Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Regionalne zróżnicowanie zaangażowania w działalność organizacji społecznych w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

Podstawa programowa

XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.

Uczeń:

7) przedstawia regionalne zróżnicowanie zaangażowania w działalność organizacji społecznych w Polsce.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie organizacji społecznej,

  • omawia rodzaje organizacji społecznych,

  • wskazuje przyczyny zróżnicowania zaangażowania mieszkańców w działanie organizacji społecznych.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny

Materiały pomocnicze

GUS, Sektor non‑profit w 2018 roku, GUS, Warszawa–Kraków 2020

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału.

  • Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają się z grafiką interaktywną. W zależności od wielkości klasy nauczyciel przydziela poszczególnym parom dany rodzaj organizacji społecznych. Uczniowie sporządzają notatki na temat wielkości zaangażowania w działalność organizacji społecznych określonego rodzaju.

  • Uczniowie na forum klasy przestawiają swoje wnioski. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wnioskowania. Uczniowie omawiają największe i najmniejsze zaangażowanie oraz rodzaj działalności, w przypadku której zaangażowanie zmieniło się w największym stopniu.

  • Uczniowie wspólnie dyskutują nad przyczynami zróżnicowania zaangażowania w działalność organizacji społecznych. Nauczyciel zapisuje poszczególne czynniki na tablicy.

  • Uczniowie zapoznają się z zestawem danych i w parach przygotowują mapę myśli, na której prezentują czynniki zwiększające i zmniejszające zaangażowanie w działalność organizacji społecznych w Polsce.

  • Uczniowie we wspólnej dyskusji zastanawiają się, czy możliwe jest podniesienie zaangażowania Polaków, podają propozycje innych czynników wpływających na omawiane zagadnienie.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Wykonanie pracy pisemnej (długoterminowej) na temat organizacji społecznych w gminie (lub powiecie) zamieszkania ucznia i poziomu zaangażowania mieszkańców w działalność tych organizacji. Nauczyciel zachęca uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji geograficznych, np. do zrobienia wywiadu w wybranych organizacjach.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna oraz mapa myśli mogą stanowić przyczynek do dyskusji na temat korzyści płynących z wolontariatu. Mogą również posłużyć jako element powtórzenia zagadnień dotyczących zróżnicowania społeczno‑kulturowego Polski, szczególnie do utrwalenia wiadomości z zakresu partycypacji społecznej Polaków (zakres rozszerzony: XV. 9).