Numer e‑materiału: 2.5.7.2

Imię i nazwisko autora: Anna Bronz‑Wójcik

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Hast du ein Schülerkonto? / Czy masz konto dla uczniów?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat konta bankowego, jego zalet oraz form oszczędzania pieniędzy.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni słownictwo związane z kontem bankowym dla uczniów;

  • opisze, jak oszczędza pieniądze;

  • wyjaśni koleżance, jakie zalety ma posiadanie konta dla uczniów.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;

  • wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych,

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.

Strategie uczenia się:

  • czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna itp.);

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca: praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • praktyczna: burza mózgów, drama (odgrywanie ról);

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • karteczki z numerami zadań,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu tytułowemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Następnie dopytuje, czy byli oni kiedyś w banku i z kim.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat posiadania konta bankowego.

  • W dalszej kolejności pisze na tablicy słowo „Bank” i prosi uczniów o podanie słownictwa, które kojarzy im się z tym hasłem.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają ulotkę informacyjną dotyczącą konta dla uczniów. Starają się zrozumieć jej treść na podstawie słownictwa, które jest im znane. Wykorzystują także skojarzenia ze słowem „Bank”, zapisane wcześniej przez nauczyciela na tablicy. Uczniowie w parach przygotowują kilkuzdaniowy dialog, wcielając się w rolę matki/ojca i dziecka, które chciałoby otworzyć konto. W dialogu uczniowie mogą przedstawić argumenty za otwarciem konta dla dziecka, które pojawiły się w treści ulotki. Dialogi zostają zaprezentowane na forum.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu (Übungen 1‑3 w części Przeczytaj): zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstu, uzupełniają zdania odpowiednim słownictwem zgodnie z tekstem, dopasowują fragmenty wyrażeń do siebie.

  • Uczniowie przyglądają się ilustracji załączonej do części Plik audio. Zadaniem uczniów jest stworzenie na podstawie ilustracji listy słów, które dotyczą tematu oszczędzania, np. die Spardose, die Bank, das Geld, das Taschengeld, sparen itd. Uczniowie w parach porównują stworzoną listę, a następnie zastanawiają się nad tytułem nagrania w części Plik audio. Propozycje odpowiedzi na pytanie: Worüber ist der Text? zapisywane są przez nauczyciela na tablicy.

  • Uczniowie wykonują polecenia do multimedium (Übungen 1‑3 w części Plik audio): odpowiadają na pytania, dopasowują informacje do poszczególnych osób oraz łączą wyrazy, tworząc wyrażenia pojawiające się w wypowiedziach.

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o wylosowanie z kapelusza lub pojemnika karteczki (na karteczkach znajdują się cyfry 1, 2 lub 3). Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej Aufgabe 1, Aufgabe 2, Aufgabe 3 z części Sprawdź się. Uczniowie, którzy wylosowali karteczkę z numerem 1, proponują rozwiązania właściwe dla Aufgabe 1. Następnie uczniowie, którzy wylosowali numery 2 i 3 proponują rozwiązania swoich zadań.

  • Uczniowie, pracując w parach, piszą dla siebie informacje, w którym wymieniają zalety posiadania konta dla uczniów, informują, jak korzystają z konta (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).

  • Uczniowie w parach odpowiadają ustnie na pytania dotyczące kieszonkowego, form oszczędzania oraz chęci posiadania konta (Aufgabe 8 w części Sprawdź się). Wybrani uczniowie prezentują swoje odpowiedzi na forum.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczeń przygotowuje plakat/prezentację/lapbooka, w którym zaprezentuje ofertę banku swoich marzeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniowie poszukują w najbliższym banku informacji/ulotek o możliwościach oszczędzania przez nich kieszonkowego,

  • w trakcie lekcji: stworzenie listy możliwości wykorzystania kieszonkowego;

  • po lekcji: wykorzystanie zebranych w najbliższym banku informacji do stworzenia plakatu.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec