Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Dziedzictwo kultury greckiej – podsumowanie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
III. Świat starożytnych Greków. Uczeń:
5) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
III. Świat starożytnych Greków. Uczeń:
3) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków w dziedzinie filozofii, teorii społecznych, literatury i sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem ich wkładu w kulturę europejską.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje osiągnięcia starożytnych Greków w dziedzinie literatury, filozofii i sztuk pięknych;

  • wyjaśnia rolę sportu oraz igrzysk w życiu Greków;

  • wymienia najważniejszych twórców i filozofów antycznej Grecji;

  • przedstawia przykłady wpływu starożytnej kultury greckiej na cywilizację europejską.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Nauczyciel poleca uczniom, aby przypomnieli sobie najważniejsze zagadnienia związane z poznaną wcześniej kulturą i cywilizacją starożytnej Grecji. Jednocześnie loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Dziedzictwo kultury greckiej – podsumowanie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Prowadzący poleca jednemu z uczniów, aby krótko przedstawił, czego dotyczy określenie „starożytna Grecja” – jakich terenów i przedziału czasowego? W razie potrzeby uzupełnia wypowiedź ucznia.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Wybrana osoba czyta polecenie 2: „Udowodnij, że korzenie kultury europejskiej sięgają czasów antycznej Grecji”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.

  2. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Zapowiada uczniom, że wspólnie będą rozwiązywać ćwiczenia od 1 do 8 – od prostych po trudniejsze. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na przygotowanie się, a następnie ochotnik udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje.

  3. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zachęca uczniów, aby podsumowali swoją wiedzę z wykorzystaniem mapy myśli, pracując wciąż w ustalonych wcześniej grupach. Każda grupa na środku kartki A4 wpisuje główne hasło „Dziedzictwo kultury greckiej” i rysuje gałęzie mapy. Powinny rozchodzić się promieniście i rozdzielać na kolejne gałęzie. Słowa, które zostaną umieszczone nad gałęziami, powinny być słowami kluczami, które wyrażają istotę myśli lub zagadnienia. Ważne, aby cała mapa zmieściła się na jednej stronie. Po wykonaniu pracy, w zależności od liczebności klasy i czasu, nauczyciel prosi o omówienie mapy myśli przedstawicieli wybranych lub wszystkich grup.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Może ocenić pracę grup uczniowskich.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenie 9 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Przygotuj prezentację, w której przedstawisz najważniejsze twoim zdaniem przykłady dziedzictwa kultury greckiej we współczesnym świecie.

Materiały pomocnicze:

D. Musiał, Świat grecki. Od Homera do Kleopatry, Warszawa 2008.

Słownik kultury antycznej, red. R. Kulesza, Warszawa 2012.

Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1997.

W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, Warszawa 2005.

G. RealeHistoria filozofii starożytnej, t. 1–5, tłum. E.I. Zieliński, Lublin 1999.

Wskazówki metodyczne:

Treści zawarte w filmach edukacyjnych uczeń może wykorzystać podczas przygotowywania prezentacji będącej pracą domową. Filmy można także wykorzystać podczas zajęć poświęconych kulturze starożytnej i związkom kultury greckiej i rzymskiej.