Numer e‑materiału: 1.1.9.3
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Nikolaus / Mikołaj
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania symboli związanych z mikołajkami oraz recytowania wierszyka mikołajkowego

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
9) święta i tradycje, mój kraj.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie lub w grupie np. w realizacji małych form teatralnych;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka.

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa symbole związane z mikołajkami;

  • recytuje wierszyk mikołajkowy.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • ma możliwość ekspresji twórczej;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podejście komunikacyjne,

  • praktyczna,

  • podająca,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze,

  • gra edukacyjna (domino),

  • recytowanie wierszyka z podziałem na role,

  • zgadywanka obrazkowa,

– formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • kontur Świętego Mikołaja,

  • karty obrazkowe,

  • karta pracy.

Alternatywne zastosowanie mulitmedium: gra edukacyjna

Gra domino może zostać wykorzystana na lekcji do utrwalenia słownictwa; po lekcji może być zalecona uczniom do jego powtórzenia.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Przed wejściem uczniów do klasy nauczyciel włącza nagranie świątecznej melodii. Kiedy uczniowie zajmą swoje miejsca, nauczyciel wita się z nimi i mówi, że dzisiejsza lekcja zacznie się od zagadki. Następnie prezentuje kontur postaci Świętego Mikołaja i pyta uczniów, czy domyślają się, kto to może być. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, kiedy obchodzimy mikołajki, na czym polega to święto, skąd pochodzi Święty Mikołaj.

plenum

15 min

kontur postaci Świętego Mikołaja

Uczniowie przyglądają się ilustracjom i opowiadają, co robią Ben i Lea (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie nauczyciel odtwarza dialog i objaśnia uczniom nowe słowa.

tablica interaktywna

Nauczyciel pyta uczniów, kto przyszedł do Lei i Bena i gdzie włożył prezenty. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Świętego Mikołaja i buty i odtwarza nagranie do polecenia 1 (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów, aby powtórzyli wyrazy der Nikolausdie Stiefel.

Nauczyciel opowiada, w jaki sposób mikołajki obchodzi się w Niemczech. Następnie inicjuje krótką rozmowę z uczniami i prosi ich o wyrażenie swojego zdania na temat tej tradycji. Czy uczniowie lubią ten dzień? Jak przygotowują się na przyjście Świętego Mikołaja?

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Prosi uczniów, aby skupili uwagę na słówkach określających prezenty. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia prezentów, które otrzymała Lea i odtwarza nagranie do polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają ich nazwy.

Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie zdjęć (czekolada, orzechy, zabawka) zgodnie z kolejnością w dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakiś wierszyk lub piosenkę o Świętym Mikołaju i prosi o wyrecytowanie wierszyka lub zaśpiewanie piosenki.

plenum

15 min

Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy i prosi, aby uczniowie odliczyli w grupach od jednego do czterech. Następnie odtwarza nagranie wierszyka i tłumaczy nieznane uczniom słowa (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie, którzy otrzymali numer jeden podczas odliczania, powtarzają na głos pierwszy wers. Uczniowie z numerem drugim powtarzają na głos drugi wers, z numerem trzecim – trzeci, a z numerem czwartym – czwarty. Następnie nauczyciel zwraca uwagę na kluczowe słowa w każdym wersie: Nikolaus, Haus, Sack, die Geschenke. Prosi, aby uczniowie narysowali te przedmioty („jedynki” rysują Świętego Mikołaja, „dwójki” – dom, „trójki” – worek, „czwórki” – prezenty). Kiedy uczniowie mają gotowe rysunki, nauczyciel zaprasza kolejno wszystkie grupy, aby zaprezentowały swoje wykonanie wierszyka, pokazując jednocześnie ilustracje do każdego wersu. „Jedynki” z danej grupy recytują pierwszy wers, pokazując Świętego Mikołaja, „dwójki” – drugi, prezentując rysunek domu itd.

praca w grupach

nagranie wierszyka, kredki

Uczniowie, nadal pracując w grupach, grają w domino na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Gra edukacyjna). Następnie nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Wręcza każdej grupie jedną ilustrację (prezenty, Święty Mikołaj, czekolada, buty, orzechy, zabawka). Zadaniem grupy jest pokazanie gestami, o jaki przedmiot lub osobę chodzi. Uczeń, który odgadnie wyraz, mówi go na głos w języku niemieckim. Jeśli uczniowie nie pamiętają danego wyrazu, nauczyciel zachęca ich, aby zwrócili uwagę na wyrazy umieszczone na klockach domino.

praca w grupach, plenum

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak w języku niemieckim nazywa się przedmiot, w którym Święty Mikołaj przynosi prezenty. Następnie odtwarza nagranie i prosi uczniów o powtórzenie wyrazu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

plenum

Nauczyciel prosi uczniów o chóralne powtórzenie ostatniego wersu wierszyka – najpierw cicho, potem coraz głośniej (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające orzechy, zabawkę, Świętego Mikołaja, buty, czekoladę, prezenty. Następnie odtwarza nagrania wyrazów w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie podnoszą do góry kartę obrazującą usłyszaną nazwę przedmiotu lub osoby.

praca w parach

15 min

karty obrazkowe przedstawiające orzechy, zabawkę, Świętego Mikołaja, buty, czekoladę, prezenty

Nauczyciel proponuje zabawę w zgadywankę obrazkową: prezentuje uczniom zdjęcia Świętego Mikołaja, orzechów, worka i butów i prosi uczniów o wskazanie właściwej nazwy danego przedmiotu lub osoby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające Świętego Mikołaja w saniach, a następnie kolejno odtwarza nagrania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Uczniowie zaznaczają na kartach pracy przedmiot lub osobę, których nazwę usłyszą.

