można by było zadać w kontekście tematu zajęć.
Nauczyciel proponuje także, by zainteresowane tematem osoby przygotowały prezentację złożoną z plakatów teatralnych do różnych wystawień Wesela (a może także innych spektakli).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Jakie nawiązania do Wesela Wyspiańskiego odnajdujemy w późniejszych dziełach literackich? Czy przypominają wam się jakieś kwestie z Wesela, które funkcjonują w potocznej polszczyźnie? Uczniowie wymieniają się uwagami.
Faza realizacyjna:
Drama. Uczniowie dzielą się na zespoły 4‑osobowe. Następnie nauczyciel informuje, że w dalszej pracy będą wykorzystywać metodę dramy. Każdy zespół ma przygotować krótki fragment programu informacyjnego lub wywiadu, którego bohaterami mogą być: Stanisław Wyspiański, Rachela, Żyd z Wesela, Tadeusz Boy‑Żeleński lub dowolna postać z dramatu Wyspiańskiego. Uczniowie wcielają się w różne role:
- dziennikarza komentatora, który powinien zadbać o wstępne informacje, np. przedstawić powody, dla których Wesele jest wciąż żywym tekstem, dramatem chętnie wystawianym na scenach teatrów,
- dziennikarza przeprowadzającego wywiad, który powinien zadać interesujące pytania,
- osoby, z którą będzie przeprowadzany wywiad, która powinna się wczuć w odgrywaną postać.
Uczniowie powinni uwzględnić osadzanie sytuacji na osi czasu (mogą to zrobić w merytorycznym wprowadzeniu). Nauczyciel wyznacza ramy czasowe na przygotowanie, po którym następuje odegranie wybranych ról. Na koniec następuje podsumowanie przez nauczyciela oraz w razie potrzeby uzupełnienie przedstawianych informacji.W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie 1 z sekcji „Audiobook”, a nauczyciel weryfikuje poprawność ich odpowiedzi.
Później prowadzący prosi o przedstawienie przygotowanej prezentacji złożonej z plakatów teatralnych. W ostatniej części tej fazy lekcji uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenia 3‑7 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno z zadań do wyboru:
1) Zastanów się, jakie postacie mogłyby wziąć udział we współczesnym Weselu? Jakie problemy byłyby, twoim zdaniem, rozważane przez uczestników uroczystości? Jakie tłumione traumy mogłyby się ujawnić w czasie jej trwania?
2) Wykonaj ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Anna Dziedzic, Janina Pichalska, Elżbieta Świderska, Drama na lekcjach języka polskiego, Warszawa 1992.
Wojciech Natanson, Stanisław Wyspiański, Warszawa 1976.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.