Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.9.3
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Nikolaus / Mikołaj
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania symboli związanych z mikołajkami oraz recytowania wierszyka mikołajkowego
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Przed wejściem uczniów do klasy nauczyciel włącza nagranie świątecznej melodii. Kiedy uczniowie zajmą swoje miejsca, nauczyciel wita się z nimi i mówi, że dzisiejsza lekcja zacznie się od zagadki. Następnie prezentuje kontur postaci Świętego Mikołaja i pyta uczniów, czy domyślają się, kto to może być. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, kiedy obchodzimy mikołajki, na czym polega to święto, skąd pochodzi Święty Mikołaj. | plenum | 15 min | kontur postaci Świętego Mikołaja |
Uczniowie przyglądają się ilustracjom i opowiadają, co robią Ben i Lea (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie nauczyciel odtwarza dialog i objaśnia uczniom nowe słowa. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel pyta uczniów, kto przyszedł do Lei i Bena i gdzie włożył prezenty. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Świętego Mikołaja i buty i odtwarza nagranie do polecenia 1 (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów, aby powtórzyli wyrazy der Nikolaus i die Stiefel. | |||
Nauczyciel opowiada, w jaki sposób mikołajki obchodzi się w Niemczech. Następnie inicjuje krótką rozmowę z uczniami i prosi ich o wyrażenie swojego zdania na temat tej tradycji. Czy uczniowie lubią ten dzień? Jak przygotowują się na przyjście Świętego Mikołaja? | |||
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Prosi uczniów, aby skupili uwagę na słówkach określających prezenty. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia prezentów, które otrzymała Lea i odtwarza nagranie do polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają ich nazwy. | |||
Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie zdjęć (czekolada, orzechy, zabawka) zgodnie z kolejnością w dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakiś wierszyk lub piosenkę o Świętym Mikołaju i prosi o wyrecytowanie wierszyka lub zaśpiewanie piosenki. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy i prosi, aby uczniowie odliczyli w grupach od jednego do czterech. Następnie odtwarza nagranie wierszyka i tłumaczy nieznane uczniom słowa (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie, którzy otrzymali numer jeden podczas odliczania, powtarzają na głos pierwszy wers. Uczniowie z numerem drugim powtarzają na głos drugi wers, z numerem trzecim – trzeci, a z numerem czwartym – czwarty. Następnie nauczyciel zwraca uwagę na kluczowe słowa w każdym wersie: Nikolaus, Haus, Sack, die Geschenke. Prosi, aby uczniowie narysowali te przedmioty („jedynki” rysują Świętego Mikołaja, „dwójki” – dom, „trójki” – worek, „czwórki” – prezenty). Kiedy uczniowie mają gotowe rysunki, nauczyciel zaprasza kolejno wszystkie grupy, aby zaprezentowały swoje wykonanie wierszyka, pokazując jednocześnie ilustracje do każdego wersu. „Jedynki” z danej grupy recytują pierwszy wers, pokazując Świętego Mikołaja, „dwójki” – drugi, prezentując rysunek domu itd. | praca w grupach | nagranie wierszyka, kredki | |
Uczniowie, nadal pracując w grupach, grają w domino na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Gra edukacyjna). Następnie nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Wręcza każdej grupie jedną ilustrację (prezenty, Święty Mikołaj, czekolada, buty, orzechy, zabawka). Zadaniem grupy jest pokazanie gestami, o jaki przedmiot lub osobę chodzi. Uczeń, który odgadnie wyraz, mówi go na głos w języku niemieckim. Jeśli uczniowie nie pamiętają danego wyrazu, nauczyciel zachęca ich, aby zwrócili uwagę na wyrazy umieszczone na klockach domino. | praca w grupach, plenum | ||
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak w języku niemieckim nazywa się przedmiot, w którym Święty Mikołaj przynosi prezenty. Następnie odtwarza nagranie i prosi uczniów o powtórzenie wyrazu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). | plenum | ||
Nauczyciel prosi uczniów o chóralne powtórzenie ostatniego wersu wierszyka – najpierw cicho, potem coraz głośniej (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). | |||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające orzechy, zabawkę, Świętego Mikołaja, buty, czekoladę, prezenty. Następnie odtwarza nagrania wyrazów w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie podnoszą do góry kartę obrazującą usłyszaną nazwę przedmiotu lub osoby. | praca w parach | 15 min | karty obrazkowe przedstawiające orzechy, zabawkę, Świętego Mikołaja, buty, czekoladę, prezenty |
Nauczyciel proponuje zabawę w zgadywankę obrazkową: prezentuje uczniom zdjęcia Świętego Mikołaja, orzechów, worka i butów i prosi uczniów o wskazanie właściwej nazwy danego przedmiotu lub osoby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające Świętego Mikołaja w saniach, a następnie kolejno odtwarza nagrania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Uczniowie zaznaczają na kartach pracy przedmiot lub osobę, których nazwę usłyszą. | praca indywidualna | karta pracy | |
Na zakończenie lekcji uczniowie rysują mikołajkowy prezent, o którym marzą. Następnie prezentują go na forum klasy. Nauczyciel pomaga uczniom nazwać prezenty w języku niemieckim. Ćwiczenie można również zadać jako zadanie domowe i omówić je na następnej lekcji. | praca indywidualna plenum | ||
Faza wprowadzająca
Przed wejściem uczniów do klasy nauczyciel włącza nagranie świątecznej melodii. Kiedy uczniowie zajmą swoje miejsca, nauczyciel wita się z nimi i mówi, że dzisiejsza lekcja zacznie się od zagadki. Następnie prezentuje kontur postaci Świętego Mikołaja i pyta uczniów, czy domyślają się, kto to może być. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, kiedy obchodzimy mikołajki, na czym polega to święto, skąd pochodzi Święty Mikołaj.
