Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.7.3
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio, Nicole Krohn‑Nadarzynski
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Jugendliche und ihre Haut / Nastolatki i ich skóra
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat wizyty w salonie kosmetycznym oraz problemów skórnych nastolatków.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia różne rodzaje problemów ze skórą w okresie dojrzewania;
sporządza wpis na forum, udzielając porad kosmetycznych;
wyjaśnia koleżance/koledze, jak dbać o skórę.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z plikami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusje;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz Kosmetiksalon i pyta uczniów, jakie wyrazy kojarzą im się z salonem kosmetycznym. Następnie prosi, aby uczniowie przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i zadaje pytanie: Jaka usługa kosmetyczna jest wykonywana na zdjęciu?
Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą, a następnie pyta: W jaki sposób staracie się dbać o swoją skórę?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie zwrotów i wyrazów zamieszczonych w słowniczku. Podczas czytania nauczyciel zwraca uwagę na wymowę. Czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, które są prawdziwe, a które fałszywe. Uczniowie w parach wykonują dalsze polecenia do tekstu (Übung 2 i 3 w części Przeczytaj) w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.
Nauczyciel zapisuje na tablicy przykład zdania z tekstu z części Przeczytaj, w którym występuje czasownik lassen, np. Meine Mutter lässt sich dort die Augenbrauen zupfen; Ich lasse mir ab und zu Maniküre und Pediküre machen. Nauczyciel zwraca uwagę klasy na użycie czasownika lassen i łączy uczniów w pary. Ich zadaniem będzie rozwiązanie wspólnie Aufgabe 6 z części Sprawdź się, a następnie wymyślenie dodatkowych przykładów zdań z czasownikiem lassen, które nawiązują do realizowanej lekcji, i zapisanie swoich propozycji na tablicy. Uczniowie analizują podane przykłady z pomocą nauczyciela.
Uczniowie grają w grę, a następnie wykonują Übung 1 oraz 2 z części Gra edukacyjna.
Nauczyciel na podstawie Aufgabe 1 z części Sprawdź się zapisuje pionowo na tablicy wyraz AKNE. Zadaniem uczniów będzie podchodzenie do tablicy i zapisywanie swoich propozycji haseł do krzyżówki. Po rozwiązaniu krzyżówki nauczyciel wymawia na głos zdania z Aufgabe 4 i prosi uczniów o przetłumaczenie ich na język polski.
Klasa rozwiązuje Aufgabe 2 i 3 z części Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel łączy uczniów w pary i na podstawie Übung 3 z części Gra edukacyjna proponuje dyskusję. Będzie ona polegała na tym, że jeden uczeń wcieli się w rolę kosmetyczki, a drugi w rolę klienta. Zadaniem „klienta” będzie przedstawienie „kosmetyczce”, z jakimi problemami skórnymi boryka się w ostatnim czasie. Zadaniem „kosmetyczki” będzie dopasowanie odpowiedniego zabiegu dla „klienta”. Zwroty pomocne dla ucznia wcielającego się w rolę klienta: Ich habe sehr viele Hautverfärbungen, Ich habe starke Akne, Mein Gesicht ist dehydriert, Ich bin sehr gestresst. Zwroty przydatne dla ucznia wcielającego się w rolę kosmetyczki: Ich kann dir … empfehlen, Vielleicht versuchen wir mit …, Wenn dein Gesicht … ist, müssen wir …
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z wyrazami z Aufgabe 5 z części Gra edukacyjna i prosi o połączenie w pary tłumaczenia polskiego z niemieckim.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 7 oraz 8 z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa z zakresu pielęgnacji skóry;
w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa, powiązanie posiadanej wiedzy z nową;
po lekcji: powtórzenie słownictwa.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0