Autorzy e‑materiału: Marzena Pepłowska, Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Let's Do Some Shopping / Zróbmy zakupy

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, I.7, II.2, II.5, III.2, III.4, V.1, V.3, VIII.2

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń umie odróżniać rzeczowniki policzalne od niepoliczalnych i potrafi tworzyć wypowiedzi na temat jedzenia.

  2. Uczeń potrafi poprosić o kupno określonych produktów oraz ustalić z członkami rodziny, co należy kupić.

  3. Uczeń redaguje wiadomość e‑mail do rówieśnika z Anglii na temat przygotowywanego jedzenia na urodziny kuzyna.

Cele motywacyjne:

  1. Dzięki umiejętności rozróżniania rzeczowników policzalnych i niepoliczalnych uczeń potrafi rozmawiać o zakupach spożywczych.

  2. Uczeń potrafi ustalić z członkami rodziny, co należy kupić.

  3. Uczeń opisuje przygotowania kulinarne do imprezy urodzinowej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. konstruktywizm

  2. kognitywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. podejście polisensoryczne/wielozmysłowe

  6. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  7. uczenie przez działanie

  8. samoewaluacja

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy notatkę od mamy Johna (Przeczytaj) i pyta uczniów:

  • Do you help your parents with shopping?

  • What do you do when you run out of milk/butter/eggs/bananas?

  1. W ramach przygotowania do czytanki uczniowie na wyścigi rozwiązują wykreślankę w Exercise 1 (Przeczytaj). Najszybszy uczeń nanosi odpowiedzi na tablicę interaktywną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali list do Johna (Przeczytaj) i samodzielnie wybrali tytuł dla tekstu w  Exercise 2 (Przeczytaj). Wskazana osoba podaje odpowiedź i uzasadnia ją na forum klasy.

  2. Uczniowie samodzielnie wybierają prawidłowe informacje w Exercise 3 (Przeczytaj). Poprawiają nieprawdziwe zdania na forum klasy i uzasadniają wszystkie wybory cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst i uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, a następnie odczytują zdania.

  4. Nauczyciel wprowadza zasadę rzeczowników policzalnych i niepoliczalnych. Następnie wypowiada różne nazwy produktów, a uczniowie na forum klasy dodają do nich some lub a/an. Jeśli nauczyciel dysponuje flashcards z obrazkami produktów, może je wykorzystać. Może też przygotować przed lekcją slajd z dziesięcioma produktami, o które zapyta.

  5. Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 56 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie zapoznają się z nagraniem (Plik audio), a następnie łączą wyrażenia z ich polskimi tłumaczeniami w Exercise 1 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę. Następnie nauczyciel zamazuje/zasłania na tablicy kolejne wyrażenia w języku polskim, prosi wybranych uczniów o odczytywanie kolejnych wyrażeń po angielsku i podanie ich polskich tłumaczeń. Potem, nauczyciel zasłania wyrażenia w języku angielskim. Odczytuje polskie wyrażenia a zadaniem wyznaczonych osób jest podanie angielskiego tłumaczenia.

  7. Uczniowie ponownie słuchają nagrania (Plik audio) i na urządzeniach mobilnych wybierają odpowiedzi w Exercise 2, a następnie porównują je w parach i nanoszą rozwiązania na tablicę. Odczytują poprawne odpowiedzi na forum klasy.

  8. Wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie odczytują kolejne zdania z Exercise 3 (Plik audio), a uczniowie określają, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe. Jeśli są prawdziwe, uczniowie kierują kciuki w górę i mówią: Yes, it’s true. Jeśli są fałszywe, uczniowie kierują kciuki w dół i mówią: No, it’s false. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

  9. Uczniowie samodzielnie, na urządzeniach mobilnych układają zdania z podanych wyrazów w Exercise 4 (Plik audio). Ochotnicy nanoszą rozwiązania na tablicę.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozmawiają w parach lub w grupach na temat z Exercise 7 (Sprawdź się): Answer the questions below. Each answer should be one sentence long.

  • What have you got in your fridge?

  • Are there any snacks in your cupboard? If so, what are they?

  • What do you need to make a sandwich?

  1. Uczniowie mówią, czego nauczyli się podczas lekcji i wymieniają nowe słownictwo.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród  Exercise 1–6 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną z Exercise 8 (Sprawdź się).

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału oraz przepis Nicka.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie słuchają materiału audio (przepisu na ciasto), znajdują przepis na prosty deser (lub proszą o przepis domowników), a następnie zapisują i nagrywają podobną listę zakupów. Używają rzeczowników policzalnych i niepoliczalnych oraz zdań z I’ve got ... I need.