plenum
15 min
kontur postaci Świętego Mikołaja
Uczniowie przyglądają się ilustracjom i opowiadają, co robią Ben i Lea (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie nauczyciel odtwarza dialog i objaśnia uczniom nowe słowa.
tablica interaktywna
Nauczyciel pyta uczniów, kto przyszedł do Lei i Bena i gdzie włożył prezenty. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Świętego Mikołaja i buty i odtwarza nagranie do polecenia 1 (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów, aby powtórzyli wyrazy der Nikolaus i die Stiefel.
Nauczyciel opowiada, w jaki sposób mikołajki obchodzi się w Niemczech. Następnie inicjuje krótką rozmowę z uczniami i prosi ich o wyrażenie swojego zdania na temat tej tradycji. Czy uczniowie lubią ten dzień? Jak przygotowują się na przyjście Świętego Mikołaja?
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Prosi uczniów, aby skupili uwagę na słówkach określających prezenty. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia prezentów, które otrzymała Lea i odtwarza nagranie do polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają ich nazwy.
Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie zdjęć (czekolada, orzechy, zabawka) zgodnie z kolejnością w dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakiś wierszyk lub piosenkę o Świętym Mikołaju i prosi o wyrecytowanie wierszyka lub zaśpiewanie piosenki.
plenum
15 min
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy i prosi, aby uczniowie odliczyli w grupach od jednego do czterech. Następnie odtwarza nagranie wierszyka i tłumaczy nieznane uczniom słowa (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie, którzy otrzymali numer jeden podczas odliczania, powtarzają na głos pierwszy wers. Uczniowie z numerem drugim powtarzają na głos drugi wers, z numerem trzecim – trzeci, a z numerem czwartym – czwarty. Następnie nauczyciel zwraca uwagę na kluczowe słowa w każdym wersie: Nikolaus, Haus, Sack, die Geschenke. Prosi, aby uczniowie narysowali te przedmioty („jedynki” rysują Świętego Mikołaja, „dwójki” – dom, „trójki” – worek, „czwórki” – prezenty). Kiedy uczniowie mają gotowe rysunki, nauczyciel zaprasza kolejno wszystkie grupy, aby zaprezentowały swoje wykonanie wierszyka, pokazując jednocześnie ilustracje do każdego wersu. „Jedynki” z danej grupy recytują pierwszy wers, pokazując Świętego Mikołaja, „dwójki” – drugi, prezentując rysunek domu itd.
praca w grupach
nagranie wierszyka, kredki
Uczniowie, nadal pracując w grupach, grają w domino na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Gra edukacyjna). Następnie nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Wręcza każdej grupie jedną ilustrację (prezenty, Święty Mikołaj, czekolada, buty, orzechy, zabawka). Zadaniem grupy jest pokazanie gestami, o jaki przedmiot lub osobę chodzi. Uczeń, który odgadnie wyraz, mówi go na głos w języku niemieckim. Jeśli uczniowie nie pamiętają danego wyrazu, nauczyciel zachęca ich, aby zwrócili uwagę na wyrazy umieszczone na klockach domino.
praca w grupach, plenum
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak w języku niemieckim nazywa się przedmiot, w którym Święty Mikołaj przynosi prezenty. Następnie odtwarza nagranie i prosi uczniów o powtórzenie wyrazu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).
plenum
Nauczyciel prosi uczniów o chóralne powtórzenie ostatniego wersu wierszyka – najpierw cicho, potem coraz głośniej (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające orzechy, zabawkę, Świętego Mikołaja, buty, czekoladę, prezenty. Następnie odtwarza nagrania wyrazów w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie podnoszą do góry kartę obrazującą usłyszaną nazwę przedmiotu lub osoby.
praca w parach
15 min
karty obrazkowe przedstawiające orzechy, zabawkę, Świętego Mikołaja, buty, czekoladę, prezenty
Nauczyciel proponuje zabawę w zgadywankę obrazkową: prezentuje uczniom zdjęcia Świętego Mikołaja, orzechów, worka i butów i prosi uczniów o wskazanie właściwej nazwy danego przedmiotu lub osoby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające Świętego Mikołaja w saniach, a następnie kolejno odtwarza nagrania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Uczniowie zaznaczają na kartach pracy przedmiot lub osobę, których nazwę usłyszą.
praca indywidualna
karta pracy
Na zakończenie lekcji uczniowie rysują mikołajkowy prezent, o którym marzą. Następnie prezentują go na forum klasy. Nauczyciel pomaga uczniom nazwać prezenty w języku niemieckim. Ćwiczenie można również zadać jako zadanie domowe i omówić je na następnej lekcji.
praca indywidualna
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0