Autor: Beata Wojciechowska

Przedmiot: Matematyka

Temat zajęć: Rozwiązywanie układów równań z dwiema niewiadomymi metodą podstawiania.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa: IV. Układy równań. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewidomymi metodą podstawiania,

  • tworzy algorytmy rozwiązywania układów równań liniowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem animacji,

  • wędrujące plakaty.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca w grupach,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie będą pracować metodą wędrujących plakatów.

  3. Uczniowie w parach przypominają sobie wiadomości na temat układów równań.

  4. Chętni uczniowie podają przykłady układów równań, które zostają zapisane na plakatach.

Faza realizacyjna:

  1. Pracując w parach, uczniowie zapoznają się z przykładami zawartymi w części Przeczytaj i w animacji, a następnie wykonują polecenie umieszczone pod animacją.

  2. Uczniowie pracują w czteroosobowych grupach. Ich zadaniem jest rozwiązywanie układów równań metodą podstawiania. Każda grupa na swoim plakacie rozwiązuje zapisane wcześniej układy równań. Następnie zapisuje wymyślony przez siebie układ i zapisuje pierwsze równoważne przekształcenie.

  3. Plakat wręcza następnej grupie, która dopisuje następne przekształcenie i podaje plakat dalej. W ten sposób rozwiązywane są kolejne układy równań.

  4. Nauczyciel nadzoruje pracę grup i wyjaśnia wątpliwości.

  5. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1 - 4. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.

  2. Nauczyciel omawia pracę grup oraz wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 5‑8,

Materiały pomocnicze:

Układ równań liniowychD1Am8ZIdHUkład równań liniowych

Wskazówki metodyczne:

Animacja może być wykorzystana przez uczniów do utrwalenia wiadomości z lekcji oraz podczas lekcji podsumowujących rozwiązywanie układów równań różnymi metodami.