| |
| |
| Jakie jest natężenie pola elektrostatycznego w środku dipola? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 3) posługuje się wektorem natężenia pola elektrycznego wraz z jego jednostką; ilustruje graficznie pole elektryczne za pomocą linii pola; interpretuje zagęszczenie linii pola jako miarę natężenia pola; rozróżnia pole centralne i pole jednorodne. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
podaje definicję dipola elektrycznego,
wymienia praktyczne zastosowania modelu dipola,
wyznacza natężenie pola elektrycznego w środku dipola,
charakteryzuje oddziaływania dipoli z zewnętrznym polem elektrycznym.
|
| strategia eksperymentalno - obserwacyjna |
| wykład informacyjny, eksperyment |
| praca w parach, praca indywidualna |
| maszyna elektrostatyczna, dwie metalowe płyty, pręcik metalowy na linkach; rysunek schematyczny cząsteczki wody i dwutlenku węgla |
| |
|
|
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie wzoru na natężenia pola elektrycznego od ładunku punktowego oraz zasady superpozycji. Uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają cele lekcji. |
|
Nauczyciel demonstruje uczniom eksperyment z indukowanym dipolem elektrycznym: w jednorodnym polu elektrycznym (wytworzonym za pomocą maszyny elektrostatycznej między przewodzącymi płytami) umieszcza prostopadle do pola pałeczkę metalową zawieszoną na linkach w ten sposób, że może się swobodnie obracać. Uczniowie opisują przebieg pokazu. Nauczyciel prezentuje schemat cząsteczki wody, zwracając uwagę na nierównomierne rozłożenie ładunku ze względu na nieliniową strukturę. Nauczyciel dyskutuje z uczniami, jak w najprostszy sposób można zamodelować tego typu strukturę. Nauczyciel definiuje dipol. Uczniowie przypominają drugą zasadę dynamiki dla ruchu obrotowego i inspirowani przez nauczyciela omawiają oddziaływanie dipola z zewnętrznym polem elektrycznym. Stosując zasadę superpozycji uczniowie przy pomocą nauczyciela wyznaczają natężenie pola elektrycznego wewnątrz dipola. Uczniowie wspólnie z nauczycielem przeprowadzają dyskusję na temat kierunku pola od dipola względem kierunku pola zewnętrznego. |
|
Aby zweryfikować zdobyte wiadomości uczniowie, w parach, rozwiązują zadania 1‑4 z zestawu ćwiczeń. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę przez rozwiązanie w domu zadań 5‑8, których nie rozwiązali na lekcji. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów na lekcji lub po niej do powtórzenia wiadomości. |