Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Detroit – miasto upadłe
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy/rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
Zakres podstawowy:
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
13) określa główne przyczyny i skutki urbanizacji oraz analizuje zróżnicowanie wskaźnika urbanizacji na świecie i w Polsce.
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń:
3) analizuje przebieg i konsekwencje procesów deindustrializacji w wybranych państwach świata oraz uzasadnia rolę procesów reindustrializacji na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Europy i Polski.
Zakres rozszerzony:
VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.
Uczeń:
5) wyróżnia fazy urbanizacji oraz charakteryzuje procesy metropolizacji;
6) identyfikuje funkcje, typy fizjonomiczne miast i formy zespołów miejskich na świecie, wiąże typy fizjonomiczne miast z kręgami cywilizacyjnymi oraz poziomem rozwoju gospodarczego państw.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje historię rozwoju Detroit,
wskazuje przyczyny społeczne i ekonomiczne upadku miasta,
określa, jakie działania naprawcze można podjąć, żeby odwrócić niekorzystne zmiany.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, drzewo decyzyjne, metody operatywne (praca z blokiem tekstowym e‑materiału, filmem edukacyjnym i grafiką interaktywną)
Formy zajęć: praca w parach, praca w grupach, praca zbiorowa (na forum klasy)
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, atlasy, mapa fizyczna świata, dla każdej grupy: arkusze papieru ze schematem drzewa decyzyjnego, pisaki
Materiały pomocnicze
Jagielski A., Geografia ludności, PWN, Warszawa 1978.
Kiełczewska‑Zaleska M., Geografia osadnictwa, PWN, Warszawa 1972.
Stryjewska A., Smart City 2020 – najinteligentniejsze miasta w Polsce i na świecie, 4.11.2020, NaFaliNauki.pl (dostęp 29.04.2021).
Węcławowicz‑Bilska E., Etapy rozwoju miast typu smart, „Środowisko Mieszkaniowe” 2017, nr 19, s. 54–62.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel inicjuje pogadankę o procesach urbanizacji oraz zaletach i wadach życia w wielkich miastach.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach zapoznali się z treścią e‑materiału, z filmem edukacyjnym i grafiką interaktywną.
W trakcie zapoznawania się z materiałami uczniowie w parach przygotowują krótką historię rozwoju Detroit, określają jego położenie i czynniki sprzyjające rozwojowi miasta (tekst e‑materiału, film edukacyjny, grafika, atlasy).
Na podstawie e‑materiału i zawartego w nim filmu edukacyjnego uczniowie ustalają przyczyny upadku miasta (czy szybkie tempo czy powolne, czy były wcześniejsze symptomy upadku, bankructwa itd.), a także wypisują przyczyny społeczne i ekonomiczne upadku Detroit.
Uczniowie wskazują Detroit na mapie świata, przedstawiają historię rozwoju miasta na forum klasy.
Uczniowie dyskutują (dyskusja kierowana) na temat przyczyn upadku miasta.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.
Każda grupa przygotowuje drzewo decyzyjne do problemu: Czy należy ratować Detroit? Czy i jakie działania naprawcze można podjąć, żeby odwrócić niekorzystne zmiany w mieście?
Uczniowie omawiają drzewa decyzyjne.
Uczniowie dyskutują nad postawionym problemem (uwzględniając przedstawione warianty rozwiązania, negatywne i pozytywne skutki każdego z nich).
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
W celu utrwalenia poznanych treści nauczyciel prosi o przedstawienie odpowiedzi do poleceń zawartych w grafice interaktywnej (jeżeli brakuje już czasu na lekcji, można zadać wykonanie tych poleceń jako pracę domową).
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami: oceniają, co było dla nich podczas lekcji trudne, ciekawe, gdzie mogą zastosować zdobytą wiedzę itd.
Praca domowa
Wyjaśnij termin „miasto typu smart”. Uzasadnij, czy rozwój miasta tego typu może doprowadzić do rewitalizacji „upadłego” miasta.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać w trakcie lekcji z zakresu podstawowego, dotyczącej sieci osadniczej i skutków urbanizacji (VIII. 13), film można we fragmentach wykorzystać podczas lekcji dotyczącej przyczyn i skutków bezrobocia (zakres rozszerzony: XXI. 6). Ponadto film edukacyjny i grafika interaktywna mogą być wykorzystane przez ucznia w celu samodzielnego powtórzenia materiału lub pogłębienia wiedzy.