Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Regionalne zróżnicowanie zaangażowania w działalność organizacji społecznych w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.
Uczeń:
7) przedstawia regionalne zróżnicowanie zaangażowania w działalność organizacji społecznych w Polsce.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie organizacji społecznej,
omawia rodzaje organizacji społecznych,
wskazuje przyczyny zróżnicowania zaangażowania mieszkańców w działanie organizacji społecznych.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny
Materiały pomocnicze
GUS, Sektor non‑profit w 2018 roku, GUS, Warszawa–Kraków 2020
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału.
Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają się z grafiką interaktywną. W zależności od wielkości klasy nauczyciel przydziela poszczególnym parom dany rodzaj organizacji społecznych. Uczniowie sporządzają notatki na temat wielkości zaangażowania w działalność organizacji społecznych określonego rodzaju.
Uczniowie na forum klasy przestawiają swoje wnioski. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wnioskowania. Uczniowie omawiają największe i najmniejsze zaangażowanie oraz rodzaj działalności, w przypadku której zaangażowanie zmieniło się w największym stopniu.
Uczniowie wspólnie dyskutują nad przyczynami zróżnicowania zaangażowania w działalność organizacji społecznych. Nauczyciel zapisuje poszczególne czynniki na tablicy.
Uczniowie zapoznają się z zestawem danych i w parach przygotowują mapę myśli, na której prezentują czynniki zwiększające i zmniejszające zaangażowanie w działalność organizacji społecznych w Polsce.
Uczniowie we wspólnej dyskusji zastanawiają się, czy możliwe jest podniesienie zaangażowania Polaków, podają propozycje innych czynników wpływających na omawiane zagadnienie.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Wykonanie pracy pisemnej (długoterminowej) na temat organizacji społecznych w gminie (lub powiecie) zamieszkania ucznia i poziomu zaangażowania mieszkańców w działalność tych organizacji. Nauczyciel zachęca uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji geograficznych, np. do zrobienia wywiadu w wybranych organizacjach.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna oraz mapa myśli mogą stanowić przyczynek do dyskusji na temat korzyści płynących z wolontariatu. Mogą również posłużyć jako element powtórzenia zagadnień dotyczących zróżnicowania społeczno‑kulturowego Polski, szczególnie do utrwalenia wiadomości z zakresu partycypacji społecznej Polaków (zakres rozszerzony: XV. 9).