Numer e‑materiału: 2.6.2.5

Imię i nazwisko autora lekcji: Małgorzata Bubik

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Wir möblieren unser Gästezimmer um! / Urządzamy nasz pokój gościnny!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania pokoju z użyciem przyimków miejsca w bierniku i celowniku.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy mebli;

  • nazwie położenie mebli w pomieszczeniu;

  • opisze pokój.

Cele motywacyjne:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym,

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych,

  • automotywacja i zachęcenie do działania.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • eksponująca – analiza działów w markecie;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji w części Wprowadzenie, a następnie prowadzi krótką dyskusję na temat najważniejszych mebli i rzeczy, które powinny znaleźć się w pokoju gościnnym. Nauczyciel zapisuje propozycje uczniów na tablicy i prosi o wybranie faworytów. Następnie liczy głosy oddane przez uczniów i wybiera zwycięzcę.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. W celu utrwalenia słownictwa i sprawdzenia zrozumienia tekstu uczniowie wykonują Übung 1‑3. W Übung 1 uczeń uzupełnia zdania na podstawie wiadomości zawartych w tekście źródłowym. W Übung 2 należy przyporządkować zdaniom w języku niemieckim ich polski odpowiednik. W Übung 3 uczeń decyduje, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe. Zadania te mają na celu ćwiczenie umiejętności wyszukiwania odpowiednich informacji z tekstu.

  • Gra edukacyjna pogłębia poruszoną już w tekście źródłowym tematykę i utrwala słownictwo i zastosowanie przyimków miejsca w celowniku i bierniku.

  • W części Sprawdź się uczeń utrwala poznane słownictwo wraz z przyimkami miejsca poprzez łączenie w pary niemieckich wyrazów z ich polskimi odpowiednikami (Aufgabe 1), zadanie wielokrotnego wyboru (Aufgabe 1), zadanie typu prawda‑fałsz (Aufgabe 4) oraz dopasowanie zdań do ilustracji (Aufgabe 6).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie utrwalają słownictwo i konstrukcje gramatyczne poprzez tworzenie wypowiedzi w Aufgabe 8. Uczeń opisuje pokój, a w Aufgabe 7 udziela odpowiedzi na pytania do ilustracji. Jeśli lekcja odbędzie się stacjonarnie, to można zastosować metodę dyktanda wizualnego. Nauczyciel czyta opis pokoju, uczniowie rysują według jego wskazówek. Wyniki porównywane są na forum. Można również przeprowadzić dyktando wizualne w parach. Jeden uczeń dyktuje, a drugi szkicuje według jego wskazówek. Następnie porównują swoje pokoje.

Praca domowa:

  • Wykonaj Aufgabe 3 i 5 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

  • przed lekcją: zapoznanie się z tematem, słownictwem i gramatyką;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm), rozwijanie umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem, ćwiczenie poprawnej wymowy;

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, praca nad wymową i intonacją za pomocą słowniczka.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec