Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Partycypacja obywatelska

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

12) przedstawia – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – formy i poziom niekonwencjonalnej partycypacji politycznej (np. zgromadzenia i petycje) w Rzeczypospolitej Polskiej; rozważa, czy korzystanie z praw i wolności politycznych z nią związanych jest konieczne dla właściwego funkcjonowania demokracji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porównuje rodzaje partycypacji politycznej;

  • charakteryzuje, czym są zgromadzenia;

  • klasyfikuje uprawnienie do złożenia petycji na gruncie polskiego prawa;

  • analizuje znaczenie korzystania z prawa zgromadzeń i petycji dla prawidłowego funkcjonowania demokracji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat: „Czy demokracja może prawidłowo funkcjonować bez prawa obywateli do organizowania zgromadzeń?”.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:

I grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Marszu Niepodległości.

II grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Marszu dla Życia i Rodziny.

III grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat manifestacji przeciwko wprowadzeniu ACTA.

3. Omówienie przez nauczyciela:

  • rodzajów partycypacji politycznej;

  • tematyki zgromadzeń;

  • problematyki petycji;

  • znaczenia korzystania z prawa zgromadzeń i petycji dla prawidłowego funkcjonowania demokracji.

4. Praca z sekcją „Prezentacja multimedialna” i wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–3).

5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • rodzajów partycypacji politycznej;

  • zgromadzeń;

  • petycji;

  • znaczenia prawa do zgromadzeń i składania petycji dla prawidłowego funkcjonowania demokracji.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–4).

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).

Materiały pomocnicze:

Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach, isap.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach, isap.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Prezentacja multimedialna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o partycypacji obywatelskiej.