Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Arystoteles: poetyka i estetyka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz poglądy Arystotelesa na temat sztuki, jej funkcji i wartości.
Przeanalizujesz pojęcia mimesis, katharsis i pojęcie piękna.
Rozstrzygniesz, czy za pomocą powyższych pojęć da się opisać sztukę współczesną, i sprawdzisz, jak zasady Poetyki funkcjonują w popkulturze.
Wyrazisz własne zdanie o istocie piękna i mimesis.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia Arystotelesowskie poglądy na sztukę;
operuje pojęciami: mimesis, katharsis i piękno;
odnosi pojęcia i reguły opisane w Poetyce do sztuki współczesnej;
formułuje własne definicje piękna i mimesis.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
pytanie problemowe;
audiobook;
film edukacyjny;
mapa myśli;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Arystoteles: poetyka i estetyka”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i przygotować prezentację, w której przedstawią przykłady ilustrujące zagadnienia związane z tematem lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Audiobook”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji i na tej podstawie dobiera uczniów w pary. Prosi o przygotowanie pytań związanych z wyświetlonym tematem zajęć i udostępnionym przed zajęciami e‑materiałem. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem lekcji? Omówienie pytań przygotowanych przez uczniów, dyskusja wstępna.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Jak na temat sztuki wypowiadał się Arystoteles? Jakie wskazywał jej funkcje oraz wartości?
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czym według ciebie jest piękno? Następnie informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów, i jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Uczniowie podają swoje propozycje. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi na tablicy.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”, a następnie odczytuje polecenie: Zapoznaj się z treścią audiobooka i odpowiedz na pytanie: Co łączy ze sobą filozofię i sztukę? Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy polecenie: Spróbuj wymienić dzieła odbiegające od starożytnego kanonu i określ, czym jest piękno, za pomocą własnej definicji. Uczniowie pracują w parach.Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film edukacyjny”. Każdy uczeń indywidualnie rozważa polecenie 2. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani i chętni uczniowie przedstawiają swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Film edukacyjny”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Uczniowie, na podstawie zebranego w domu materiału, podają na forum klasy własne przykłady ilustrujące poruszane w poleceniach i ćwiczeniach zagadnienia. Wspólna dyskusja nad trafnością i zastosowaniem przykładów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla pytanie otwarte z e‑materiału, a uczniowie ponownie na nie odpowiadają, zapisując swoje wnioski. Nauczyciel wybiera najciekawsze odpowiedzi, porównuje je z poprzednimi i prosi ich autorów o komentarz.
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zajęć z uwzględnieniem nabytych kompetencji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pracę domową zawartą w sekcji „Film edukacyjny”: Jak uważasz, jakie zmiany w postrzeganiu sztuki i piękna zawdzięczamy Arystotelesowi? Przywołaj argumenty i przykłady, które uzasadnią twoje stanowisko
Materiały pomocnicze:
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 1, Warszawa 2005.
Dzieła plastyczne oraz instalacje, np. Marcela Duchampa, Josepha Kosutha, Romana Opałki, Marka Rothko, Ai Weiweia, Władysława Hasiora, Tadeusza Kantora.
Walczak P., Metody aktywizujące w nauczaniu filozofii, w: „Analiza i egzystencja” 10 (2009).
Niemirowski T., Co to znaczy „nauczać filozofii”?, w: „Forum Pedagogiczne” 1(2015).
Lipman M., Sharp A., Oscanyan F., Filozofia w szkole, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 1997.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.