Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Temat: Kontrola społeczna
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
4) charakteryzuje na przykładach różne rodzaje norm społecznych (w tym ich genezę), wyjaśnia mechanizm kontroli społecznej oraz skutki łamania tych norm.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje różne rodzaje norm społecznych, odwołując się do konkretnych przykładów;
wyjaśnia mechanizm kontroli społecznej;
ocenia oddziaływanie różnych czynników na efektywność kontroli społecznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego;
metoda jigsaw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Kontrola społeczna”.
Przedstawienie tematu „Kontrola społeczna” i celów zajęć.
Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
nr 1 – Ład aksjonormatywny w społeczeństwie;
nr 2 – Rodzaje norm – schemat;
nr 3 – Kontrola społeczna i jej odpowiedź na destabilizację ładu aksjonormatywnego;
nr 4 – Sankcje – instrument kontroli społecznej służący stabilizowaniu ładu aksjonormatywnego;
nr 5 – Kontrola społeczna – formy i rodzaje. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły, tak by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium w sekcji „Animacja” – uczniowie wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują w parach ćwiczenie 1 dołączone do animacji. Chętne/wybrane zespoły prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie przygotowują argumenty do dyskusji nt. uniwersalnego mechanizmu działania kontroli społecznej: od identyfikacji zachowania, przez jego ocenę, aż do zastosowanej sankcji. Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Zespół klasowy wspólnie wykonuje ćwiczenia nr 5–8 i omawia odpowiedzi wraz z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwijają zdanie: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.
Encyklopedia socjologii, Warszawa 1998.
Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi, red. Janusz Reykowski, Warszawa 1980.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Animacja” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.