Numer e‑materiału: 2.7.10.1

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Ich hätte gern einen Personal Trainer! / Chciałabym mieć trenera personalnego!

Grupa docelowa: II poziom edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat sprzętu w klubie fitness i uprawiania fitnessu

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencja w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia nazwy sprzętów do fitnessu;

  • nazywa czynności wykonywane podczas treningu;

  • przedstawia swoje życzenia odnośnie do treningu fitness.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku w celu tworzenia skojarzeń wzrokowych, wprowadzanie wyrażeń i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego,

  • rozumienie informacji – czytanie lub słuchanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów,

  • współpraca z innymi osobami – z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne,

  • podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie,

  • praktyczna – odpowiedzi na pytania, minidialogi,

  • aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów,

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją przygotowali listę czynności, które wykonują dla swojego zdrowia, oraz taką, na której zapiszą, co jeszcze chcieliby robić.

  • Na początku lekcji nauczyciel zachęca uczniów do opisania zdjęcia otwierającego, zadając im następujące pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo befinden sich die Personen? Was machen sie? Welche Sportausrüstung brauchen sie? Nauczyciel prosi również uczniów o zaprezentowanie sobie wzajemnie czynności już wykonywanych i planowanych przez nich dla zdrowia. Uczniowie zadają sobie pytania i na nie odpowiadają: Was machst du für deine Gesundheit? Was möchtest du für deine Gesundheit tun?

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację „Czy wiesz, że…” o organizowania treningów fitness w domu. Zachęca uczniów do krótkiej dyskusji oraz podania zalet i wad takiej formy aktywności fizycznej.

b) Faza realizacyjna:

  • Przed zapoznaniem się przez uczniów z tekstem w części Przeczytaj nauczyciel prosi ich o podanie nazw sprzętów do fitnessu i opisanie czynności wykonywanych podczas treningu.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Beim Fitness findet jeder was für sich? i stworzenie listy kluczowych informacji w nim zawartych. Informacje te mogą dotyczyć tego, co każda z trzech osób (Leonie, Adam, Jonas) robi w zakresie fitnessu, jakie aktywności fizyczne uprawia i dlaczego to robi. Uczniowie w parach prezentują kluczowe informacje o każdej osobie, a następnie decydują, kogo dotyczą informacje z tekstu (Übung 1), i przyporządkowują różne czynności wykonywane podczas treningu do osób z tekstu (Übung 2).

  • Uczniowie tworzą krótką listę swoich ulubionych i nielubianych czynności wykonywanych podczas treningów i zapisują je na karteczce. W parach zadają sobie wzajemnie pytania o te czynności:
    Was machst du gern beim Fitnesstraining? – Ich …
    Was machst du nicht gern beim Fitnesstraining – Ich …

    Następnie zamieniają się karteczkami i powtarzają powyższy scenariusz kilkakrotnie z innymi partnerkami/partnerami rozmowy.

  • Przed przystąpieniem do pracy nad plikiem audio uczniowie wykonują Übung 3 z części Przeczytaj: łączą ze sobą fragmenty życzeń dotyczących działań prozdrowotnych różnych osób. Na podstawie zdań z ćwiczenia nauczyciel tłumaczy istotę Konjunktiv II Präteritum (Konditionalis I). Następnie uczniowie powtarzają zadanie z karteczkami, tym razem stosując formę opisową trybu przypuszczającego: 
    Was würdest du gern beim Fitnesstrainig machen? – Ich würde …
    W razie potrzeby wykorzystują informacje z Tipp zur Grammatik.

  • Nauczyciel wyjaśnia również Konjunktiv II Präteritum czasowników habensein, po czym uczniowie wykonują Übung 2 i 3 w sekcji Plik audio: łączą części wyrażeń oraz uzupełniają życzenia LeonieAnniki.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa zawartego w tekście i multimedium, a także umiejętności tworzenia formy Konjunktiv II Präteritum czasowników habensein oraz Konditionalis I. Dopasowują podpisy do zdjęć (Aufgabe 1), wpisują słowa w pola krzyżówki (Aufgabe 2), zaznaczają właściwe formy gramatyczne (Aufgabe 4) oraz uzupełniają tekst odpowiednimi formami gramatycznymi (Aufgabe 5).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie prowadzą w parach minidialogi na temat sprzętów do fitnessu w siłowni oraz czynności na nich wykonywanych. Jeden z uczniów podaje nazwę urządzenia, drugi czynność, którą by z jego użyciem wykonywał. Wybrane pary prezentują dialogi na forum.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Übung 1 w części Plik audio (wskazują właściwe odpowiedzi dotyczące zadań trenerki personalnej) oraz Aufgabe 3 i 8 w części Sprawdź się. Aufgabe 3 jest przygotowaniem ucznia do Aufgabe 8. Uczeń najpierw wybiera odpowiedzi na pytanie, jakie życzenia mogą mieć klienci w studiu fitness, a następnie formułuje pisemną wypowiedź na temat tego, co sam chciałby robić podczas treningu fitness.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: wysłuchanie nagrania, zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem; uczniowie mogą przygotować mapę pojęć na temat czynności związanych z pracą trenera personalnego;

  • w trakcie lekcji: uczniowie w parach przygotowują scenkę dialogową: jedna osoba odgrywa rolę trenera personalnego, druga – rolę dziennikarza, zadaniem uczniów jest przygotowanie pytań i odpowiedzi w oparciu o treść pliku audio i odegranie scenki na forum klasy, w trakcie odgrywania przez uczniów scenek nauczyciel w razie potrzeby koryguje ich wymowę;

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego, praca nad wymową i intonacją; uczniowie mogą również przygotować ulotkę reklamującą usługi trenera personalnego, w ulotce powinni uwzględnić informacje na temat tego, czym zajmuje się trener personalny, jaki typ zajęć prowadzi, jak często odbywają się treningi, jak wyglądają plany treningowe.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec