Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Rozwiązywanie układów równań z dwiema niewiadomymi metodą podstawiania.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa: IV. Układy równań. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewidomymi metodą podstawiania,
tworzy algorytmy rozwiązywania układów równań liniowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania
dyskusja,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem animacji,
wędrujące plakaty.
Formy zajęć:
praca całego zespołu klasowego,
praca w grupach,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie będą pracować metodą wędrujących plakatów.
Uczniowie w parach przypominają sobie wiadomości na temat układów równań.
Chętni uczniowie podają przykłady układów równań, które zostają zapisane na plakatach.
Faza realizacyjna:
Pracując w parach, uczniowie zapoznają się z przykładami zawartymi w części Przeczytaj i w animacji, a następnie wykonują polecenie umieszczone pod animacją.
Uczniowie pracują w czteroosobowych grupach. Ich zadaniem jest rozwiązywanie układów równań metodą podstawiania. Każda grupa na swoim plakacie rozwiązuje zapisane wcześniej układy równań. Następnie zapisuje wymyślony przez siebie układ i zapisuje pierwsze równoważne przekształcenie.
Plakat wręcza następnej grupie, która dopisuje następne przekształcenie i podaje plakat dalej. W ten sposób rozwiązywane są kolejne układy równań.
Nauczyciel nadzoruje pracę grup i wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1 - 4. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.
Nauczyciel omawia pracę grup oraz wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 5‑8,
Materiały pomocnicze:
Układ równań liniowychUkład równań liniowych
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana przez uczniów do utrwalenia wiadomości z lekcji oraz podczas lekcji podsumowujących rozwiązywanie układów równań różnymi metodami.