Dla nauczyciela
Autor: Wojciech Ostrowski
Przedmiot: filozofia
Temat: Śladami wielkich filozofów – Platon i Arystoteles.
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
VII. Filozofia i kultura europejska jako „przypisy do Platona”. Uczeń:
1) przedstawia oraz interpretuje wielkie alegorie Platona (jedna do wyboru): „drugie żeglowanie (wyprawa)” i „słońce” (Fedon, 98 c – 100 b), „jaskinia” (Państwo, 514 a – 517 a), „skrzydlaty zaprzęg” (Fajdros, 246 a–b, 253 d–e), „pierścień Gygesa” (Państwo, 358 e – 361 d);
4) wskazuje na wybranym przykładzie na obecność platonizmu w późniejszych epokach (np. w teologicznej myśli średniowiecznej, w nowożytnym matematycznym przyrodoznawstwie, w politycznych próbach budowania „państwa doskonałego”).
VIII. Filozofia Arystotelesa jako próba pogodzenia dotychczasowych opozycji filozoficznych. Uczeń:
2) przedstawia teorię materii i formy jako próbę pogodzenia materializmu (naturalizmu) i platonizmu (antynaturalizmu).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje cechy stylu charakterystycznego dla pisarstwa Platona i Arystotelesa;
umiejscawia w czasie i miejscu ważne szkoły i ośrodki recepcji platonizmu i arystotelizmu;
identyfikuje wybrane koncepcje i rozstrzygnięcia problemów właściwe filozofii Platona i Arystotelesa;
odszukuje recepcje tych koncepcji i rozstrzygnięć w dziejach myśli filozoficznej;
ocenia wagę systemów filozoficznych Platona i Arystotelesa oraz wybranych rozwiązań;
analizuje zasadność i wartość poznawczą porównywania systemów filozoficznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
audiobook;
grafika interaktywna;
prezentacja;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale (audiobook);
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Wszyscy uczniowie czytają w domu przed zajęciami blok tekstowy w e‑materiale.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celu zajęć.
2. Nauczyciel lub uprzednio przygotowany uczeń przedstawia krótkie wprowadzenie biograficzne postaci Platona i Arystotelesa.
Faza realizacyjna
1. Tworzenie mapy myśli. Szkielet mapy oraz wskazówki są wyświetlone lub narysowane na tablicy. Uczniowie – wszyscy bądź w grupach podzielonych wg postaci Platona i Arystotelesa tworzą mapę na podstawie informacji zawartych w e‑materiale oraz w innych dostępnych źródłach wiedzy. Nauczyciel koryguje i uzupełnia informacje.
2. Ćwiczenie. Nauczyciel przedstawia uczniom poniższą propozycję i pyta o to, czy – biorąc pod uwagę to, co zapisano na mapie myśli, wzięliby udział w następującym konkursie: Zorganizujcie konkurs „na najlepszego filozofa”. Podzielcie się na dwie drużyny – „Platonistów” i „Arystotelistów”. Wybierzcie sędziów. Przeprowadźcie naradę drużyn. Po naradzie przedstawiciele drużyn spotkają się w bezpośrednim pojedynku. Każdy z nich w określonym czasie przedstawia „swojego” filozofa w jak najlepszym świetle. Wybrani sędziowie ogłoszą werdykt.
3. Następnie nauczyciel animuje dyskusję o sensie przeprowadzania takiego rodzaju konkursu, kierując się np. następującymi pytaniami: Czy istnieją „lepsze” i „gorsze” filozofie? Czy istnieją obiektywne kryteria porównawcze, przy pomocy których można by taki konkurs rozstrzygnąć? Czy twórczość filozoficzna, a także inna, może być traktowana agonistycznie?
4. Realizacja zadań interaktywnych z e‑materiału wskazanych przez nauczyciela.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:
Jakie cechy stylu oraz tezy różnią filozofię Platona i Arystotelesa?
Jakie są główne ośrodki recepcji i kontynuacji filozofii platońskiej i arystotelesowskiej? Umieść je w czasie i miejscu.
Praca domowa:
Rozważ następujące pytanie: Czy gdyby Platon (lub Arystoteles) pozostał nieznany, to byłby wielkim filozofem? Napisz kilkuzdaniową odpowiedź na to pytanie. Zwróć uwagę na przyjęte kryterium „wielkości filozofa”.
Materiały pomocnicze:
Copleston F., Historia filozofii, tom I: Grecja i Rzym, Warszawa 1998.
Reale G., Historia filozofii starożytnej. Tom II: Platon i Arystoteles, Lublin 2012.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I, różne wyd.
Tyburski W. i in., Historia filozofii i etyki do współczesności, różne wyd.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać mechanizm mapy myśli do podsumowania lekcji.