Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zróżnicowanie etnograficzne Polski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.
Uczeń:
1. przedstawia zróżnicowanie etnograficzne Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia grupy etniczne zamieszkujące na terenie Polski,
charakteryzuje grupy etnograficzne,
charakteryzuje cechy wyróżniające każdą z grup,
wskazuje na mapie obszary zamieszkiwane przez poszczególne grupy.
Metody i techniki nauczania: blended‑learning
Formy zajęć: indywidualne, grupowe
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze
- A. Brencz, Wielkopolska jako region etnograficzny, wyd. naukowe UAM.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie ewentualnej pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu - nauczyciel wyjaśnia, jakie czynniki wpłynęły na zróżnicowanie etnograficzne Polski.
Faza realizacyjna
Nauczyciel, korzystając z e‑materiału, charakteryzuje grupy etnograficzne zamieszkujące w Polsce.
Następnie uczniowie, korzystając z e‑materiału i schematu interaktywnego oraz ze stron internetowych, wypisują informacje dotyczące grup etnograficznych w zakresie ich religii, miejsca zamieszkania, tradycji, języka, strojów i obrzędów.
Uczniowie odpowiadają na polecenie zawarte w e‑materiale, wskazując regiony zamieszkiwane przez poszczególne grupy.
Na forum klasy grupy prezentują efekty swojej pracy. Nauczyciel nagradza najlepszą grupę.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez wymienienie najważniejszych grup etnograficznych.
Praca domowa
Przygotowanie prezentacji multimedialnej przedstawiającej informacje na temat strojów, zwyczajów, języka i religii poszczególnych grup.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika zawarta w e‑materiale może być wykorzystana jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku pominięcia multimedium bazowego.
Multimedium może być wykorzystane w lekcjach poruszających zagadnienia etnograficzne Polski oraz w lekcji pt. ,Grupy etniczne i mniejszości narodowe w Polsce.