Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Beata Wojciechowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Odczytywanie wybranych rozwiązań równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi na podstawie wykresu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.

IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Zakres podstawowy.

Uczeń:

2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • odczytuje rozwiązania równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi z wykresu tego równania

  • podaje rozwiązania równania spełniające podane warunki, korzystając z graficznej interpretacji równania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli

  • dyskusja

  • grupy eksperckie

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie, podzieleni na grupy, tworzą mapy myśli zawierające dotychczas poznane informacje o równaniach pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, pracując w parach, analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” i  aplecie.

  2. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na 4 (lub 8) grup, które, w wyznaczonym przez nauczyciela czasie, rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Np.:

    • grupa 1 (5) – ćwiczenia 1 i 8,

    • grupa 2 (6) – ćwiczenia 2 i 7,

    • grupa 3 (7) – ćwiczenia 3 i 6,

    • grupa 4 (8) – ćwiczenia 4 i 5.

  4. Przedstawiciele grup omawiają przygotowane przez siebie rozwiązania na forum klasy. Uczniowie wspólnie wyjaśniają wątpliwości, konsultując je w razie potrzeby z nauczycielem.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie mają za zadanie wymyślenie i rozwiązanie trzech ćwiczeń podobnych do tych rozwiązywanych na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Układ równań z dwiema niewiadomymi – opisywanie związków między wielkościami za pomocą równań
Definicja funkcji liniowej

Materiały pomocnicze:

Aplet może być wykorzystany przez uczniów do utrwalenia wiadomości z lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu pracy domowej.