Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imiona i nazwiska autorów: Małgorzata Luc, Jacek Szmańda
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zmiany minerałów zachodzące pod wpływem wody
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
5) charakteryzuje zjawiska wietrzenia fizycznego i chemicznego, krasowienia oraz opisuje produkty i formy powstałe w wyniku tych procesów.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia hydroliza, hydratacja,
wyjaśnia zmiany minerałów zachodzące pod wpływem wody,
analizuje reakcje hydrolizy na przykładzie uwodnienia anhydrytu i hematytu,
omawia prawidłowości między warunkami klimatycznymi a przebiegiem procesów hydratacji skaleni potasowych.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: analiza danych geomorfologicznych, rozmowa kierowana, dyskusja dydaktyczna
Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer z dostępem do internetu
Materiały pomocnicze
Allen P.A., Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, tłum. D. Woronko i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Embleton C., Thornes J., Geomorfologia dynamiczna, tłum. J. Gawlik, PWN, Warszawa 1985.
Wrońska D. i in., Encyklopedia Geografia, wyd. II poprawione, Wydawnictwo Greg, Kraków 2020.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę lekcji, przypominając podstawowe informacje o procesach wietrzenia, w tym wietrzenia chemicznego: rozpuszczanie, utlenianie, uwęglanowienie i uwodnienie minerałów.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi o zapoznanie się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału oraz wirtualnym laboratorium. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–3 i 5–6 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.
Nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną. Zadaje pytania: Czym różni się hydroliza od hydratacji?, Które z wymienionych w tekście minerałów (skał) powstają na drodze uwodnienia, a które na drodze hydratacji?, Na przebieg jakich reakcji wpływają warunki klimatyczne?, Jakie minerały ilaste powstają w gorących, a jakie w umiarkowanych warunkach klimatycznych w efekcie rozpadu skaleni potasowych (np. ortoklazu)?
Faza podsumowująca
Uczniowie wskazują:
w jakim procesie dochodzi do przekształcenia hematytu w limonit i anhydrytu w gips,
zależności między warunkami klimatycznymi a przebiegiem powstawania minerałów ilastych,
które z omawianych na lekcji minerałów podlegają rozpuszczaniu (krasowieniu) (odpowiedź: anhydryt i gips).
Nauczyciel przypomina cele lekcji i ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Rozwiąż zadania: 4, 7 i 8
Uszereguj reakcję chemiczną w zależności od rosnącej liczby cząstek wody biorących udział w hydrolizie i hydratacji.
a) 2FeIndeks dolny 22OIndeks dolny 33+ 3HIndeks dolny 22O → 2FeIndeks dolny 22OIndeks dolny 33 Indeks górny .. 3HIndeks dolny 22O
b) 5K[AlSiIndeks dolny 33OIndeks dolny 88] + 4HIndeks dolny 22O → KAlIndeks dolny 44[(OH)Indeks dolny 44AlSiIndeks dolny 77OIndeks dolny 2020] + 8SiOIndeks dolny 22 + 4KOH
c) 4K[AlSiIndeks dolny 33OIndeks dolny 88] + 6HIndeks dolny 22O → AlIndeks dolny 44[(OH)Indeks dolny 88SiIndeks dolny 44OIndeks dolny 1010] + 8SiOIndeks dolny 22 + 4KOH
d) CaSOIndeks dolny 44 + 2HIndeks dolny 22O → CaSOIndeks dolny 44Indeks górny . Indeks górny koniec . 2HIndeks dolny 22O
e) 3K[AlSiIndeks dolny 33OIndeks dolny 88] + HIndeks dolny 22O = KAlIndeks dolny 22(OH)Indeks dolny 22SiIndeks dolny 33OIndeks dolny 1010 + 6SiOIndeks dolny 22 + KIndeks dolny 22O
odpowiedź: e) d) a) b) c)
Które z powyższych reakcji są reakcjami hydrolizy?
odpowiedź: b) c) e)
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Wirtualne laboratorium może zostać kontekstowo wykorzystane podczas zajęć poświęconych minerałom i klasyfikacji skał (zakres rozszerzony: V. 3).