Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Relacje Polski z sąsiadami
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XV. Polska polityka zagraniczna.
Uczeń:
3) charakteryzuje relacje Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, będącymi członkami Unii Europejskiej;
4) charakteryzuje relacje Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, niebędącymi członkami Unii Europejskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dowiaduje się, czym jest racja stanu;
charakteryzuje sposób prowadzenia polskiej polityki zagranicznej;
analizuje relacje Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, będącymi członkami Unii Europejskiej;
analizuje relacje Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, nie będącymi członkami Unii Europejskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat tego, czym jest racja stanu.
Odpowiedzi uczniów są zapisywane na tablicy w formie mapy myśli przez wybraną osobę i posłużą do wykonania notatki z lekcji.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie zostają podzieleni na siedem grup, z których każda wykonuje inne polecenie:
I grupa – wyszukuje w internecie informacje na temat relacji polsko‑niemieckich, wskazuje jej zdaniem największe sukcesy w tych relacjach i problemy oraz przedstawia swoją propozycję wzmocnienia sukcesów i rozwiązania problemów;
II grupa – wyszukuje w internecie informacje na temat relacji polsko‑czeskich, wskazuje jej zdaniem największe sukcesy w tych relacjach i problemy oraz przedstawia swoją propozycję wzmocnienia sukcesów i rozwiązania problemów;
III grupa – wyszukuje w internecie informacje na temat relacji polsko‑słowackich, wskazuje jej zdaniem największe sukcesy w tych relacjach i problemy oraz przedstawia swoją propozycję wzmocnienia sukcesów i rozwiązania problemów;
IV grupa – wyszukuje w internecie informacje na temat relacji polsko‑ukraińskich, wskazuje jej zdaniem największe sukcesy w tych relacjach i problemy oraz przedstawia swoją propozycję wzmocnienia sukcesów i rozwiązania problemów;
V grupa – wyszukuje w internecie informacje na temat relacji polsko‑białoruskich, wskazuje jej zdaniem największe sukcesy w tych relacjach i problemy oraz przedstawia swoją propozycję wzmocnienia sukcesów i rozwiązania problemów;
VI grupa – wyszukuje w internecie informacje na temat relacji polsko – litewskich, wskazuje jej zdaniem największe sukcesy w tych relacjach i problemy oraz przedstawia swoją propozycję wzmocnienia sukcesów i rozwiązania problemów;
VII grupa – wyszukuje w internecie informacje na temat relacji polsko‑rosyjskich, wskazuje jej zdaniem największe sukcesy w tych relacjach i problemy oraz przedstawia swoją propozycję wzmocnienia sukcesów i rozwiązania problemów.
3. Omówienie przez nauczyciela:
czym jest racja stanu;
sposobu prowadzenia polskiej polityki zagranicznej;
relacji Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, będącymi członkami Unii Europejskiej;
relacji Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, nie będącymi członkami Unii Europejskiej.
4. Praca z multimedium.
5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
racji stanu i polskiej polityki zagranicznej;
relacji Polski z sąsiadami będącymi i nie będącymi członkami UE.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–2).
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).
Materiały pomocnicze:
Łukasz Grajewski, Berlin skazany na współpracę z Grupą Wyszehradzką? Niemiecki handel z V4 jest większy niż z Francją, Chinami i USA, 2019, forsal.pl, 07.02.2019.
Wersja skonsolidowana Traktatu o Unii Europejskiej, oide.sejm.gov.pl.
Wiesław Romanowski, Putinowi nie udało się pokonać Ukrainy, 8.06.2019 r., polityka.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o relacjach Polski z sąsiadami.