Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Let’s Choose an After School Sports Club / Wybierzmy pozaszkolne zajęcia sportowe

Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.10, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.2, 7, 9, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń nazywa wybrane pozaszkolne zajęcia sportowe.

  2. Uczeń opisuje, kiedy i o której godzinie odbywają się poszczególne zajęcia.

  3. Uczeń wskazuje, jakie zajęcia sportowe byłyby odpowiednie dla niego.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo dotyczące sportów i aktywności pozaszkolnej.

  2. Uczeń rozwija zainteresowanie różnymi formami spędzania wolnego czasu.

  3. Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces nauki.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (zabawy ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel wyjmuje z magicznej torby karty przedstawiające sporty – koszykówkę, szachy, siatkówkę, karate, gimnastykę,taniec – i każdorazowo pyta uczniów: What sport is this? Uczniowie odpowiadają i powtarzają nazwę sportu za nauczycielem. Nauczyciel może zadać uczniom dodatkowe pytania dotyczące wszystkich sportów, np.: Who likes/plays basketball? Wówczas wspólnie z uczniami głośno liczy, ile osób lubi/uprawia daną dyscyplinę sportu.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje z Exercise 1 (Przeczytaj). Wskazuje na kolejne obrazki i odtwarza nagrania a dzieci powtarzają.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie słuchają nagrania z dialogami (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.

  2. Nauczyciel odtwarza nagrania ponownie, zatrzymując je i prosząc uczniów o powtórzenie zdań zawierających wyrażenia z aton.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie podchodzą do tablicy i łączą kolejne ilustracje z nazwami zajęć sportowych. W przypadku każdych zajęć podają odpowiadającą im datę (z pamięci lub wyszukując informację w tekście dialogów).

  4. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że będzie podawał im nazwy dni tygodnia lub godziny, a ich zadaniem będzie wybrać, czy do nazw pasuje at, czy on. Nauczyciel wypowiada nazwy dni i godzin, a uczniowie decydują, który przyimek jest poprawny. Jeśli to at, uczniowie łączą ręce nad głowami na podobieństwo litery A, a jeśli on – układają usta w „o”, jak ryby.

  5. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Przeczytaj). Uczniowie samodzielnie nanoszą odpowiedzi na urządzeniach mobilnych. Porównują odpowiedzi w parach, po czym ochotnicy nanoszą je na tablicę.

  6. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje z Exercise 1 (Audio). Odtwarza nagrania z ćwiczenia, a uczniowie powtarzają ich treść i nanoszą odpowiedzi na urządzeniach mobilnych.

  7. Nauczyciel odtwarza piosenkę dwa razy, a uczniowie słuchają. Za drugim razem śpiewają refren razem z nagraniem.

  8. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Audio). Odczytuje wyrazy potrzebne do uzupełnienia ćwiczenia, a uczniowie je powtarzają – cicho, głośno, jak echo itp. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie drugiej zwrotki, podczas trwania którego uczniowie na urządzeniach mobilnych przeciągają wyrazy w odpowiednie miejsca w tekście. Ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  9. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Audio). Odtwarza nagranie piosenki i prosi uczniów o wybranie prawidłowej odpowiedzi poprzez głosowanie. Jeśli za prawidłową uważają odpowiedź pierwszą, podnoszą obie ręce do góry, a jeżeli drugą – wstają. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zaprasza dzieci do wspólnego odśpiewania piosenki. Na początku ustala z nimi gesty, jakimi będą pokazywać różne nazwy sportów wymienionych w piosence, np. wrzucanie piłki do kosza dla koszykówki czy serwowanie dla siatkówki. Następnie dzieci stają w kręgu na środku sali, śpiewają i wykonują ustalone gesty.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze: Torba, karty obrazkowe z ilustracjami różnych sportów i akcesoriów z nimi związanych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Dzieci w parach lub na forum klasy zadają zagadki związane z treścią piosenki. Jedna osoba mówi: It’s on Monday and it looks like this (demonstruje ruchem), a zadaniem kolegów i koleżanek jest nazwać dany sport.