Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Odczytywanie wybranych rozwiązań równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi na podstawie wykresu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
odczytuje rozwiązania równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi z wykresu tego równania
podaje rozwiązania równania spełniające podane warunki, korzystając z graficznej interpretacji równania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli
dyskusja
grupy eksperckie
Formy pracy:
praca w grupach
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie, podzieleni na grupy, tworzą mapy myśli zawierające dotychczas poznane informacje o równaniach pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” i aplecie.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 (lub 8) grup, które, w wyznaczonym przez nauczyciela czasie, rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Np.:
grupa 1 (5) – ćwiczenia 1 i 8,
grupa 2 (6) – ćwiczenia 2 i 7,
grupa 3 (7) – ćwiczenia 3 i 6,
grupa 4 (8) – ćwiczenia 4 i 5.
Przedstawiciele grup omawiają przygotowane przez siebie rozwiązania na forum klasy. Uczniowie wspólnie wyjaśniają wątpliwości, konsultując je w razie potrzeby z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie wymyślenie i rozwiązanie trzech ćwiczeń podobnych do tych rozwiązywanych na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Układ równań z dwiema niewiadomymi – opisywanie związków między wielkościami za pomocą równań
Definicja funkcji liniowej
Materiały pomocnicze:
Aplet może być wykorzystany przez uczniów do utrwalenia wiadomości z lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu pracy domowej.