Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Filozofia kontynentalna XVII wieku: racjonalizm Kartezjusza – nauka

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
3. René Descartes. Uczeń:
1) wyjaśnia, na czym polega kartezjański racjonalizm, sceptycyzm metodyczny i dualizm psychofizyczny;
2) objaśnia sens formuły „myślę, więc jestem”;
3) krytycznie rekonstruuje kartezjański argument na rzecz istnienia świata zewnętrznego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • relacjonuje, jakie były źrodła Kartezjańskiego racjonalizmu i jakie były efekty przyjęcia tego stanowiska;

  • wyjaśnia, w jaki sposób Kartezjusz uzasadniał istnienie w świecie dwóch odrębnych substancji;

  • opisuje, na czym polegała metoda Kartezjusza;

  • przedstawia Kartezjańską teorię poznania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • praca z multimedium;

  • quiz;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: kto przed Kartezjuszem wskazywał na rolę rozumu, intelektu w poznaniu? Jakie historyczne i kulturowe warunki były konieczne, żeby Kartezjusz mógł sformułować swoją metodę?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną porządkującą ten etap pracy.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Uczniowie po zapoznaniu się z nim dzielą się na grupy i przygotowują odpowiedzi na pytania:
    — grupa 1: Dlaczego duch złośliwy miałby zwodzić Kartezjusza? Jakimi siłami, twoim zdaniem, miałby się przed nim wzbraniać?
    — grupa 2: Czy Kartezjusz potrafi siebie określić? Spróbuj zestawić „ja” Kartezjusza ze swoim.
    — grupa 3: Wyjaśnij ideę Boga Kartezjusza. Napisz, jak Kartezjusz przedstawia wyobrażenie Boga.
    — grupa 4: W jakim położeniu u Kartezjusza jest zdolność odczuwania? Jakimi środkami posługuje się w przekazie widzianego Boga?. Po upływie ustalonego wcześniej czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich lub je uzupełniają. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem zadania, udzielając uczniom informacji zwrotnej.

  3. Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film edukacyjny”. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

  4. Uczniowie w parach opracowują quiz sprawdzający wiedzę z całej lekcji. Po określonym czasie wymieniają się przygotowanymi pytaniami z inną parą uczniów. Następnie wspólnie komentują swoje odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel przypomina uczniom cele lekcji i zaprasza ich do opisania stopnia ich osiągnięcia. Uczniowie określają, jak zmieniła się ich wiedza w stosunku do wiedzy wyjściowej.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Napisz esej, w którym ustosunkujesz się do tezy: z poznania nie można wnosić o istnieniu.

Materiały pomocnicze:

  • Drozdowicz Z., Kartezjusz a współczesność, Poznań 1980.

  • Migasiński J., Filozofia nowożytna, Warszawa 2011.

  • Wolski A., Środa M., Sceptycyzm i poszukiwanie prawdy według Kartezjusza, audycja w polskieradio.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.