Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Traumurlaub und gesunde Ernährung. Abitraining/Wymarzony urlop i zdrowe odżywianie. Trening maturalny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, szkoła ponadpodstawowa, klasa III, zakres rozszerzony B2+/C1
Cele ogólne lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat zdrowego trybu życia.
Powtórzenie słownictwa oraz wybranych zagadnień gramatycznych.
Trening strategii egzaminacyjnych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
sprawdza znajomość słownictwa z działów Podróżowanie i turystyka, Zdrowie, Żywienie oraz Życie prywatne oraz powtarza wybrane zagadnienia gramatyczne;
podsumowuje informacje na temat nieudanego urlopu;
podaje przykłady wpływu zdrowego stylu życia na zdrowie człowieka
Cele motywacyjne:
Uczeń:
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić w liście formalnym.
Strategie uczenia się:
(w tym strategie związane z planowaniem i organizowaniem procesu uczenia się pod kątem egzaminu maturalnego oraz wzmacniające świadomość i umiejętność wykorzystania strategii egzaminacyjnych)
rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko w celu jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie słów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
automotywacja i zachęcenie do działania;
centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;
sprawdzanie z pamięci: samodzielne sprawdzanie wiedzy lub odpowiadanie na pytania dotyczące materiału do opanowania;
wyjaśnianie samemu sobie: tłumaczenie, w jaki sposób nowe informacje są powiązane z już znanymi, lub wyjaśnienie kroków potrzebnych do rozwiązania problemu;
ponowne czytanie: ponowna analiza przeczytanego tekstu;
podsumowywanie: pisanie streszczeń i podsumowań (różnej długości) tekstów do opanowania;
zauważanie i poprawianie własnych błędów językowych (także poprawianie błędów innych uczniów);
zadawanie samemu sobie pytania na temat zastosowania danego słowa czy zwrotu, a następnie próba podania przykładu w różnych kontekstach, sprawdzając poprawność użycia;
słowa kluczowe i mnemotechniki: używanie słów kluczowych i tworzenie obrazów w umyśle w formie skojarzeń z materiałem słownym.
Metody i formy pracy:
konstruktywizm;
kognitywizm;
podająca: opis, pogadanka, praca z tekstem źródłowym, praca z plikami audio;
aktywizująca: burza mózgów, mapa myśli;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
W celu osiągnięcia jak najlepszego efektu w postaci utrwalenia słownictwa oraz zagadnień gramatycznych z wybranych zakresów tematycznych zaleca się realizację wszystkich zadań przewidzianych w materiale.
Nauczyciel zapisuje/wyświetla na tablicy nagłówek do tekstu z sekcji Przeczytaj oraz tytuł pliku nagrania z sekcji Plik audio. Uczniowie podają swoje skojarzenia i zapisują je w formie mapy myśli na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy i poleca zastanowienie się nad danym tematem oraz przygotowanie odpowiedzi na zadane każdej grupie pytania: grupa 1 – temat: Misslungener Traumurlaub, pytania przykładowe: Was versteht ihr unterm Begriff Traumurlaub? Was kann man machen, wenn der Traumurlaub nicht gelingt? Grupa 2 – temat: Gesunde Lebensweise/Gesunde Ernährung, pytania: Worauf basiert eine gesunde Lebensweise? Wie soll man sich gesund ernähren? Warum ist es wichtig? Uczniowie opracowują wspólnie podane tematy i przygotowują odpowiedzi na pytania. W swojej pracy wykorzystują przede wszystkim wspólną wiedzę i uczą się od siebie (wsparciem merytorycznym są dla uczniów zawarte w lekcji materiały – grupa 1 czyta tekst źródłowy, a grupa 2 słucha plików audio w części Multimedium). Nauczyciel staje się dla uczniów partnerem i wspiera ich w realizacji zadań.
Uczniowie z grupy 1 prezentują opracowane odpowiedzi na postawione przez nauczyciela pytania. Pozostali uczniowie notują istotne informacje oraz w razie potrzeby zadają pytania do wypowiedzi uczniów z grupy 1. Następnie uczniowie z grupy 2 przedstawiają wyniki swojej pracy, a pozostali uczniowie notują oraz zadają pytania. Istotnym elementem tej fazy lekcji jest interakcja między uczniami i uczenie się od siebie. Nauczyciel wspiera uczniów w tym procesie, nie oceniając ich wypowiedzi.
Dopiero po zakończonej realizacji zadań wskazuje uczniom popełnione przez nich błędy (w razie takiej potrzeby).
Następnie uczniowie wspólnie przechodzą do realizacji zadań w części Przeczytaj oraz Plik audio.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie z grupy 1 wypowiadają się na temat zdrowego trybu życia, natomiast uczniowie z grupy 2 opowiadają o swoich doświadczeniach związanych z nieudanym urlopem (zamiana tematów opracowywanych przez daną grupę).
Praca domowa:
Uczniowie piszą list na temat problemów podczas wycieczki (Aufgabe 8 w części Sprawdź się) i/lub przygotowują prezentację multimedialną na temat zdrowego trybu życia.
Materiały pomocnicze:
Powinny stać się nimi przede wszystkim pozostałe lekcje z działu Podróżowanie i turystyka, ale także zagadnienia pojawiające się w pozostałych zakresach tematycznych, które są w tym materiale utrwalane.
Propozycja pracy z tekstem autentycznym:
Sarah Thust, Pauschalurlaub ein Flop? Wann es Geld zurück gibt, https://www.welt.de/reise/article166023943/Pauschalreisen-Was-Urlaubern-bei-Maengeln-zusteht.html [dostęp: 21.06.2023r.]
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy, czytają i analizują tekst źródłowy. Następnie przygotowują plakaty informacyjne na temat możliwości odzyskania pieniędzy w przypadku niezadowolenia z podróży lub pobytu na wczasach organizowanych przez biuro podróży. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy na forum oraz porównują swoje prace. Nauczyciel zadaje każdej z grup pytania związane z przygotowanymi pracami i zawartymi w nich informacjami np. Worauf darf ich Anspruch erheben?, Ist schlechtes Wetter auch ein Grund für eine Beschwerde?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: przygotowanie prezentacji na temat zdrowego trybu życia;
w trakcie lekcji: praca z materiałem audio (np. streszczenie usłyszanych tekstów);
po lekcji: wykorzystanie do utrwalenia słownictwa z zakresu tematycznego: Podróżowanie i turystyka, Zdrowie, Odżywianie oraz Życie prywatne; uczniowie przygotowują własne fiszki językowe, wykorzystując nowe słownictwo/struktury językowe poznane na lekcji; każda fiszka zawiera słowo/zwrot w języku polskim oraz w języku niemieckim wraz z przykładowym użyciem słowa/struktury w zdaniu.