Numer e‑materiału: 2.8.13.5

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Der Umwelt zuliebe? / Zgodnie z naturą?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat świata przyrody i ochrony środowiska.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
9) prosi o radę i udziela rady;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia sposoby ratowania natury;

  • przedstawia przykłady ochrony środowiska;

  • opowiada o swoich działaniach dla środowiska i natury.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych – umiejscawianie nowych słów w kontekście;

  • używanie obrazu i dźwięku (tworzenie ilustracji);

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);

  • współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca z tekstem źródłowym, pogadanka, opis, wyjaśnienie;

  • praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;

  • aktywizująca – burza mózgów;

  • programowana – z użyciem komputera/telefonu komórkowego, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie miniplakatów obrazujących kontenery do segregacji odpadów, na których znajdą się nazwy śmieci w języku niemieckim, na jakie te kontenery są przeznaczone. Na początku lekcji nauczyciel zachęca uczniów do wzajemnego zaprezentowania i porównania plakatów w grupach 4‑osobowych.

  • Nauczyciel prosi uczniów o opisanie zdjęcia otwierającego, zadając im następujące pytania: Was ist auf dem Bild? Wo steht die Mülltonne? Welchen Müll kann man sehen?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat ilości śmieci produkowanych w Niemczech. Pyta ich, z jakimi rodzajami śmieci spotykają się w swoich domach.

  • Nauczyciel informuje klasę, że lekcja będzie dotyczyła świata przyrody – sposobów ochrony środowiska oraz ratowania natury.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w pary oraz pracę z tekstem czytanym w takiej konfiguracji. Uczniowie starają się zrozumieć treść tekstu na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu w części Przeczytaj, sprawdzające stopień jego zrozumienia:

    • określają, który tytuł pasuje do którego tekstu (Übung 1);

    • decydują, która informacja jest prawdziwa, a która fałszywa (Übung 2);

    • uzupełniają informacje na podstawie tekstu (Übung 3).

  • Gra edukacyjna pogłębia poruszone już na lekcji zagadnienie leksykalne. Nauczyciel prosi klasę o przeprowadzenie gry w grupach, a następnie o indywidualne rozwiązanie ćwiczeń.

  • Uczniowie wykonują Übung 1, 2 i 3 w części Gra edukacyjna: łączą w pary zdjęcia z ich podpisami, wskazują, co można oszczędzać, aby ratować naturę, oraz uzupełniają opis dotyczący ochrony środowiska nazwami czynności.

  • Wykonując zestaw ćwiczeń interaktywnych w części Sprawdź się, uczniowie utrwalają słownictwo (sposoby ratowania natury i ochrony środowiska) oraz formę imiesłowu czynnego w liczbie mnogiej: rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 1), tworzą zwroty związane z tematem lekcji (Aufgabe 2), nazywają wskazane na rysunku elementy (Aufgabe 3), wybierają tekst, który prezentuje sposoby ochrony środowiska (Aufgabe 4), przyporządkowują nazwy do przedmiotów na ilustracji (Aufgabe 5), decydują, które wyrazy pasują w zdaniach (Aufgabe 6), opowiadają, co można robić dla środowiska i natury (Aufgabe 7).

c) Faza podsumowująca:

  • Zastosowanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie stają w dwóch kręgach i opowiadają sobie wzajemnie, co można robić w domu dla środowiska i natury, prezentując jednocześnie daną czynność w formie jakiegoś gestu. Robią to na zasadzie łańcuszka, powtarzając również wypowiedzi i gesty poprzedników.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się: w wiadomości do przyjaciółki/przyjaciela opisują działania swojej rodziny na rzecz ochrony środowiska.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

  • przed lekcją: nauczyciel prosi klasę o przypomnienie i sporządzenie listy słówek związanych z segregowaniem śmieci, ułatwi to uczniom przygotowanie się do lekcji, przypomnienie sobie znanych wyrazów i zwrotów oraz typów odpadów; nauczyciel informuje, że podczas gry edukacyjnej poznają oni słownictwo związane ze sposobami ochrony środowiska i z ratowaniem natury.

  • w trakcie lekcji: uczniowie, pracując metodą Klassenspaziergang, pytają siebie wzajemnie, jak chronią środowisko; każdy uczestnik zabawy może podać tylko jeden sposób, osoba pytająca zapisuje go na swojej kartce, jeśli sposób się powtarza, nie należy go zapisywać; wygrywa ten, kto jako pierwszy sporządzi listę zawierającą 6 różnych sposobów ratowania natury;

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego; uczniowie rozwiązują ćwiczenia i zadania z lekcji, z którymi mieli największe problemy.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec