Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Przegląd roślin jednoliściennych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz główne cechy roślin jednoliściennych.
Wymienisz przykłady rodzin roślin jednoliściennych.
Scharakteryzujesz rodzinę storczykowatych (Orchidaceae).
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
plakat
ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem grafiki interaktywnej
analiza tekstu źródłowego
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
6 arkuszy papieru A1, flamastry.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznaie się ze wstępem w e‑materiale
Nauczycie zadaje pytanie: Czym charakteryzują się rośliny jednoliścienne? Podaj przykłady gatunków roślin należących do roślin jednoliściennych.
Przed ledkacją
Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup. Każda grupa otrzymuje zagadnienia do opracowania. Uczniowie przed lekcją wyszukują informacje oraz przynoszą materiały, które wykorzystają podczas robienia plakatu.
grupa I – Cechy roślin jednoliściennych
grupa II – Wiechlinowate
grupa III – Liliowate
grupa IV – Arekowate
grupa V – Storczykowate
grupa VI – Amarylkowate
Faza realizacyjna
Uczniowie w grupach otrzymują zadanie przygotowanie plakatu, który powinien zawierać opracowane zagadnienia, jakie otrzymały poszczególne grupy.
Nauczyciel rozdaje grupom arkusze papieru A1, flamastry.
Uczniowie w grupach przygotowują plakaty.
Liderzy grup, zaczynając od grupy I podchodzą do tablicy, zawieszają swój plakat i omawiają dane zagadnienie.
Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje uczniów.
Nauczyciel podsumowuje pracę grup.
Nauczyciel prosi o zapoznanie się grafiką interaktywna zawartą w e‑materiale. Uczniowie w grupach wykonują polecenia 1‑3.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych poleceń.
Faza podsumowująca
Uczniowie w oparciu o widomości zdobyte na lekcji i informacje zawarte w e‑materiale wykonują notatkę zawierającą:
a) Cechy roślin dwuliściennych
b) Przykłady roślin jednoliściennych
rodzina:
miejsce występowania:
cechy charatkterystyczne:
przykłady roślin:
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej
Grafika interaktywna powinna być zastosowana w fazie realizacyjnej lekcji, może być wykorzystana podczas przygotowania ucznia do lekcji oraz w temacie dotyczącym: Przeglądu roślin dwuliściennych