Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Przegląd roślin jednoliściennych

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
2. Rośliny lądowe i wtórnie wodne. Uczeń:
2) przedstawia na przykładzie rodzimych gatunków cechy charakterystyczne mchów, widłakowych, skrzypowych, paprociowych i nasiennych oraz na podstawie tych cech identyfikuje organizm jako przedstawiciela jednej z tych grup;
8) rozróżnia rośliny jednoliścienne i dwuliścienne, wskazując ich charakterystyczne cechy;
9) przedstawia znaczenie roślin dla człowieka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przedstawisz główne cechy roślin jednoliściennych.

  • Wymienisz przykłady rodzin roślin jednoliściennych.

  • Scharakteryzujesz rodzinę storczykowatych (Orchidaceae).

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • plakat

  • ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem grafiki interaktywnej

  • analiza tekstu źródłowego

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • 6 arkuszy papieru A1, flamastry.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznaie się ze wstępem w e‑materiale

  2. Nauczycie zadaje pytanie: Czym charakteryzują się rośliny jednoliścienne? Podaj przykłady gatunków roślin należących do roślin jednoliściennych.

Przed ledkacją

Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup. Każda grupa otrzymuje zagadnienia do opracowania. Uczniowie przed lekcją wyszukują informacje oraz przynoszą materiały, które wykorzystają podczas robienia plakatu.

  • grupa I – Cechy roślin jednoliściennych

  • grupa II – Wiechlinowate

  • grupa III – Liliowate

  • grupa IV – Arekowate

  • grupa V – Storczykowate

  • grupa VI – Amarylkowate

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie w grupach otrzymują zadanie przygotowanie plakatu, który powinien zawierać opracowane zagadnienia, jakie otrzymały poszczególne grupy.

  2. Nauczyciel rozdaje grupom arkusze papieru A1, flamastry.

  3. Uczniowie w grupach przygotowują plakaty.

  4. Liderzy grup, zaczynając od grupy I podchodzą do tablicy, zawieszają swój plakat i omawiają dane zagadnienie.

  5. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje uczniów.

  6. Nauczyciel podsumowuje pracę grup.

  7. Nauczyciel prosi o zapoznanie się grafiką interaktywna zawartą w e‑materiale. Uczniowie w grupach wykonują polecenia 1‑3.

  8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych poleceń.

Faza podsumowująca

Uczniowie w oparciu o widomości zdobyte na lekcji i informacje zawarte w e‑materiale wykonują notatkę zawierającą:

a) Cechy roślin dwuliściennych

b) Przykłady roślin jednoliściennych

  • rodzina:

  • miejsce występowania:

  • cechy charatkterystyczne:

  • przykłady roślin:

Praca domowa

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej

Grafika interaktywna powinna być zastosowana w fazie realizacyjnej lekcji, może być wykorzystana podczas przygotowania ucznia do lekcji oraz w temacie dotyczącym: Przeglądu roślin dwuliściennych