Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przystosowanie organizmów do warunków wodnych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

Zakres podstawowy: VI. Pedosfera i biosfera: procesy glebotwórcze, typy gleb, strefowość i piętrowość gleb oraz roślinności.

Uczeń:

  1. wyjaśnia zależności między klimatem, występowaniem typów gleb i formacji roślinnych w układzie strefowym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia przystosowania roślin i zwierząt do niedoboru i nadmiaru wody,

  • określa związki przyczynowo‑skutkowe między warunkami wodnymi a cechami anatomicznymi i fizjologicznymi wybranych gatunków roślinnych i zwierzęcych,

  • wskazuje na mapie świata rejony, w których najczęściej zaznacza się wpływ warunków wodnych na cechy roślin i zwierząt.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)

Metody i techniki nauczania: blended learning/flipped classroom, IBSE, pogadanka, dyskusja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, zeszyt przedmiotowy, w zależności od wyposażenia komputer, projektor multimedialny, tablety, mapa świata

Materiały pomocnicze:

Z. Podbielkowski, M. Podbielkowska, Przystosowania roślin do środowiska, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

K. Schmidt‑Nielsen, Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska., tłum. M. Caputa, E. Święcka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

M. Zboińska, Przystosowania roślin do środowiska w praktyce – propozycja zajęć, „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2017, nr 2, s. 107–115.

PRZEBIEG LEKCJI

Uczniowie przed lekcją zapoznają się ze wstępem i blokiem tekstowym e‑materiału.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie w tematykę zajęć: omówienie/przypomnienie pojęcia grup ekologicznych i różnych sposobów adaptacji organizmów do życia w warunkach nadmiaru i niedoboru wody – pogadanka, pytania nauczyciela, odpowiedzi uczniów.

  • Zgłaszanie przez uczniów niezrozumiałych (nieznanych) terminów użytych w tekście e‑materiału – wyjaśnianie z udziałem wszystkich uczniów (nauczyciel uzupełnia treści).

Faza realizacyjna

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest interpretacja związków przyczynowo‑skutkowych zachodzących między warunkami wodnymi a występowaniem określonych mechanizmów adaptacyjnych u roślin i zwierząt oraz wskazanie na mapie świata rejonów, w których najczęściej zaznacza się wpływ warunków wodnych na cechy roślin i zwierząt.

  • Prezentacja uczniom grafiki interaktywnej z e‑materiału; pogadanka prowadzona w interakcji z uczniami, służąca przedstawieniu na konkretnych przykładach zróżnicowanych sposobów adaptacji wybranych gatunków roślin i zwierząt wykazujących zmiany fizjologiczne i morfologiczne uwarunkowane nadmiarem lub niedoborem wody.

  • Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji; uczniowie określają ogólne prawidłowości adaptacji roślin i zwierząt do warunków wodnych oraz wskazują charakterystyczne cechy morfologiczne i fizjologiczne świadczące o przystosowaniu.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Wykonanie pozostałych ćwiczeń z e‑materiału (wskazane przez nauczyciela).

  • Praca pisemna: Podaj przykłady adaptacji roślin i zwierząt do warunków wodnych występujących w twojej okolicy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafika interaktywna oraz pozostałe grafiki zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane podczas innych zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących cech charakterystycznych roślinności i zwierząt na świecie. Znajdą one także zastosowanie podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego biosfery (zakres podstawowy: VI).