Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: OBWE – geneza i współczesność

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

18) charakteryzuje genezę, strukturę oraz działania Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie oraz Rady Europy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia genezę OBWE;

  • wymienia główne instytucje i działania OBWE;

  • ocenia skuteczność Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Troje uczniów dostaje do przygotowania prezentacje dotyczące misji OBWE w trzech różnych krajach. W każdej z nich mają zostać zaprezentowane uwarunkowania polityczne działań organizacji (np. geneza konfliktu, sytuacja polityczna państwa czy najważniejsze jego problemy), zakres mandatu oraz praktycznie podejmowane przez pracowników OBWE środki na miejscu oraz ich skutki.

2. Reszta klasy wyszukuje informacje na temat bieżącej działalności OBWE.

Faza wstępna

1. Praca z animacją. Uczniowie zapoznają się z materiałem dotyczącym funkcjonowania OBWE w celu aktywnego uczestnictwa w lekcji.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.

2. Nauczyciel uzupełnia każdy z wywodów. Zwraca uwagę na uwarunkowania procesu decyzyjnego, który doprowadził do powołania opisywanych misji. Przywołuje organy OBWE, które uczestniczyły lub uczestniczą w nadzorowaniu omawianych operacji.

3. Chętne/wybrane osoby uzupełniają podane informacje o bieżącą działalność OBWE, reszta klasy zapisuje je skrótowo w ćw. 1 w sekcji „Animacja”.

3. Odbywa się dyskusja w formie burzy mózgów. Jej przedmiotem jest zagadnienie: „Czy OBWE jest organizacją skuteczną?”. Nauczyciel zachęca uczniów, by na podstawie własnej wiedzy oraz wcześniejszych prezentacji wymienili mocne i słabe strony tej organizacji.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel podsumowuje dyskusję oraz prezentacje z poprzedniej części zajęć.

2. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Oficjalna strona OBWE, osce.org.

OBWE, Deklaracja zasad rządzących wzajemnymi stosunkami między Państwami uczestniczącymi. w: Bogdan Wierzbicki (red.), Prawo międzynarodowe. Materiały do studiów, Białystok 2008.

Olesia Tkachuk, Specjalna misja monitorująca OBWE na Ukrainie – cele i problemy ich realizacji, 2017 r., ruj.uj.edu.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może zostać wykorzystana przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.