praca indywidualna

karta pracy

Na zakończenie lekcji uczniowie rysują mikołajkowy prezent, o którym marzą. Następnie prezentują go na forum klasy. Nauczyciel pomaga uczniom nazwać prezenty w języku niemieckim. Ćwiczenie można również zadać jako zadanie domowe i omówić je na następnej lekcji.

praca indywidualna

plenum

Faza wprowadzająca

Przed wejściem uczniów do klasy nauczyciel włącza nagranie świątecznej melodii. Kiedy uczniowie zajmą swoje miejsca, nauczyciel wita się z nimi i mówi, że dzisiejsza lekcja zacznie się od zagadki. Następnie prezentuje kontur postaci Świętego Mikołaja i pyta uczniów, czy domyślają się, kto to może być. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, kiedy obchodzimy mikołajki, na czym polega to święto, skąd pochodzi Święty Mikołaj.

plenum

15 min

kontur postaci Świętego Mikołaja

Uczniowie przyglądają się ilustracjom i opowiadają, co robią Ben i Lea (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie nauczyciel odtwarza dialog i objaśnia uczniom nowe słowa.

tablica interaktywna

Nauczyciel pyta uczniów, kto przyszedł do Lei i Bena i gdzie włożył prezenty. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Świętego Mikołaja i buty i odtwarza nagranie do polecenia 1 (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów, aby powtórzyli wyrazy der Nikolausdie Stiefel.

Nauczyciel opowiada, w jaki sposób mikołajki obchodzi się w Niemczech. Następnie inicjuje krótką rozmowę z uczniami i prosi ich o wyrażenie swojego zdania na temat tej tradycji. Czy uczniowie lubią ten dzień? Jak przygotowują się na przyjście Świętego Mikołaja?

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Prosi uczniów, aby skupili uwagę na słówkach określających prezenty. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia prezentów, które otrzymała Lea i odtwarza nagranie do polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają ich nazwy.

Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie zdjęć (czekolada, orzechy, zabawka) zgodnie z kolejnością w dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakiś wierszyk lub piosenkę o Świętym Mikołaju i prosi o wyrecytowanie wierszyka lub zaśpiewanie piosenki.

plenum

15 min

Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy i prosi, aby uczniowie odliczyli w grupach od jednego do czterech. Następnie odtwarza nagranie wierszyka i tłumaczy nieznane uczniom słowa (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie, którzy otrzymali numer jeden podczas odliczania, powtarzają na głos pierwszy wers. Uczniowie z numerem drugim powtarzają na głos drugi wers, z numerem trzecim – trzeci, a z numerem czwartym – czwarty. Następnie nauczyciel zwraca uwagę na kluczowe słowa w każdym wersie: Nikolaus, Haus, Sack, die Geschenke. Prosi, aby uczniowie narysowali te przedmioty („jedynki” rysują Świętego Mikołaja, „dwójki” – dom, „trójki” – worek, „czwórki” – prezenty). Kiedy uczniowie mają gotowe rysunki, nauczyciel zaprasza kolejno wszystkie grupy, aby zaprezentowały swoje wykonanie wierszyka, pokazując jednocześnie ilustracje do każdego wersu. „Jedynki” z danej grupy recytują pierwszy wers, pokazując Świętego Mikołaja, „dwójki” – drugi, prezentując rysunek domu itd.

praca w grupach

nagranie wierszyka, kredki

Uczniowie, nadal pracując w grupach, grają w domino na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Gra edukacyjna). Następnie nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Wręcza każdej grupie jedną ilustrację (prezenty, Święty Mikołaj, czekolada, buty, orzechy, zabawka). Zadaniem grupy jest pokazanie gestami, o jaki przedmiot lub osobę chodzi. Uczeń, który odgadnie wyraz, mówi go na głos w języku niemieckim. Jeśli uczniowie nie pamiętają danego wyrazu, nauczyciel zachęca ich, aby zwrócili uwagę na wyrazy umieszczone na klockach domino.

praca w grupach, plenum

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak w języku niemieckim nazywa się przedmiot, w którym Święty Mikołaj przynosi prezenty. Następnie odtwarza nagranie i prosi uczniów o powtórzenie wyrazu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

plenum

Nauczyciel prosi uczniów o chóralne powtórzenie ostatniego wersu wierszyka – najpierw cicho, potem coraz głośniej (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające orzechy, zabawkę, Świętego Mikołaja, buty, czekoladę, prezenty. Następnie odtwarza nagrania wyrazów w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie podnoszą do góry kartę obrazującą usłyszaną nazwę przedmiotu lub osoby.

praca w parach

15 min

karty obrazkowe przedstawiające orzechy, zabawkę, Świętego Mikołaja, buty, czekoladę, prezenty

Nauczyciel proponuje zabawę w zgadywankę obrazkową: prezentuje uczniom zdjęcia Świętego Mikołaja, orzechów, worka i butów i prosi uczniów o wskazanie właściwej nazwy danego przedmiotu lub osoby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające Świętego Mikołaja w saniach, a następnie kolejno odtwarza nagrania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Uczniowie zaznaczają na kartach pracy przedmiot lub osobę, których nazwę usłyszą.

praca indywidualna

karta pracy

Na zakończenie lekcji uczniowie rysują mikołajkowy prezent, o którym marzą. Następnie prezentują go na forum klasy. Nauczyciel pomaga uczniom nazwać prezenty w języku niemieckim. Ćwiczenie można również zadać jako zadanie domowe i omówić je na następnej lekcji.

praca indywidualna

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec