Numer e‑materiału: 1.2.1.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich heiße Sophie / Mam na imię Sophie
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność przedstawiania się i witania z innymi

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
1) ja i moi bliscy.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia zwroty oznaczające powitanie;

  • przedstawia się;

  • formułuje pytanie o imię drugiej osoby.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • na lekcji wykorzystane są atrakcyjne pomoce dydaktyczne (piłka, obrazki, koperty z zadaniami, piosenka).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa);

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

A. wykorzystane w toku lekcji metody:

  • podająca;

  • komunikacyjna;

  • programowana – z użyciem komputera.

B. wykorzystane w toku lekcji techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • audio;

  • zabawa z piłką;

  • rywalizacja (zadania w kopertach).

C. formy pracy:

  • plenum;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio – piosenka);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • koperty z zadaniami;

  • obrazki bohaterów;

  • miękka piłka.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (piosenka)

Piosenkę można wykorzystać do ćwiczenia wymowy lub powtórzenia materiału przed sprawdzianem. Uczniowie mogą bawić się w karaoke. Uczniowie mogą napisać kolejną zwrotkę piosenki lub przygotować do niej ilustracje.  

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami w języku niemieckim i prosi o podanie innych powitań.

plenum

13 min

Uczniowie zbierają propozycje, nauczyciel zapisuje je na tablicy.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, i decydują, które z powitań pasuje do tej sytuacji.

Nauczyciel prezentuje dialog. Uczniowie otrzymują rysunek Bena, Liny i nauczycielki. Wklejają do zeszytu i piszą powitanie, które wypowiedziała każda z tych osób.

praca indywidualna

obrazki (Ben, nauczycielka, Lina) - 1 komplet dla każdego ucznia

Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Zaznaczają markerem zdanie, w którym Sophie przedstawia się klasie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Następnie słuchają wypowiedzi Sophie i powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje piosenkę. Z listy imion uczniowie zaznaczają te, które usłyszeli w piosence (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w parach

20 min

Uczniowie ponownie słuchają piosenki. Gdy usłyszą powitania, klaszczą w dłonie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Następnie ochotnicy podają powitania, które usłyszeli w nagraniu.

plenum

Uczniowie szukają w piosence odpowiedzi na pytanie: Wer bist du? Ochotnicy prezentują odpowiedzi (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Uczniowie słuchają fragmentu piosenki, w którym pojawia pytanie: Wie heißt du? Z podanych wyrazów układają to pytanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Uczniowie śpiewają piosenkę. W miejsce imion bohaterów wstawiają swoje imiona (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje dwie koperty z zadaniami:

a) komplet kartek z wyrażeniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zadaniem grupy jest odszukanie powitań.

b) karta z dwoma zdaniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2) oraz dwa wyrazy do uzupełnienia. Dzieci dopasowują wyrazy do luk w zdaniu.

praca w grupach

koperta a):

zestaw kart z wyrażeniami dla każdej grupy

koperta b):

zestaw dwóch zdań i dwóch wyrazów dla każdej grupy

Po wykonaniu zadań grupy wzajemnie sprawdzają sobie poprawność ich wykonania.

ocena koleżeńska

Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi o podanie trzech powitań, których można użyć, wchodząc na lekcję języka niemieckiego (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

12 min

Nauczyciel rzuca piłkę do wybranych dzieci i zadaje pytanie: Wie heißt du? Uczeń, który złapał piłkę, odpowiada na pytanie.

piłka

Uczeń pyta o imię osobę po jego prawej stronie. Osoba odpowiada i pyta (według tej samej zasady) następnego ucznia.

Na pożegnanie uczniowie śpiewają piosenkę.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami w języku niemieckim i prosi o podanie innych powitań.

plenum

13 min

Uczniowie zbierają propozycje, nauczyciel zapisuje je na tablicy.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, i decydują, które z powitań pasuje do tej sytuacji.

Nauczyciel prezentuje dialog. Uczniowie otrzymują rysunek Bena, Liny i nauczycielki. Wklejają do zeszytu i piszą powitanie, które wypowiedziała każda z tych osób.

praca indywidualna

obrazki (Ben, nauczycielka, Lina) - 1 komplet dla każdego ucznia

Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Zaznaczają markerem zdanie, w którym Sophie przedstawia się klasie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Następnie słuchają wypowiedzi Sophie i powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje piosenkę. Z listy imion uczniowie zaznaczają te, które usłyszeli w piosence (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w parach

20 min

Uczniowie ponownie słuchają piosenki. Gdy usłyszą powitania, klaszczą w dłonie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Następnie ochotnicy podają powitania, które usłyszeli w nagraniu.

plenum

Uczniowie szukają w piosence odpowiedzi na pytanie: Wer bist du? Ochotnicy prezentują odpowiedzi (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Uczniowie słuchają fragmentu piosenki, w którym pojawia pytanie: Wie heißt du? Z podanych wyrazów układają to pytanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Uczniowie śpiewają piosenkę. W miejsce imion bohaterów wstawiają swoje imiona (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje dwie koperty z zadaniami:

a) komplet kartek z wyrażeniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zadaniem grupy jest odszukanie powitań.

b) karta z dwoma zdaniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2) oraz dwa wyrazy do uzupełnienia. Dzieci dopasowują wyrazy do luk w zdaniu.

praca w grupach

koperta a):

zestaw kart z wyrażeniami dla każdej grupy

koperta b):

zestaw dwóch zdań i dwóch wyrazów dla każdej grupy

Po wykonaniu zadań grupy wzajemnie sprawdzają sobie poprawność ich wykonania.

ocena koleżeńska

Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi o podanie trzech powitań, których można użyć, wchodząc na lekcję języka niemieckiego (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

12 min

Nauczyciel rzuca piłkę do wybranych dzieci i zadaje pytanie: Wie heißt du? Uczeń, który złapał piłkę, odpowiada na pytanie.

piłka

Uczeń pyta o imię osobę po jego prawej stronie. Osoba odpowiada i pyta (według tej samej zasady) następnego ucznia.

Na pożegnanie uczniowie śpiewają piosenkę.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec