Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zróżnicowanie wielkości stopnia geotermicznego na Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
1) wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje stopień geotermiczny,
określa zróżnicowanie wielkości stopnia geotermicznego na Ziemi,
wskazuje czynniki różnicujące wielkość stopnia geotermicznego,
wyjaśnia znaczenie stopnia geotermicznego na Ziemi dla gospodarki człowieka,
oblicza temperaturę w wybranych miejscach skorupy ziemskiej.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, burza mózgów, mapa mentalna, metody operatywne (praca z e‑materiałem, praca z mapą)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne; tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, atlas, mapa fizyczna Europy i świata, arkusze papieru, pisaki, ewentualnie podręcznik
Materiały pomocnicze
Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.
Szczepanik T., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1977, s. 35–36.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – pogadanka na temat głębokości wydobycia surowców mineralnych.
Nauczyciel podaje temat lekcji i jej cele.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia wykres zmian temperatury wraz ze zmianą głębokości (grafika w części „Przeczytaj” e‑materiału), prosi o analizę i wyciągnięcie wniosków – jak zmienia się temperatura wraz ze zmianą głębokości w przypowierzchniowych warstwach Ziemi (do głębokości 20 m), a jak na większych głębokościach? Uczniowie wspólnie analizują występowanie różnych temperatur na różnych głębokościach, rozmawiają o tempie zmian temperatury.
Wprowadzenie pojęcia stopnia geotermicznego – nauczyciel prosi o przedstawienie definicji na podstawie e‑materiału, następnie uczniowie szukają przykładów wartości stopnia geotermicznego w różnych miejscach na Ziemi (e‑materiał lub inne dostępne źródło).
Uczniowie wyszukują dane miejsca w atlasie, wskazują je również na mapie fizycznej świata.
Burza mózgów – przyczyny występowania na Ziemi różnych wartości stopnia geotermicznego.
Uczniowie zapisują na tablicy podawane przyczyny (nauczyciel weryfikuje, ewentualnie podpowiada).
Nauczyciel wyjaśnia terminy, które pojawiają się w trakcie rozmowy (nauczyciel sam może wskazywać niektóre nazwy, uczniowie nie muszą jeszcze znać wszystkich z nich): np. tarcze i platformy kontynentalne, rowy oceaniczne, młode góry fałdowe, wulkanizm.
Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby pracując w parach, zapoznali się z grafiką interaktywną w e‑materiale.
Krótka dyskusja na temat wartości i przyczyn zróżnicowania stopnia geotermicznego w podanych miejscach w Europie i na świecie (utrwalenie przyczyn zróżnicowania wartości stopnia geotermicznego).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (każda otrzymuje arkusz papieru) – zadaniem uczniów jest opracowanie mapy myśli na temat: „W jakim celu ludziom może się przydać znajomość stopnia geotermicznego?”.
Uczniowie mogą korzystać z różnych źródeł informacji, nauczyciel kontroluje pracę, wspiera w razie potrzeby.
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują na forum klasy swoje mapy myśli.
Możliwa krótka dyskusja i podsumowanie pracy grup.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń z e‑materiału (dobrze byłoby, gdyby uczniowie indywidualnie wykonali wszystkie ćwiczenia), nauczyciel wspomaga uczniów w trudniejszych zadaniach.
Nauczyciel ocenia pracę i zaangażowanie uczniów podczas lekcji; podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami.
Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i o to, co było nową wiedzą dla uczniów, co było im znane, do czego mogą wykorzystać poznany na lekcji materiał.
Praca domowa
(polecenie podobne do polecenia 3. z części „Przeczytaj” e‑materiału)
Oblicz i porównaj temperatury w kopalni na Węgrzech i w Polsce na głębokości 550 m. Przyjmij średnie roczne temperatury powietrza – w Polsce +7°C, a na Węgrzech +10°C. Stopień geotermiczny dla Polski to 47 m, a dla Węgier 15 m. Przedstaw wnioski ważne z punktu widzenia pracy górników.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafikę interaktywną można wykorzystać na lekcji z zakresu rozszerzonego dotyczącej wód podziemnych i źródeł – ich występowania i znaczenia gospodarczego (IV. 3). Grafikę interaktywną można wykorzystać na lekcji powtórzeniowej z zakresu podstawowego, z działu V („Litosfera”).