Autorka e‑materiału: Elżbieta Borowiec

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Weather / Pogoda

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treść nauczania – cele szczegółowe I.13, II.5, III.4, V.1, V.4

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  6. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące pór roku oraz nazw miesięcy.

  2. Uczeń opisuje pogodę typową dla pór roku.

  3. Uczeń wymienia aktywności stosowne do danej pory roku.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat pór roku.

  2. Uczeń kształci motywację angażowania się w aktywności stosowne do pory roku.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/filmem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy wprowadzenie do sekcji Przeczytaj, odczytuje je, po czym pyta:  What is your favourite season? Why do you like it? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie porządkują nazwy miesięcy w Exercise 1 (Przeczytaj) na tablicy. Kolejne osoby podchodzą do tablicy i przeciągają pojedyncze nazwy miesięcy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Four Seasons of The Year i w parach porządkują elementy w  Exercise 2 (Przeczytaj). Ochotnicy nanoszą rozwiązanie na tablicę.

  2. Uczniowie samodzielnie na urządzeniach mobilnych wybierają odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj), a następnie nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst Four Seasons of The Year i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 4 (Przeczytaj), podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.

  4. Uczniowie pracują w parach i uzupełniają Exercise 5 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie na forum klasy odpowiadają na pytania z Exercise 6 (Przeczytaj), a nauczyciel notuje odpowiedzi na tablicy:

  • What is the weather like in spring in Poland?

  • What is the weather like in summer in Poland?

  • What is the weather like in autumn in Poland?

  • What is the weather like in winter? in Poland

  1. Uczniowie w parach opisują pogodę w dniu, w którym odbywa się lekcja. Zgodnie ze schematem z Exercise 5 (Przeczytaj) zapisują po dwa zdania na temat tego, co zwykle robią w taką pogodę, np.: When the weather is warm, I ride my bike/eat ice‑cream. When the weather is snowy I make a snowman. Nauczyciel dostarcza potrzebne słownictwo.

  2. W ramach przygotowania do pracy z filmem uczniowie grają w parach w memoExercise 1 (Film).

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Film). Wyznacza uczniów do odczytania obu nazw - ewentualnie sam modeluje wymowę - i prosi o wybranie nazwy odpowiedniej dla ilustracji.

  4. Uczniowie oglądają film o kalendarzu Gariwerd i łączą elementy w Exercise 3 (Film). Odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  5. Uczniowie ponownie oglądają film i wybierają odpowiedzi w Exercise 4 (Film). Nanoszą je na tablicę.

  6. Uczniowie na urządzeniach mobilnych uzupełniają tekst w Exercise 5 (Film). Ochotnik odczytuje tekst na forum klasy.

  7. Nauczyciel prosi uczniów o nazwanie pór roku w alternatywny, kreatywny sposób, zgodnie z poleceniem w Exercise 6 (Film).

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 13 (Sprawdź się). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie słuchają nagrań do Exercise 4 (Sprawdź się) i wybierają prawidłowe odpowiedzi.

  3. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 8 (Sprawdź się):

  • What is your favourite weather? Why?

  • What is your favourite season of the year? Why?

  • What is your favourite month? Why?

Chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2, 56 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się): Your English friend is going to visit you next week. In the email to him/her answer these questions:

  • What is the weather like now?

  • Do you like it?

  • What can you do?

Sign as XYZ. Your reply should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie analizują film i tworzą w parach kalendarz Gariwerd. Na kolejnej lekcji, na podstawie przygotowanych treści w grupach opisują australijskie zwyczaje.