Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Filozofia kontynentalna XVII wieku: racjonalizm Kartezjusza – nauka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne. Uczeń:
relacjonuje, jakie były źrodła Kartezjańskiego racjonalizmu i jakie były efekty przyjęcia tego stanowiska;
wyjaśnia, w jaki sposób Kartezjusz uzasadniał istnienie w świecie dwóch odrębnych substancji;
opisuje, na czym polegała metoda Kartezjusza;
przedstawia Kartezjańską teorię poznania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z multimedium;
quiz;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: kto przed Kartezjuszem wskazywał na rolę rozumu, intelektu w poznaniu? Jakie historyczne i kulturowe warunki były konieczne, żeby Kartezjusz mógł sformułować swoją metodę?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną porządkującą ten etap pracy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Uczniowie po zapoznaniu się z nim dzielą się na grupy i przygotowują odpowiedzi na pytania:
— grupa 1: Dlaczego duch złośliwy miałby zwodzić Kartezjusza? Jakimi siłami, twoim zdaniem, miałby się przed nim wzbraniać?
— grupa 2: Czy Kartezjusz potrafi siebie określić? Spróbuj zestawić „ja” Kartezjusza ze swoim.
— grupa 3: Wyjaśnij ideę Boga Kartezjusza. Napisz, jak Kartezjusz przedstawia wyobrażenie Boga.
— grupa 4: W jakim położeniu u Kartezjusza jest zdolność odczuwania? Jakimi środkami posługuje się w przekazie widzianego Boga?. Po upływie ustalonego wcześniej czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich lub je uzupełniają. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem zadania, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film edukacyjny”. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Uczniowie w parach opracowują quiz sprawdzający wiedzę z całej lekcji. Po określonym czasie wymieniają się przygotowanymi pytaniami z inną parą uczniów. Następnie wspólnie komentują swoje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przypomina uczniom cele lekcji i zaprasza ich do opisania stopnia ich osiągnięcia. Uczniowie określają, jak zmieniła się ich wiedza w stosunku do wiedzy wyjściowej.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz esej, w którym ustosunkujesz się do tezy: z poznania nie można wnosić o istnieniu.
Materiały pomocnicze:
Drozdowicz Z., Kartezjusz a współczesność, Poznań 1980.
Migasiński J., Filozofia nowożytna, Warszawa 2011.
Wolski A., Środa M., Sceptycyzm i poszukiwanie prawdy według Kartezjusza, audycja w polskieradio.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.