Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Partycypacja obywatelska
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
12) przedstawia – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – formy i poziom niekonwencjonalnej partycypacji politycznej (np. zgromadzenia i petycje) w Rzeczypospolitej Polskiej; rozważa, czy korzystanie z praw i wolności politycznych z nią związanych jest konieczne dla właściwego funkcjonowania demokracji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porównuje rodzaje partycypacji politycznej;
charakteryzuje, czym są zgromadzenia;
klasyfikuje uprawnienie do złożenia petycji na gruncie polskiego prawa;
analizuje znaczenie korzystania z prawa zgromadzeń i petycji dla prawidłowego funkcjonowania demokracji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat: „Czy demokracja może prawidłowo funkcjonować bez prawa obywateli do organizowania zgromadzeń?”.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:
I grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Marszu Niepodległości.
II grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Marszu dla Życia i Rodziny.
III grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat manifestacji przeciwko wprowadzeniu ACTA.
3. Omówienie przez nauczyciela:
rodzajów partycypacji politycznej;
tematyki zgromadzeń;
problematyki petycji;
znaczenia korzystania z prawa zgromadzeń i petycji dla prawidłowego funkcjonowania demokracji.
4. Praca z sekcją „Prezentacja multimedialna” i wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–3).
5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
rodzajów partycypacji politycznej;
zgromadzeń;
petycji;
znaczenia prawa do zgromadzeń i składania petycji dla prawidłowego funkcjonowania demokracji.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–4).
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach, isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja multimedialna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o partycypacji obywatelskiej.