Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.10.1
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ich hätte gern einen Personal Trainer! / Chciałabym mieć trenera personalnego!
Grupa docelowa: II poziom edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat sprzętu w klubie fitness i uprawiania fitnessu
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencja w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia nazwy sprzętów do fitnessu;
nazywa czynności wykonywane podczas treningu;
przedstawia swoje życzenia odnośnie do treningu fitness.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku w celu tworzenia skojarzeń wzrokowych, wprowadzanie wyrażeń i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego,
rozumienie informacji – czytanie lub słuchanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów,
współpraca z innymi osobami – z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne,
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie,
praktyczna – odpowiedzi na pytania, minidialogi,
aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją przygotowali listę czynności, które wykonują dla swojego zdrowia, oraz taką, na której zapiszą, co jeszcze chcieliby robić.
Na początku lekcji nauczyciel zachęca uczniów do opisania zdjęcia otwierającego, zadając im następujące pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo befinden sich die Personen? Was machen sie? Welche Sportausrüstung brauchen sie? Nauczyciel prosi również uczniów o zaprezentowanie sobie wzajemnie czynności już wykonywanych i planowanych przez nich dla zdrowia. Uczniowie zadają sobie pytania i na nie odpowiadają: Was machst du für deine Gesundheit? Was möchtest du für deine Gesundheit tun?
Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację „Czy wiesz, że…” o organizowania treningów fitness w domu. Zachęca uczniów do krótkiej dyskusji oraz podania zalet i wad takiej formy aktywności fizycznej.
b) Faza realizacyjna:
Przed zapoznaniem się przez uczniów z tekstem w części Przeczytaj nauczyciel prosi ich o podanie nazw sprzętów do fitnessu i opisanie czynności wykonywanych podczas treningu.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Beim Fitness findet jeder was für sich? i stworzenie listy kluczowych informacji w nim zawartych. Informacje te mogą dotyczyć tego, co każda z trzech osób (Leonie, Adam, Jonas) robi w zakresie fitnessu, jakie aktywności fizyczne uprawia i dlaczego to robi. Uczniowie w parach prezentują kluczowe informacje o każdej osobie, a następnie decydują, kogo dotyczą informacje z tekstu (Übung 1), i przyporządkowują różne czynności wykonywane podczas treningu do osób z tekstu (Übung 2).
Uczniowie tworzą krótką listę swoich ulubionych i nielubianych czynności wykonywanych podczas treningów i zapisują je na karteczce. W parach zadają sobie wzajemnie pytania o te czynności:
Was machst du gern beim Fitnesstraining? – Ich …
Was machst du nicht gern beim Fitnesstraining – Ich …
Następnie zamieniają się karteczkami i powtarzają powyższy scenariusz kilkakrotnie z innymi partnerkami/partnerami rozmowy.Przed przystąpieniem do pracy nad plikiem audio uczniowie wykonują Übung 3 z części Przeczytaj: łączą ze sobą fragmenty życzeń dotyczących działań prozdrowotnych różnych osób. Na podstawie zdań z ćwiczenia nauczyciel tłumaczy istotę Konjunktiv II Präteritum (Konditionalis I). Następnie uczniowie powtarzają zadanie z karteczkami, tym razem stosując formę opisową trybu przypuszczającego:
Was würdest du gern beim Fitnesstrainig machen? – Ich würde …
W razie potrzeby wykorzystują informacje z Tipp zur Grammatik.Nauczyciel wyjaśnia również Konjunktiv II Präteritum czasowników haben i sein, po czym uczniowie wykonują Übung 2 i 3 w sekcji Plik audio: łączą części wyrażeń oraz uzupełniają życzenia Leonie i Anniki.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa zawartego w tekście i multimedium, a także umiejętności tworzenia formy Konjunktiv II Präteritum czasowników haben i sein oraz Konditionalis I. Dopasowują podpisy do zdjęć (Aufgabe 1), wpisują słowa w pola krzyżówki (Aufgabe 2), zaznaczają właściwe formy gramatyczne (Aufgabe 4) oraz uzupełniają tekst odpowiednimi formami gramatycznymi (Aufgabe 5).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie prowadzą w parach minidialogi na temat sprzętów do fitnessu w siłowni oraz czynności na nich wykonywanych. Jeden z uczniów podaje nazwę urządzenia, drugi czynność, którą by z jego użyciem wykonywał. Wybrane pary prezentują dialogi na forum.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Übung 1 w części Plik audio (wskazują właściwe odpowiedzi dotyczące zadań trenerki personalnej) oraz Aufgabe 3 i 8 w części Sprawdź się. Aufgabe 3 jest przygotowaniem ucznia do Aufgabe 8. Uczeń najpierw wybiera odpowiedzi na pytanie, jakie życzenia mogą mieć klienci w studiu fitness, a następnie formułuje pisemną wypowiedź na temat tego, co sam chciałby robić podczas treningu fitness.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: wysłuchanie nagrania, zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem; uczniowie mogą przygotować mapę pojęć na temat czynności związanych z pracą trenera personalnego;
w trakcie lekcji: uczniowie w parach przygotowują scenkę dialogową: jedna osoba odgrywa rolę trenera personalnego, druga – rolę dziennikarza, zadaniem uczniów jest przygotowanie pytań i odpowiedzi w oparciu o treść pliku audio i odegranie scenki na forum klasy, w trakcie odgrywania przez uczniów scenek nauczyciel w razie potrzeby koryguje ich wymowę;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego, praca nad wymową i intonacją; uczniowie mogą również przygotować ulotkę reklamującą usługi trenera personalnego, w ulotce powinni uwzględnić informacje na temat tego, czym zajmuje się trener personalny, jaki typ zajęć prowadzi, jak często odbywają się treningi, jak wyglądają plany treningowe.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0