Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jerzy Ginter i Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Interferencja fal |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty |
Metody nauczania: | pogadanka, wykład informacyjny |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | laser, płytka z podwójną szczeliną do interferencji, siatka dyfrakcyjna, dwa głośniki, generator dźwięków, mikrofon podłączony do urządzenia wyświetlającego wykres odbieranych dźwięków (np. oscyloskop) |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Badanie zjawiska interferencji fal” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel inicjuje dyskusję mającą na celu przypomnienie wiadomości na temat fal i wielkości charakteryzujących fale, takie jak długość, prędkość, częstotliwość itd. Jednocześnie nauczyciel ma szansę ocenić wiedzę wyjściową uczniów. Może też postawić problem dotyczący wyniku nakładania się kilku fal. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wykonuje doświadczenie 2: podłącza dwa głośniki do generatora dźwięków, a następnie ustawia je w tej samej odległości od mikrofonu. Na urządzeniu można zaobserwować wzmocnienie dźwięku odbieranego przez mikrofon. Następnie odsuwa on jeden z głośników do momentu, gdy fale odbierane przez mikrofon wygaszą się. Uczniowie proponują wyjaśnienia zaobserwowanego zjawiska. Zostają one zapisane na tablicy a następnie przedyskutowane. Następnie nauczyciel opisuje zjawisko interferencji dwóch fal harmonicznych. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Które wielkości fizyczne opisujące fale muszą być takie same, aby fale interferowały konstruktywnie, a które – by destruktywnie?”. O ile istnieje możliwość, propozycje uczniów są sprawdzane doświadczalnie. Na koniec przeprowadzane jest doświadczenie Younga jako dowód na interferencję fal światła. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia, czym jest interferencja destruktywna oraz konstruktywna, uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 3 i 4 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 5, 6, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może posłużyć do demonstracji doświadczenia Younga. |