Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Typy złóż mineralnych.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony: V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń: 3) wyróżnia główne minerały skałotwórcze, klasyfikuje skały, przedstawia genezę skał magmowych, osadowych i przeobrażonych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
klasyfikuje typy złóż,
wie, czym jest złoże mineralne,
charakteryzuje minerały (lub rudy) dla różnych typów złóż.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, plakat/poster, metody operatywne (praca z animacją 3D, tekstem, mapą)
Formy zajęć: praca w parach, praca w grupach, praca zbiorowa
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, arkusze papieru, pisaki, atlas, mapa fizyczna Polski i świata
Materiały pomocnicze:
Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.
Maślankiewicz K., Kamienie szlachetne, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1982.
Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Prosi o przypomnienie terminów: minerał i skała. Przeprowadza pogadankę, pytając uczniów, czym jest złoże mineralne. W tej części można wykorzystać wprowadzenie do e‑materiału.
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie, pracując w parach, piszą na kartkach definicję złoża mineralnego (jak rozumieją ten termin) i podają przykłady złóż mineralnych.
Omówienie definicji, pogrupowanie wymienionych przykładów złóż mineralnych.
Nauczyciel prosi uczniów, aby korzystając z e‑materiału, podzielili złoża mineralne ze względu na znaczenie gospodarcze, na genezę złoża, oraz ze względu na formę i sposób zalegania złoża.
Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Po podziale złóż każda grupa otrzymuje arkusz papieru i typy złóż mineralnych do scharakteryzowania. Uczniowie, korzystając z atlasu, mają także podać przykłady występowania tego typu złóż w Polsce lub na świecie.
Nauczyciel przydziela złoża dla grup, np. grupa pierwsza – złoża energetyczne, grupa druga – metaliczne, grupa trzecia – budowlane i złoża kamieni szlachetnych i półszlachetnych, grupa czwarta – chemiczne i złoża wód mineralnych, grupa piąta – złoża endogeniczne, grupa szósta – złoża egzogeniczne.
Uczniowie tworzą plakat charakteryzujący dany typ złóż, szukają w atlasie przykładów miejsc ich występowania.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele grup omawiają dany typ złoża, wskazują na mapie ściennej wybrane miejsca ich występowania.
Następnie (po zakończeniu prezentacji) nauczyciel zadaje uczniom pytanie: dlaczego te same kopaliny mogą występować w różnych typach złóż? – krótka dyskusja.
Po tej dyskusji nauczyciel wyświetla schemat z e‑materiału przedstawiający formy złóż mineralnych.
Pogadanka na temat wyglądu, powstawania form złóż (uzupełniana mini wykładem nauczyciela dotyczącym np. diapirów lub konkrecji) – uczniowie wyszukują przykłady złóż mineralnych tworzących dane formy np. węgiel kamienny – pokłady.
Nauczyciel prosi uczniów, aby pracując w parach, zapoznali się z animacją 3D zawartą w e‑materiale i odpowiedzieli na polecenia tam zawarte
Czas na odpowiedzi uczniów i krótką dyskusję.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie w parach wykonują kilka, wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, w jaki sposób mogą wykorzystać zdobytą wiedzę.
Praca domowa
Podaj trzy przykłady złóż mineralnych występujących w Polsce – określ, do jakich typów złóż należą i jakie tworzą formy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
animację 3D można wykorzystać podczas lekcji powtórzeniowej z działu V z zakresu rozszerzonego,
animację 3D można wykorzystać także podczas lekcji dotyczącej surowców mineralnych Polski (zakres podstawowy, XIV. 3).