Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zróżnicowanie etnograficzne Polski

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.

Uczeń: 
1. przedstawia zróżnicowanie etnograficzne Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia grupy etniczne zamieszkujące na terenie Polski,

  • charakteryzuje grupy etnograficzne,

  • charakteryzuje cechy wyróżniające każdą z grup,

  • wskazuje na mapie obszary zamieszkiwane przez poszczególne grupy.

Metody i techniki nauczania: blended‑learning

Formy zajęć: indywidualne, grupowe

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze

- A. Brencz, Wielkopolska jako region etnograficzny, wyd. naukowe UAM.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie ewentualnej pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu - nauczyciel wyjaśnia, jakie czynniki wpłynęły na zróżnicowanie etnograficzne Polski.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel, korzystając z e‑materiału, charakteryzuje grupy etnograficzne zamieszkujące w Polsce.

  • Następnie uczniowie, korzystając z e‑materiału i schematu interaktywnego oraz ze stron internetowych, wypisują informacje dotyczące grup etnograficznych w zakresie ich religii, miejsca zamieszkania, tradycji, języka, strojów i obrzędów.

  • Uczniowie odpowiadają na polecenie zawarte w e‑materiale, wskazując regiony zamieszkiwane przez poszczególne grupy.

  • Na forum klasy grupy prezentują efekty swojej pracy. Nauczyciel nagradza najlepszą grupę.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez wymienienie najważniejszych grup etnograficznych.

Praca domowa

  • Przygotowanie prezentacji multimedialnej przedstawiającej informacje na temat strojów, zwyczajów, języka i religii poszczególnych grup.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Grafika zawarta w e‑materiale może być wykorzystana jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku pominięcia multimedium bazowego.

  • Multimedium może być wykorzystane w lekcjach poruszających zagadnienia etnograficzne Polski oraz w lekcji pt. ,Grupy etniczne i mniejszości narodowe w Polsce.