Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Temat zajęć: Przestrzenne zróżnicowanie przyrostu naturalnego w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.
Uczeń:
3) analizuje zróżnicowanie przestrzenne zachowań prokreacyjnych Polaków i wykazuje ich związek z uwarunkowaniami społeczno‑kulturowymi i polityką prorodzinną państwa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje pojęcia: przyrost naturalny i rzeczywisty, saldo migracji oraz współczynnik urodzeń i zgonów,
oblicza wskaźniki przyrostu naturalnego i rzeczywistego, saldo migracji oraz współczynnik urodzeń i zgonów,
charakteryzuje przestrzenne zróżnicowanie współczynnika przyrostu naturalnego oraz wskazuje jego przyczyny zróżnicowania w kraju.
Metody i techniki nauczania: blended learning
Formy zajęć: praca indywidualna
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas geograficzny i mapa świata, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Kurek S.,Typologia starzenia się ludności miast i gmin Polski na tle jego demograficznych uwarunkowań, [online], dostępny w internecie: http://pbc.up.krakow.pl/dlibra/docmetadata?id=1144, „Przegląd Geograficzny” 2007, t. 79, z. 1, s. 133–156.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia, jak zmienia się liczba ludności Polski.
Faza realizacyjna
Nauczyciel, korzystając z e‑materiału, wyjaśnia uczniom, co to jest przyrost naturalny i rzeczywisty, tłumaczy, jak oblicza się współczynniki przyrostu naturalnego i rzeczywistego.
Uczniowie, korzystając z e‑materiału, analizują przestrzenne zróżnicowanie przyrostu naturalnego w Polsce. Z pomocą nauczyciela i grafiki interaktywnej wskazują przyczyny takiego zróżnicowania.
Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy, uczniowie zapisują wnioski w zeszycie.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Korzystając z Banku Danych Lokalnych, oblicz współczynnik przyrostu naturalnego i współczynnik przyrostu rzeczywistego dla swojego miasta bądź gminy. Przedstaw sposób obliczeń.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika zawarta w e‑materiale przedstawia w przejrzysty sposób przestrzenne zróżnicowanie wskaźnika przyrostu naturalnego, systematyzuje wiedzę ucznia i wpływa na jej poszerzenie.
Grafika może być wykorzystana na lekcjach poświęconych zagadnieniom demograficznym, np. „Cechy gospodarcze, społeczne i demograficzne państw o różnym poziomie rozwoju” (Polska jako przykład kraju o średnim poziomie rozwoju), „Typy demograficzne społeczeństw”.