Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.1.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich heiße Sophie / Mam na imię Sophie
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność przedstawiania się i witania z innymi
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami w języku niemieckim i prosi o podanie innych powitań. | plenum | 13 min | |
Uczniowie zbierają propozycje, nauczyciel zapisuje je na tablicy. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, i decydują, które z powitań pasuje do tej sytuacji. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog. Uczniowie otrzymują rysunek Bena, Liny i nauczycielki. Wklejają do zeszytu i piszą powitanie, które wypowiedziała każda z tych osób. | praca indywidualna | obrazki (Ben, nauczycielka, Lina) - 1 komplet dla każdego ucznia | |
Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Zaznaczają markerem zdanie, w którym Sophie przedstawia się klasie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Następnie słuchają wypowiedzi Sophie i powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje piosenkę. Z listy imion uczniowie zaznaczają te, które usłyszeli w piosence (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | praca w parach | 20 min | |
Uczniowie ponownie słuchają piosenki. Gdy usłyszą powitania, klaszczą w dłonie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Następnie ochotnicy podają powitania, które usłyszeli w nagraniu. | plenum | ||
Uczniowie szukają w piosence odpowiedzi na pytanie: Wer bist du? Ochotnicy prezentują odpowiedzi (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | |||
Uczniowie słuchają fragmentu piosenki, w którym pojawia pytanie: Wie heißt du? Z podanych wyrazów układają to pytanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | |||
Uczniowie śpiewają piosenkę. W miejsce imion bohaterów wstawiają swoje imiona (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). | |||
Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje dwie koperty z zadaniami: a) komplet kartek z wyrażeniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zadaniem grupy jest odszukanie powitań. b) karta z dwoma zdaniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2) oraz dwa wyrazy do uzupełnienia. Dzieci dopasowują wyrazy do luk w zdaniu. | praca w grupach | koperta a): zestaw kart z wyrażeniami dla każdej grupy koperta b): zestaw dwóch zdań i dwóch wyrazów dla każdej grupy | |
Po wykonaniu zadań grupy wzajemnie sprawdzają sobie poprawność ich wykonania. | ocena koleżeńska | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prosi o podanie trzech powitań, których można użyć, wchodząc na lekcję języka niemieckiego (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | plenum | 12 min | |
Nauczyciel rzuca piłkę do wybranych dzieci i zadaje pytanie: Wie heißt du? Uczeń, który złapał piłkę, odpowiada na pytanie. | piłka | ||
Uczeń pyta o imię osobę po jego prawej stronie. Osoba odpowiada i pyta (według tej samej zasady) następnego ucznia. | |||
Na pożegnanie uczniowie śpiewają piosenkę. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami w języku niemieckim i prosi o podanie innych powitań.
plenum
13 min
Uczniowie zbierają propozycje, nauczyciel zapisuje je na tablicy.
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj).
Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, i decydują, które z powitań pasuje do tej sytuacji.
Nauczyciel prezentuje dialog. Uczniowie otrzymują rysunek Bena, Liny i nauczycielki. Wklejają do zeszytu i piszą powitanie, które wypowiedziała każda z tych osób.
praca indywidualna
obrazki (Ben, nauczycielka, Lina) - 1 komplet dla każdego ucznia
Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Zaznaczają markerem zdanie, w którym Sophie przedstawia się klasie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Następnie słuchają wypowiedzi Sophie i powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
plenum
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje piosenkę. Z listy imion uczniowie zaznaczają te, które usłyszeli w piosence (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
praca w parach
20 min
Uczniowie ponownie słuchają piosenki. Gdy usłyszą powitania, klaszczą w dłonie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Następnie ochotnicy podają powitania, które usłyszeli w nagraniu.
plenum
Uczniowie szukają w piosence odpowiedzi na pytanie: Wer bist du? Ochotnicy prezentują odpowiedzi (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
Uczniowie słuchają fragmentu piosenki, w którym pojawia pytanie: Wie heißt du? Z podanych wyrazów układają to pytanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
Uczniowie śpiewają piosenkę. W miejsce imion bohaterów wstawiają swoje imiona (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).
Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje dwie koperty z zadaniami:
a) komplet kartek z wyrażeniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zadaniem grupy jest odszukanie powitań.
b) karta z dwoma zdaniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2) oraz dwa wyrazy do uzupełnienia. Dzieci dopasowują wyrazy do luk w zdaniu.
praca w grupach
koperta a):
zestaw kart z wyrażeniami dla każdej grupy
koperta b):
zestaw dwóch zdań i dwóch wyrazów dla każdej grupy
Po wykonaniu zadań grupy wzajemnie sprawdzają sobie poprawność ich wykonania.
ocena koleżeńska
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o podanie trzech powitań, których można użyć, wchodząc na lekcję języka niemieckiego (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
plenum
12 min
Nauczyciel rzuca piłkę do wybranych dzieci i zadaje pytanie: Wie heißt du? Uczeń, który złapał piłkę, odpowiada na pytanie.
piłka
Uczeń pyta o imię osobę po jego prawej stronie. Osoba odpowiada i pyta (według tej samej zasady) następnego ucznia.
Na pożegnanie uczniowie śpiewają piosenkę.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0