Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Relacje Polski z sąsiadami

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XV. Polska polityka zagraniczna.

Uczeń:

3) charakteryzuje relacje Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, będącymi członkami Unii Europejskiej;

4) charakteryzuje relacje Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, niebędącymi członkami Unii Europejskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • dowiaduje się, czym jest racja stanu;

  • charakteryzuje sposób prowadzenia polskiej polityki zagranicznej;

  • analizuje relacje Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, będącymi członkami Unii Europejskiej;

  • analizuje relacje Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, nie będącymi członkami Unii Europejskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat tego, czym jest racja stanu.

Odpowiedzi uczniów są zapisywane na tablicy w formie mapy myśli przez wybraną osobę i posłużą do wykonania notatki z lekcji.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie zostają podzieleni na siedem grup, z których każda wykonuje inne polecenie:

I grupa – wyszukuje w internecie informacje na temat relacji polsko‑niemieckich, wskazuje jej zdaniem największe sukcesy w tych relacjach i problemy oraz przedstawia swoją propozycję wzmocnienia sukcesów i rozwiązania problemów;

II grupa – wyszukuje w internecie informacje na temat relacji polsko‑czeskich, wskazuje jej zdaniem największe sukcesy w tych relacjach i problemy oraz przedstawia swoją propozycję wzmocnienia sukcesów i rozwiązania problemów;

III grupa – wyszukuje w internecie informacje na temat relacji polsko‑słowackich, wskazuje jej zdaniem największe sukcesy w tych relacjach i problemy oraz przedstawia swoją propozycję wzmocnienia sukcesów i rozwiązania problemów;

IV grupa – wyszukuje w internecie informacje na temat relacji polsko‑ukraińskich, wskazuje jej zdaniem największe sukcesy w tych relacjach i problemy oraz przedstawia swoją propozycję wzmocnienia sukcesów i rozwiązania problemów;

V grupa – wyszukuje w internecie informacje na temat relacji polsko‑białoruskich, wskazuje jej zdaniem największe sukcesy w tych relacjach i problemy oraz przedstawia swoją propozycję wzmocnienia sukcesów i rozwiązania problemów;

VI grupa – wyszukuje w internecie informacje na temat relacji polsko – litewskich, wskazuje jej zdaniem największe sukcesy w tych relacjach i problemy oraz przedstawia swoją propozycję wzmocnienia sukcesów i rozwiązania problemów;

VII grupa – wyszukuje w internecie informacje na temat relacji polsko‑rosyjskich, wskazuje jej zdaniem największe sukcesy w tych relacjach i problemy oraz przedstawia swoją propozycję wzmocnienia sukcesów i rozwiązania problemów.

3. Omówienie przez nauczyciela:

  • czym jest racja stanu;

  • sposobu prowadzenia polskiej polityki zagranicznej;

  • relacji Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, będącymi członkami Unii Europejskiej;

  • relacji Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, nie będącymi członkami Unii Europejskiej.

4. Praca z multimedium.

5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • racji stanu i polskiej polityki zagranicznej;

  • relacji Polski z sąsiadami będącymi i nie będącymi członkami UE.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–2).

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).

Materiały pomocnicze:

Łukasz Grajewski, Berlin skazany na współpracę z Grupą Wyszehradzką? Niemiecki handel z V4 jest większy niż z Francją, Chinami i USA, 2019, forsal.pl, 07.02.2019.

Wersja skonsolidowana Traktatu o Unii Europejskiej, oide.sejm.gov.pl.

Wiesław Romanowski, Putinowi nie udało się pokonać Ukrainy, 8.06.2019 r., polityka.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o relacjach Polski z sąsiadami.