Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Szanse i zagrożenia związane z rozwojem informatyki i technologii – gromadzenie danych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym są dane osobowe oraz dane wrażliwe.
Scharakteryzujesz zagrożenia, jakie mogą wynikać z dostania się twoich danych w niepowołane ręce.
Przeanalizujesz najważniejsze zasady dbania o bezpieczeństwo danych osobowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Szanse i zagrożenia związane z rozwojem informatyki i technologii – gromadzenie danych”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Mapa myśli”. Uczniowie wspólnie analizują mapę myśli dotyczącą bezpieczeństwa danych osobowych, a następnie uzupełniają ją. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat doświadczeń uczniów dotyczących ochrony danych osobowych. Uczniowie przedstawiają swoje własne pomysły na zwiększenie bezpieczeństwa danych.
Ćwiczenie umiejętności. Liga zadaniowa - uczniowie wykonują indywidualnie na czas ćwiczenia nr 1‑5 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają zadania na forum.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Mapa myśli”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.